ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את תמיכת הממשלה בהצעת החוק שהגיש המשרד להגנת הסביבה, בדבר הגנה מפני קרינה מייננת. החוק קובע חובות רישוי, הגבלות ותנאים על פעולות ושירותים הניתנים בתחום במטרה למזער את הסיכונים לעובדים עם קרינה.

עם זאת, מעתה רישיונות לגבי פעולות ושירותים בקרינה מייננת יינתנו לתקופה של חמש שנים, לעומת היתרים לשנה אחת שניתנו עד כה.
קרינה מייננת עלולה לפגוע בגוף האדם ולגרום לתחלואה ולמוות. כמו כן, היא גורם מסרטן ודאי. ועדיין, למקורות הקרינה יש שימושים חיוניים ברפואה, בתעשייה ובחקלאות.

הבוקר (שני) אנחנו מפרסמים סקירה של המוסד לבטיחות ולגיהות (מוס"ל) על סביבות העבודה המסוכנות ביותר, כתוצאה מקרינה לנשים בהריון. על פי אומדן המוס"ל, כ־100 אלף עובדים בישראל חשופים לקרינה בלתי מייננת תעסוקתית שעלולה לחרוג לעתים מהתקנים הבינלאומיים ולפגוע בבריאותם.

עבור נשים בהריון, או כאלה שנמצאות בטיפולי פוריות, המידע הזה עלול להיות קריטי. בין המגזרים והמקצועות שהם בעלי סיכון חשיפה גבוה יותר לקרינה לנשים הרות ממקורות קרינה, ניתן למנות: ענפי תעשייה ורפואה שונים (כמו תהליכי חימום), אסתטיקה רפואית וקוסמטיקה (כמו תהליכי חימום ותהליכי ניתוח יעודיים), תהליכי חימום במעבדות מחקר ופיתוח, עיסוק במכ"מים, בציוד תקשורת ובמתח גבוה, וכן בתהליכי ריתוך ואלקטרוליזה.

לאחרונה עודכנו ההמלצות של הגופים הבינלאומיים המנחים את המגבלות לחשיפה לקרינה בלתי מייננת. בהמלצות אלה נקבע לראשונה כי יש להגביל יותר את החשיפה של העובר ושל האישה ההרה לקרינה במקומות עבודה. "חשוב להדגיש שהמלצות אלה מתייחסות לנשים הרות הנחשפות לרמות קרינה גבוהות יחסית, בעת הפעלה, תחזוקה או התקנה של מכשירים קורנים – ולא בחשיפות שכיחות לקרינה (דוגמת חשיפה לטלפונים סלולריים)", מציינים במוס"ל.

ד''ר אמנון דובדבני, ראש תחום קרינה בלתי מייננת במוס''ל (צילום: באדיבות המוסד לבטיחות וגיהות)
ד''ר אמנון דובדבני, ראש תחום קרינה בלתי מייננת במוס''ל (צילום: באדיבות המוסד לבטיחות וגיהות)


ד"ר אמנון דובדבני, ראש תחום קרינה בלתי מייננת במוס"ל וחבר בוועדות תקינה בינלאומית לסיכוני קרינה, אומר כי יש לאתר במקום העבודה מקורות קרינה אפשריים, ולבחון את החשיפות לקרינה של העובדים ע"י גורמים מקצועיים – ובעיקר באמצעות מדידות קרינה.

"עבור נשים הרות, יש להפחית את חשיפתן לרמות נמוכות עוד יותר משל יתר האוכלוסיות. רופא תעסוקתי נדרש לאשר את שהייתה של אישה הרה בעבודה עם קרינה".

במוס"ל מדגישים עוד כי חל איסור על המעסיק לדרוש מאישה בתקופת הריון או הנקה לעבוד או להיות במגע גם עם חומרים מסוכנים כמו ארסן, בנזן ותרופות ציטוטוקסיות. עבודה בעופרת, קדמיום וכספית אפשרית רק בחשיפה נמוכה, ואין להעסיק עובדת בהריון בקרבה למקור חום שעלול להעלות את חום גופה מעל ל־38.5 מעלות למשך ארבע שעות רצופות ומעלה.

מנכ"ל המוס"ל ד"ר מיקי וינקל: "ניהול סיכונים ואבחנה מוקדמת של גורמים לקרינה תעסוקתית מסכנת תסייע לנו לשמור על העובדים בכלל ועל העובדות ההריוניות בפרט".