מה זה אינסולין?

אינסולין הינו הורמון המיוצר בתאי הבטא בלבלב. בין תפקידיו הרבים לווסת את רמות הסוכר בדם במהלך היום ולאחר ארוחות ולהחדיר סוכר לשרירים. כל תא בגופנו צריך חמצן וסוכר בכדי להמשיך להתקיים, כשאדם מכניס מזון לגופו, רמת הסוכר בדם עולה מיד ותגרום לאינסולין להתחיל לעבוד ולהעביר את הסוכר מכלי הדם אל תוך תאי הגוף השונים וכך לווסת את רמות הסוכר בדם. סוכרת, על סוגיה השונים, היא תוצאה של הפרעה ביכולת לאזן את רמות הסוכר בדם בעקבות אי ייצור כמות מספיקה של אינסולין, אם בכלל או תגובת "תנגודת" של הגוף לפעילות האינסולין. 

סוכרת מסוג 1 וסוג 2

סוכרת מסוג 1 מאופיינת בחוסר יכולת לייצר אינסולין כלל או למעשה בהרס של תאי הבטא המייצרים אינסולין בלבלב. בסוכרת מסוג 1 הסיבות לכך הן בעיקר כשל במערכת החיסונית והגוף מבצע פעולה אוטו-אימונית ותוקף את התאים המייצרים אינסולין באמצעות נוגדנים ומייצר פעולה הפוכה להתגונן מפיניהם ותוקף את התאים התקינים. התהליך הזה נמשך זמן רב עד שהתאים הללו נהרסים לחלוטין. לסוכרתיים מסוג 1 אין יכולת לייצר אינסולין והם חייבים לקבל אינסולין באופן חיצוני כדי לחיות. לבלב תקין מפיק אינסולין כל הזמן – גם ביום וגם בלילה והוא "יודע" לזהות מתי הגוף זקוק להפרשה של אינסולין.

סוכרת מסוג 2 הבעיה היא לא בייצור האינסולין, אלא במעבר של הסוכר מהדם לתאים. הסוכר עובר מהדם לתאים דרך קולטנים אך אצל סוכרתיים מסוג 2 הקולטנים הללו לא פועלים באופן תקין ולכן הם סובלים מסוכר גבוה בדם. אצל סוכרתיים מסוג 2 עדיין מתרחש ייצור של אינסולין בגוף. הבעיה כאמור, היא בקולטנים שהאינסולין אמור להשפיע עליהם והם לא מגיבים לו בצורה טובה ולא מאפשרים לסוכר להיכנס לתאים. סוכרתיים מסוג 2 לרוב מגיבים בצורה מצוינת לטיפול המשלב אורח חיים בריא, דיאטה דלת פחמימות ופעילות גופנית. קיימות היום תרופות הניטלות דרך הפה אשר עשויות להיטיב גם עם רמת הסוכר בדם, גם עם הפחתת משקל הגוף ובעיקר, עשויות למנוע סיבוכי סוכרת עתידיים, בעיקר בלב ובכליות. על כן, ההמלצה היא לא לדחות את הטיפול התרופתי. לאחר כ-10 שנות סוכרת ההשפעה של הטיפול פוחתת ומלבד תרופות חלק מהחולים נזקקים גם לאינסולין כתוספת לטיפול הקבוע.

הסיבות למחסור באינסולין נעוץ בעיקר באורח חיים לא בריא כמו צריכה של ג'אנק פוד, השמנת יתר, סטרס וחוסר בפעילות גופנית ולכן סוכרת מוגדרת גם המגיפה של המאה ה-21 בעקבות השינויים בעולם המודרני, בחוסר התנועה ובתרבות הצריכה של מזון מהיר. 

