טיקטוק אינה רשת חברתית חדשה במיוחד, אולם יותר ויותר סקטורים נחשפים אליה ומתחילים לעשות בה שימוש. אחרי שסיקרנו כאן את הפוליטיקאים והמורים שהחלו להשתמש בה כצינור משמעותי להעברת תכנים ומסרים, נראה כי התופעה הגיעה לענף נוסף: רפואה. מאז תחילת הקורונה הגיח לחיינו טרנד חדש: רופאים המצלמים את עצמם בחדר ניתוח או באמצע טיפול רפואי.

לאחרונה תפסה התופעה תאוצה גם במסדרונות בתי החולים והמרפאות בישראל, ויותר רופאים ורופאות - מרופאי שיניים, דרך רופאי עור ועד לרופאים מנתחים – משתמשים בטיקטוק ופותחים דרכה צוהר לעולמם. הרופאים צוברים עוד ועוד צפיות ועוקבים, וגם בתי החולים עצמם מתחזקים עמודי טיקטוק משלהם.

“אנחנו בית החולים הראשון שפתח בארץ טיקטוק", מתגאה נעמה פרנק־עזריאל, מנהלת הסושיאל של המרכז הרפואי שיבא. "פתחנו בתקופת הקורונה, כשזה היה מאוד טרי, אבל בתקופה האחרונה זה הפך למשהו שהרבה מרכזים רפואיים רואים בו חובה. בעיקרון, לבעלי עסק, כמו עסק רפואי, אסור מבחינה חוקית להשמיע בטיקטוק מוזיקה פופולרית, אז חשבתי מה נשאר לעשות? לתת מידע ותוכן לעוקבים שלנו, גם בקטע של ידע וגם בקטע של דברים שקורים במרכז הרפואי ומסקרנים אותם, כמו 'יום בחיי אחות' או 'יום בחיי רופא'. זה תפס".

לעמוד, שנקרא "Sheba.Medical" יש 12.2 אלף עוקבים, ומספר הצפיות בסרטון בודד נע בין 20 אלף ל־200 אלף בממוצע. "אני די בוחרת את אנשי הצוות הרפואי שישתתפו, כי זה לא מתאים לכל אחד, אבל הם אוהבים להשתתף ורואים את הערך המוסף שיש בכך", מסבירה פרנק־עזריאל. "הם לא צריכים כישורי שירה וריקוד אלא רק לדבר על המקצוע שלהם ולהסביר. התכנים מגוונים: מהסברים על טיפול בהכשת נחש ועד איך מגדלים עור, שהעלינו בהקשר של איציק סעידיאן".

דודי חלילי (צילום: צילום מסך טיקטוק)
דודי חלילי (צילום: צילום מסך טיקטוק)

להימנע מאי־ודאות

בשל העומס בבית החולים, עזריאל מעלה כסרטון אחד בשבוע. דוגמה לסדרת סרטונים שהועלתה בעמוד הטיקטוק של המרכז הרפואי היא "איך עושים גבס", בהגשת דודי חלילי, טכנאי גבס רפואי. "אני עובד 12 שנה במרכז הרפואי שיבא, ואני חייב לציין שהייתי די מנותק מהטיקטוק", הוא מספר.

"כשנעמה הראתה לי את הכוונה שלה, הייתי די סקפטי ושאלתי את עצמי מי בכלל יתעניין בזה. לזכותה של נעמה ייאמר שתוך כמה ימים כבר קיבלתי 'גל' מהצוות בבית החולים. אבל הדבר שהכי הפתיע אותי היה כשמטופלים שאני לא מכיר הגיעו למרכז הרפואי, ובאתי להסביר להם על התהליך של הגבס הם אמרו לי: 'כן, אנחנו כבר יודעים, ראינו אותך מסביר בטיקטוק'. זה עוזר מאוד לאנשים, מכין ומרגיע אותם לקראת התהליך. בכך זה עשה את העבודה. אשמח להמשיך בזה, כי ראיתי שזה מסייע למטופלים להימנע מאי־הוודאות, ולכן זה רעיון מבורך".

"ד"ר טיקטוק" - כך מכנה עצמה בהאשטאגים ד"ר רעות מרדכי, מתמחה ברפואה דחופה בבית החולים איכילוב, אשר עמוד הטיקטוק שלה, dr.reutmordechay, מונה 20 אלף עוקבים, והסרטונים שלה מחדר המיון גורפים בין עשרות למאות אלפי צפיות. "זה התחיל כשראיתי באינסטגרם כל מיני סרטונים של צוותים רפואיים בחו"ל. זה נראה לי מגניב, אז חשבתי שיכול להיות נחמד להעלות סרטוני טיקטוק עם הצוות שלי, בשביל להרים את המורל ומצב הרוח", היא מספרת.

"זה היה כיף וכולם התלהבו – וכך זה פשוט התגלגל. כשצילמתי סרטון של הצוות שלנו במיון רוקד נוצר באזז וקיבלנו תגובות מחממות ואוהדות מאוד, אבל בשלב מסוים התחלתי לקבל גם מלא שאלות מסטודנטים לרפואה או מכאלה שרוצים ללמוד רפואה, והבנתי שיש מקום גם לתוכן רציני. התחלתי לצלם סרטונים גם מסימולציות בהתמחות שלי ברפואה דחופה, ואני מקבלת פידבקים מעולים".

רעות מרדכי (צילום: צילום מסך טיקטוק)
רעות מרדכי (צילום: צילום מסך טיקטוק)

באיזו תדירות את מעלה סרטונים?
"בגלל שאני לא עובדת בזה ואין לי כל כך זמן, אז אני מעלה כשמתאפשר, אבל משתדלת בתדירות סבירה. זה עניין תקופתי".

מהם הפידבקים שאת מקבלת מקולגות וממטופלים?
"מזהים אותי כל מיני צוותים רפואיים שאני עובדת איתם, אבל יותר נחמד לקבל פידבקים ממטופלים שמגיעים אלינו למחלקה. לא מזמן הגיעה מישהי יחסית מבוגרת עם אבא שלה והיא זיהתה אותי מהטיקטוק, נתנה לי חיבוק ואמרה שהיא רגועה ויודעת שהוא בידיים טובות. היא לא מכירה אותי אישית, אבל הפנים שלי היו לה מוכרות והיא אמרה שזה כבר הוריד ממנה הרבה סטרס. בסיטואציות כל כך מלחיצות, זה משהו מרגיע ומסייע לשהות שלהם פה. זו המחמאה הכי גדולה מבחינתי".

ד"ר איתם וייס, מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית, הפך לאחד הרופאים הבולטים בטיקטוק. לסרטוניו יש עשרות עד מאות אלפי צפיות - מהדגמות ויזואליות של ניתוח אף, הדרכה לשאיבת שומן ועד הכנסת שתל סיליקון להגדלת חזה. לצד הסברים הוא גם מדגים את תהליכי הטיפול לקהל צופיו. “הטיקטוק היא הפלטפורמה המובילה, ולא רק לילדים כפי שהיה נהוג לחשוב", מספר ד"ר וייס.

“אומנם כרופא יש לי יותר מגבלות, כי יש חיסיון רפואי ואתה לא יכול להעלות סרטונים של מטופלים אלא אם יש לך הסכמה כתובה ומסודרת. בהתחלה הייתי מתראיין לכל מיני כלי תקשורת, אבל ראיתי שהחשיפה יחסית קטנה לעומת קהל היעד של המטופלים שלי. לאנשים היום אין זמן לקרוא כתבות. הם רוצים כאן ועכשיו, לספוג את התוכן כמה שניות ולעבור לנושא הבא. לכן הטיקטוק השתלבה לי טוב כמשהו קצר וקולע".

