הגל השישי של הקורונה, עם מספר המאומתים הגבוה, שהגיע בחמישי האחרון ל־9,835 ביום, כאשר נכון ליום שישי, מספר החולים באורח קשה עומד על 224, הפתיע את פרופ' סלמאן זרקא, מנהל בית החולים רבקה זיו בצפת המכהן זה כשנה גם כפרויקטור הקורונה. "לא חשבתי שהגל השישי יופיע כל כך מהר", הוא מודה כעת. "חיינו בהבנה שהגל יגיע, שלא הזדכינו לגמרי על הקורונה, אבל לא חשבתי שזה יקרה כל כך מהר, שכבר נפגוש את הגל הזה".

לדייק את התגובה

בשבוע החולף, על פי נתוני משרד הבריאות, למעלה מ־63 אלף איש אומתו לקורונה, עלייה של 46% לעומת השבוע שלפני כן. לדברי זרקא, למרות מרכיב ההפתעה, המוכנות לגל הנוכחי נשמרה.

"אחרי הגל החמישי, או בשלהי הגל החמישי, הייתה לנו הבנה או הערכת מצב שבמהלך 2022 יהיו גלים נוספים", הוא אומר. "לכן גם לא פרקנו את היכולות שלנו. זה משהו שלמדנו מגלים קודמים. אחרי הגל השלישי פרקנו יכולות, ואז הגל הרביעי הפתיע אותנו וגם את כל העולם שחשב שאחרי החיסונים אין יותר גלים. יש דברים שפרקנו ובנינו מחדש, יש דברים ששמרנו, אבל ההבנה שלנו אז הייתה שכולנו חוזרים לשגרה. למדנו את הלקח, ואחרי הגל הרביעי לא פרקנו, ולכן גל האומיקרון תפס אותנו מוכנים".

"עכשיו, אחרי הגל החמישי, המשכנו גם לנהל תהליכי למידה וגם לשמור יכולות נצורות. למשל, יש לנו היום הסכם עם חברת 'פמי', שבמקרה הצורך בתוך 48 שעות חוזרים ופורשים את היכולות שלנו בנמל התעופה בן־גוריון. המוכנות שלנו השתמרה. עברנו לתפיסת 'בין הגלים', שמשמרת את האפשרות להתרחב מבחינת יכולות ככל שיופיע הגל", הוסיף.

מהו השוני בין הגל הנוכחי לגלים הקודמים?
"ככל שחולפים הגלים וככל שעובר הזמן, מידת העייפות הציבורית והרצון של הציבור לחזור לחייו הרגילים גדולים יותר, כך שלהחזיר את הציבור לעידן של הקפדה על כללים, עטיית מסיכות ובדיקות - זה מאתגר מגל לגל, ובטח גם בגל הזה. זה חלק שצריך לקחת אותו בחשבון, כי בסוף מדיניות שלא מיושמת היא לא מדיניות והיא לא רלוונטית. צריך כל הזמן להיות ער לתודעה הציבורית, איפה הציבור נמצא, ומה הציבור יכול לקבל על עצמו כחלק מהתאמת הכלים לגל הנוכחי. בנוסף, שני הגלים הקודמים, הגל הרביעי - גל הדלתא, והגל החמישי - גל האומיקרון, יצרו לנו מעין אבטיפוס לגבי התאמת הכלים ולגבי איך מתמודדים. גל הדלתא התאפיין בהידבקות נמוכה ובאלימות גבוהה של הנגיף, וגל האומיקרון התאפיין הפוך".

"כך שכלים למשל כמו תו ירוק, תו סגול, הגבלות, סגרים - יותר מתאימים לדלתא ולדומיו. לעומת זאת, בגל האומיקרון, שהתחלואה בו מאוד מידבקת, הכלים האלה פחות רלוונטיים. כרגע אנחנו בגל דומה למשפחת האומיקרון - BA.5 - ולכן כל סט הכלים של תו ירוק, מגבלות, הגבלות, סגר - לא רלוונטי להתמודדות. מאפייני הנגיף הם עוד מרכיב שמאתגר אותנו, שאליו צריך להתאים את המדיניות. אנחנו לומדים כל הזמן, והלמידה שלנו מאפשרת לנו לדייק את התגובה. אם בגל הראשון - כשעוד לא היו חיסונים - זה היה לגיטימי להכריז מיד על סגר, אז עכשיו אתה כבר מנוסה עם תהליך הלמידה - גם בתוך המשרד, גם במפקדת אלון, ועם כל השותפים שלנו במערכת הבריאות - ואפשר להיות יותר מדויק לגבי מה נדרש לעשות", אמר.

מהו המצב לעת עתה?
"מגבלות לא נמצאות כרגע על השולחן. אני כגורם מקצועי לא מביא כרגע מגבלות לממשלה, לא בגלל שהיא במעבר או לא במעבר, במשבר או לא במשבר. גם בהערכת מצב שקיימתי לפני כשבוע ימים עם ראש הממשלה ועם שר הבריאות לא ביקשתי להטיל שום מגבלה על הציבור. הדבר היחיד שאני אומר הוא שככל שהגל ימשיך לעלות, נצטרך לחשוב אם סוגיית המסיכות צריכה לעבור לחובה במקומות הסגורים, ולא רק להיות המלצה. אני גם לא חושב שהדרג הפוליטי לא יקבל את ההמלצה הזאת - אם תהיה - בגלל סוגיית הבחירות. אבל כרגע לא מדובר על מגבלות ולא על סגרים ולא על לסגור את נתב"ג. כל עולם המושגים הזה לא רלוונטי. כיוון שמדובר בנגיף מאוד מידבק, אז הגבלות, סגרים וכו' לא מייצרים אפקט משמעותי".

"אנחנו רוצים כולנו למצוא את האיזון: כשגל עולה - להקפיד יותר, כשגל יורד - להקפיד פחות. לו מישהו היה מספר לי שאחרי חודש ימים של סגר הקורונה תיכחד, הייתי אומר: חברים, בואו נחזיק מעמד חודש. אבל כיוון שהקורונה כאן, והגל השישי כרגע הוא כנראה לא הגל האחרון - אז אנחנו חייבים לחזור לשפיות ולהמשיך להתפתח, להתקדם, להגשים חלומות ולא רק להיות תקועים בקורונה", הוסיף.

הישמרו לכם

זרקא מוטרד מהמחיר שגבו הסגרים וההגבלות, שכידוע אינו רק כלכלי: "כמנהל בית החולים זיו, שבו יש מחלקה פסיכיאטרית לילדים מדהימה ומצוינת, אני יכול לומר שהתור להפרעות אכילה בקרב בני נוער הולך ומתארך. לכן צריך עכשיו להסתכל יותר רחב על בריאות הציבור, ולא רק על הקורונה. צריך להסתכל על בריאות האנשים ועל ביטחון לאומי בראייה יותר רחבה. כרגע אני לא חושב שצריך הגבלה וגם לא חושב שבעוד חודש נצטרך הגבלה. אבל בשביל להיות מדויק, אומר שאם חלילה יופיע כרגע בעולם וריאנט אלים מהסוג של הדלתא והסופר־דלתא, שפוגע בהרבה אנשים וגם קטלני, אז אני חושב שמגבלות וסגרים יחזרו לשולחן הדיונים. אבל כל עוד אנחנו בקבוצת האומיקרון, כרגע זה לא הכיוון".

בכל זאת, מה היית ממליץ לציבור?
"כיוון שאנחנו יכולים לאור הלמידה שלנו להיות יותר מדויקים, אז אני מבקש להעיר את אוכלוסיות הסיכון, בני ה־60 ומעלה וגם בעלי מחלות כרוניות רבות כגון לב/ריאות שמתחת לגיל 60, ולומר: אנשים יקרים, יש כאן גל, וירוס מידבק, שיכול לגרום לכם למחלה קשה. לכן אני רוצה שתשמרו על עצמכם, שתנקטו פעולות מספר שיותר מותאמות לכם: שימו מסיכה, היו ערים לסביבה שלכם, נסו להימנע מאירועים הומי אדם, וככל שהייתם במגע עם חולה או הופיעו אצלכם סימפטומים - אנא היבדקו מהר. יש לכם חלון של חמישה ימים שבו אפשר להציע לכם תרופות וככה לצמצם את הסיכון שלכם למחלה קשה ולאשפוזים. אל תיסגרו בבית, תצאו, תיהנו מהקיץ, מהחיים, אבל הישמרו לכם. בפגישות משפחתיות תבקשו מכולם לעשות בדיקת אנטיגן ביתית כדי שלא תידבקו".

מה לגבי שאר האוכלוסייה?
"לשאר האוכלוסייה אני אומר ביושר: הסיכון למחלה קשה אצלכם הוא מאוד קטן. אם תידבקו, או שתהיה לכם מחלה קלה או שאפילו לא יהיו תסמינים. לכן תחיו את החיים שלכם, אני לא רוצה להגביל אתכם. אבל אני מבקש מכם בשם האחריות האישית והערבות ההדדית, שתשימו מסיכה בחללים סגורים כי יכולים להיות שם סבים וסבתות שלנו, שאנחנו יכולים להדביק אותם. אז נכון, זה גורם אי־נוחות מסוימת בקניון או באוטובוס, אבל אי־הנוחות הזאת היא כלום לעומת סכנת החיים של האנשים הרגישים. לכן נראה לי מאוד סביר לבקש בשם הערבות ההדדית שתגנו על הקשישים והזקנים".

מה לגבי מדיניות החיסונים?
"כיום החיסון מונע הדבקה באחוזים מאוד נמוכים. בימי הדלתא התרגלנו לכך שהמניעה הייתה באחוז מאוד גבוה. היה לנו מסר קל יותר בימי הדלתא: תתחסנו. עכשיו אנחנו במסר של: תתחסן, זה לא ימנע ממך הדבקה, אבל זה ימנע ממך מחלה קשה. המסר התחיל להיות יותר מורכב. לכן כרגע אנחנו ממליצים לאנשים בסיכון מעל גיל 60, שלא התחסנו במנה רביעית, שכן יקבלו מנה רביעית ושיגנו על עצמם במשק פתוח ללא הגבלות: שישימו מסיכה, שייבדקו וכאמור גם שיקבלו את החיסון הרביעי. לגבי שאר האוכלוסייה, אנחנו לא יוצאים בקמפיין. אבל שוב, כל מה שאמרתי עכשיו נכון ל־BA.5 ומשפחת האומיקרון. אם חלילה יופיע סופר־דלתא, כנראה כל מה שאמרתי כרגע יהיה פחות רלוונטי ואגיד לאנשים: רוצו להתחסן".

עמיתתך, ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי־פרייס, עברה תקופה לא פשוטה, היא הותקפה על ידי מתנגדי חיסונים וקיבלה איומים על חייה. האם גם אתה חש מותקף מאז שנכנסת לתפקיד?

"אני רוצה להוקיע כל התנהגות בריונית, אלימה, מילולית ופיזית כלפי ד"ר שרון, כלפי פרופ' נחמן אש (מנכ"ל משרד הבריאות: א"ש), כלפיי וכלפי כל הצוות הרפואי. לאחרונה אנחנו חוטפים אלימות גם בבתי החולים, וזה קצה הקרחון. כל הזמן יש אלימות, החברה מאוד לא סבלנית כלפי מערכת שעושה הכל כדי להציל את החיים שלה. לצערי, ד"ר שרון נמצאת במצב בלתי נסבל, מאוד מורכב, כולל אבטחה צמודה. אי אפשר לתאר שעובד ציבור, מקצוען, שעושה הכל למען הציבור, משקיע את נשמתו למען הציבור, מגיע לרמות כאלה של איום, של אלימות בלתי נסבלת. אני שוב מחזק את ידיה ומקווה שמערכת המשפט, מערכת האכיפה, תהיה יותר פרו־אקטיבית כדי להגן על עובדי ציבור שעושים מלאכתם נאמנה, מקבלים החלטות לא בשביל רווח פוליטי או כלכלי, אלא כי זה ה'אני מאמין' שלנו. אפשר להתווכח איתנו, אפשר לחלוק על דעתנו, אבל אסור להשלים עם אלימות".

שרון אלרעי־פרייס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שרון אלרעי־פרייס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


לו עצמו, אומר זרקא, לא הייתה אבטחה אף פעם. "חטפתי כל מיני דברי נאצה. כבר קיבלתי איום שאמר שאני מבחינתם 'המנגלה הדרוזי', שאחרי שייגמר הגל צריך לסגור איתי חשבון בכיכר העיר", הוא משתף. "גם זו אלימות רעה, בטח לא מגיע לי ולא מגיע לעמיתיי. כאמור, כולי ציפייה שהמערכת שאמונה על אכיפת החוק תעשה את עבודתה יותר נאמנה ממה שהיא עושה כרגע".