כל אחד ואחת מאיתנו חש עייפות אין ספור פעמים בחייו, אך יש מי שחווה אותה על בסיס יומיומי, וכאן מתחילה הבעיה. עייפות כרונית היא לווא דווקא מחלה בפני עצמה, אלא עלולה להיות סימפטום למקרה רפואי חמור יותר. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

בשיחה של מעריב עם פרופסור רפי קרסו, הוא סיפר כי מחלות רבות יכולות לגרום לתשישות. השכיחות ביותר מביניהן יהיו אנמיה, מחסור במינרלים או ויטמינים, עודף משקל, תת פעילות של בלוטת המגן, דיכאון, דלקות כרוניות ומחלות גידוליות. 

לדבריו, כ-20% מהפונים אל רופאי המשפחה בקופות החולים מתלוננים על חולשה או עייפות, ורק לאחר שלא נמצאה כל סיבה ממשית בעקבות הבירור, ניתן היה לקבוע את האבחנה הרפואית chronic fatigue syndrome. התחושות האופייניות למחלה זו הם בדרך כלל גם כאבים בשלד, בשרירים, מצב רוח ירוד הפרעות עיכול, תשישות לאחר מאמץ מינימלי וכדומה. 

פרופסור קרסו הבהיר כי אין רק דרך אחת לטפל בעייפות כרונית, שמוגדרת כקשה מאוד לפתירה. אם האבחון הרפואי אכן הראה שלא מדובר בשום מחלת אחרת, הפתרון מתחיל בעיקר בשמירה על אורח חיים בריא. הקפידו על תזונה מבוקרת ובריאה, תדאגו לצרוך מספיק חלבונים, ויטמינים ומינרלים ובצעו פעילות גופנית בהדרגה. 

"פעמים רבות אני ממליץ למטופלים שלי להיעזר במאמן כושר ולהדריך אותו – אם אתה בן 40, תבקש תוכנית כושר של אדם בן 80. אחרי חודש של אדם בן 75 וחודש אחר כך של בן 70. מתחילים לאט לאט ומגבירים", הסביר הפרופסור. 

כמו כן, פרופ' קרסו הסביר כי רצוי להימנע מכדורי שינה או כדורי הרגעה שיכולים להחמיר את המצב, כמו גם להפחית שתיית אלכוהול ולהגביר שתיית מים. בנוסף לכך, הקפידו להפחית עד כמה שאפשר מתח נפשי, באמצעות מדיטציה לדוגמה, אך גם היעזרות ברפואה אלטרנטיבית תועיל, כמו למשל דיקור סיני, שיאצ'ו או הומאופתיה. 

פרופ' רפי קרסו (צילום: ללא)
פרופ' רפי קרסו (צילום: ללא)