כך תנהלו נכון את הסוכרת

  • הקפידו על שינה נכונה - שינה היא מרכיב חיוני באיכות חיים ויכולת תפקוד של גוף האדם וודאי אצל סוכרתיים. שינה רצופה וארוכה מסייעת. מחקרים רבים הראו כי הפרעות בשינה מעלות את הסיכון להתפתחות בסוכרת. חשוב להקפיד על שעות שינה מספקות וקבועות – 7.5 שעות שינה בלילה לאדם בוגר בממוצע. חשוב להישאר בטווח של בין 5 ל-10 שעות שינה בלילה.
  • נטרו את רמות הסוכר - סוכרתיים המטופלים באינסולין מחויבים לנטר את רמות הסוכר באופן שוטף על מת לדעת בכל רגע נתון מהן רמות הסוכר. היום סל התרופות מאפשר לסוכרתיים לנטר את רמות הסוכר ללא צורך בדקירה של האצבע.
  • אל תדלגו על ארוחת הבוקר - מחקר גדול שנעשה בבית חולים וולפסון הוכיח כי ארוחת בוקר גדולה ועשירה בחלבון, יכולה להפחית את עליית רמות הסוכר. המחקר הוכיח לא רק שיש להקפיד על מה אנחנו אוכלים אלא גם על תזמון הארוחות וכך להשיג שמירה על רמות סוכר מאוזנות.
  • בצעו פעילות גופנית - בצעו צעידה בחוץ, הליכה, ספורט אתגרי, כוח או אירובית, כל פעילות שאתם בוחרים שאהובה עליכם. פעילות גופנית היא אחת הדרכים היעילות למנוע סוכרת או לשפר את בריאותם של הסוכרתיים. ביצוע פעילות גופנית מוביל לעלייה ברגישות לאינסולין. אפילו אימון בודד יכול להוביל לכך ויש לכך השפעות משמעותיות על רמות הסוכר. בזמן פעילות גופנית השרירים משתמשים בין היתר בגליקוגן המאוחסן בשרירים כמקור אנרגיה, בשעת התאוששות מהפעילות הגלוקוז משמש לבנייה מחדש של מצבורי הגליקוגן בשרירים ובכבד בפרק זמן זה ולכן, השרירים משמשים כמשאבת סוכר המסייעת באיזון רמות הסוכר בדם.
  • שמרו על תפריט מאוזן - אחת הסיבות להתפרצות סוכרת היא אורח חיים לא בריא הכולל תזונה לא נכונה ועמוסה בקלוריות ובשומן טראנס ללא בקרה. חינוך לאורח חיים בריא צריך להתחיל מגיל צעיר, לשלב בתפריט פירות וירקות ולהימנע מג'אנק פוד. ביטול התלות במזון מהיר מחייב הכנת תפריט עצמי המשלב ערכים תזונתיים, ללא סוכרים, שומנים וכמויות גבוהות של נתרן וחומרים מעובדים שיש להם השפעות בריאותיות שליליות. ניתן להיעזר בדיאטנית על מנת לקבוע תפריט אישי המתאים לכם.
  • הימנעו ממצבי מתח - לחץ, מתחים וסטרס מהווים גורם לשחרור קורטיזול – הורמון אשר מסייע לגוף להתמודד עם מצבים מורכבים. כאשר הקורטיזול מופרש למחזור הדם, קצב הלב והנשימה מאיצים ומאגרי גלוקוז וחלבון מוזרמים מהכבד לדם כדי להפוך לאנרגיה זמינה ומידית לשרירים. זה אומר בעצם שהגוף משחרר סוכר לדם כדי שהאנרגיה תוכל להיות זמינה ועל כן, רמת הסוכר בדם עולה. בנוסף, הקורטיזול מקשה על הלבלב להפריש אינסולין, דבר שעלול להחמיר את המצב. בצעו תרגילי נשימה, הקפידו על גישה אופטימית ומנעו מעצמכם מצבי לחץ כשתתכננו מראש את פעילותכם ותגובתכם.
  • שתו הרבה מים – לסוכרתיים יש נטייה גבוהה יותר להתייבשות. כשלא שותים מספיק לא שומרים על מאזן נוזלים בגוף וכך רמות הסוכר עולות. עלייה ברמות הסוכר גוררת השתנה מרובה מה שמוביל לאיבוד נוזלים נוספים. חשוב לשתות הרבה גם אם אתם לא צמאים. 

פרופסור חוליו וינשטיין הוא מנהל יחידת הסוכרת במרכז הרפואי וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת