לצד הזינוק בתחלואת הקורונה, נרשמת גם עלייה בתחלואה בשפעת. יו"ר איגוד רופאי הילדים וחבר הצוות לטיפול במגפות, פרופ' צחי גרוסמן, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM והתייחס לעליה בתחלואה: "בשנה שעברה היא נעדרה ממקומה, בגלל שהיינו תחת מציאות של סגרים ושל מסכות".

"לא רק זה שלא ראינו אותה, אלא שהעובדה שהיא נעדרה מחיינו גרמה לנו להיות פחות מוגנים מפניה. זאת אומרת, הגוף 'שכח' להתמודד כמו שצריך עם נגיף השפעת כי הוא ראה אותו לאחרונה ב-2019, ולכן אנחנו קצת יותר חשופים וקצת יותר פגיעים", הוסיף.

בהמשך, התייחס פרופ' גרוסמן גם לירידה באחוזי ההתחסנות נגד השפעת ואמר כי הוא מסכים חלקית שזה נובע מאיבוד אמון הציבור במקבלי ההחלטות בענייני הקורונה. "זה מראה שבאמת הציבור היה עסוק בקורונה וגם לא הלך להתחסן כמו שצריך נגד שפעת. אין ספק שזה תורם לכך שהתחלואה עכשיו היא גבוהה מאוד גם בבתי החולים וגם במרפאות".

"יש רפיון של ההיענות להנחיות, אין ספק. זה גם במובן מסוים לגיטימי חלקית הייתי אומר, בגלל העובדה שאנחנו כבר שנתיים בתוך הסיפור הזה, וההנחיות באמת משתנות חדשות לבקרים, ויש גבול למידת היכולת של ציבור להכיל", הוסיף.

לדבריו, "אנחנו מדינה מתפקדת, משק מתפקד, מעל 90% מהכיתות עדיין מתפקדות ומספר החולים קשה בבתי החולים לא גבוה, כך שצריך להמיר - אם היעד הוא שהכול יהיה ברור לנו כל יום וכל היום, אולי היעד הוא לראות איך המדינה עובדת ככלל באתגרים הבאמת גדולים של מספר מאושפזים קשה, משק פתוח, מערכת חינוך מתפקדת. כל זמן שהשלישייה הזאת נמצאת במקום טוב, אז עם כל הרצון לקטר ולהתלונן על הבלבול, צריך קצת לפעמים ללכת למקום אחר, מנטלית אני אומר, ולהבין שזה חלק מדינמיקה של התמודדות. תראו מה קורה במדינות העולם, גם שם הבלבלה חוגגת".

על שינוי מתווה הבדיקות ושינוי ההגבלות בארץ, אמר: "חלק לא קטן מהציבור בסוף מבין שהמטרה היא לא לבלבל אותו אלא להגן עליו, ותוך כדי ההגנה, זה לא פשוט. אבל הוא לא חושב שמקבלי ההחלטות רוצים כל הזמן לבלבל אותו או לדפוק אותו, לסבך לו את החיים, אלא הם פועלים מתוך מגוון של אילוצים שאת רובם הוא כבר מכיר, כי מדברים עליהם כל יום וכל היום בכל מהדורות הטלוויזיה וברשתות".

"חלקם אולי הוא לא מכיר, אבל הוא מאמין במדינה ובמדיניות, כי הוא חושב שבאמת באים לטובתו ולא לרעתו. אני חושב שבסך הכול ההיענות תהיה לא רעה, כי אנשים רואים את התורים. אז מה החלופה לתורים? מה החלופה ל-PCR? הרי צריכה להיות איזושהי חלופה שתשאיר אותנו באיזושהי התמודדות שפויה מסוימת", הוסיף. 

תור לבדיקות קורונה בתל אביב, צילום: אבשלום ששוני

בסיום, התייחס לצעדים הקיצונים שנקטו מדינות באירופה במלחמה בקורונה ואמר כי "רוב מדינות העולם שנמצאות במצבנו זנחו את ההגבלות. יש מדינות שנוקטות חובת חיסון מאז ומעולם. כשרואים את אחוזי ההתחסנות בפועל במדיניות של שכנוע והסברה אל מול חובה, אין הרבה הבדלים גדולים".

"גם בארה"ב, שידועה כאחת כזו שמחייבת חיסוני שגרה לילדים לפני שנכנסים לגנים, יש שם מסלולי מעקף, כפי שנראה. אם אתה מצהיר על זה שאתה מאמין שהחיסון הוא לא טוב מבחינה דתית וכן הלאה, אתה פתור. כלומר, המעקפים האלה לצד המדיניות המחייבת יצרו בסופו של דבר אחוז התחסנות לא שונה בהרבה מאחוז ההתחסנות של ההסברה", סיכם.