איתם וייס (צילום: צילום מסך טיקטוק)
איתם וייס (צילום: צילום מסך טיקטוק)

מה המוטו שהנחה אותך בפתיחת החשבון?
“אני מעלה סרטוני הסברה, מהפכים וחוויות שנשים חוות, הסברים על מכשירים ואיך עושים שאיבות שומן וכו’, עם טאץ’ של קצת מוזיקה, אפקטים וצבעים. זה חלק מהמשחק ואתה חייב להיות חלק ממנו".

מתי הבנת שזה תופס?
“פתחתי עמוד אינסטגרם ועבדתי במקביל עם הטיקטוק, וראיתי שזה נהיה ויראלי עם המון תגובות ופניות מאנשים. נהוג לחשוב שיש כל מיני טריקים ודרכים לדעת מראש אם הסרטון יהיה ויראלי או לא, אבל הרבה פעמים זה לא מדע מדויק".

מהי תגובת הלקוחות?
“הלקוחות אוהבים את זה מאוד. מטופלות שבאות אליי לקליניקה רוצות להצטלם איתי. מצד אחד זה נחמד, אבל מצד שני זה קצת לא נעים כי אני מקצועי ורוצה לטפל באנשים ברמה אסתטית. אדם בא עם בקשה מסוימת ואני מטפל בו בצורה הכי מקצועית שיש. לא אתחיל לצלם שטויות עם לקוח, לא אבזה את המקצוע.

"יש בחו"ל כאלה שעושים ג’אגלינג עם שתלים. אני חושב שזה צריך להיות בטעם טוב ומכבד. זה גם מביא לי הרבה לקוחות, כך שזה משתלם עסקית. אני משקיע בערך שעה וחצי בשבוע בעבודה על תכנים ורעיונות. מתי אני רואה שזה עוזר? רוב הלקוחות שבאים אליי ראו את הסרטונים שלי, אז הם כבר מבינים במה כרוך הניתוח וזה עושה מעין הכנה מוקדמת לכך. לאט־לאט אני רואה שהלקוחות שואלים פחות ופחות שאלות".

צחי ריינר  (צילום: מתוך טיקטוק)
צחי ריינר (צילום: מתוך טיקטוק)

מעלה את המורל
מרבית הרופאים שהפכו לוויראליים ברשתות הם רופאי השיניים. ד"ר זכי ריינר, המנהל את מרפאת השיניים “ריינרס קליניק" בקריית מוצקין, לא האמין שהטיקטוק תרחיב את העסק שלו בלקוחות מכל רחבי הארץ. “פתחתי את הטיקטוק לפני שנתיים, אבל העליתי לשם שטויות ולא דברים מקצועיים כל כך", מספר ד"ר ריינר, המתחזק עמוד בן 24.6 אלף עוקבים.

“לאחרונה לקחתי מומחית לטיקטוק, שהכווינה אותי ולימדה אותי את הנושא. היום אני עומד על בין 600 אלף למיליון צפיות בשבוע לסרטונים. אני גם מעלה סרטונים עם מטופלים ידוענים כמו ירדן אדרי, פאני בוזגלו או ‘הצל’, אבל זה לא מה שמזניק את הצפיות, כי האלגוריתם מתעסק בעיקר בתכנים".

לדברי ריינר, הוא משקיע כשעה ביום בעבודה על עריכת סרטוני הטיקטוק ופונה לכל קהל יעד: “בהתחלה חשבו שטיקטוק זה לילדים, אבל מתי קלטתי שזה לא כך? כשהתחלתי להעלות שידורים חיים בטיקטוק וראיתי שאלפי אנשים שואלים שאלות ואני עונה. זה הגיע למצב שיש לי עדת מעריצים וסגרתי עסקה של 100 אלף שקלים רק מהטיקטוק. אם בעבר היו מגיעים אליי בעיקר לקוחות מהאזור שלי, אז היום מגיעים אליי מכל הארץ. הגדלתי בזכות הטיקטוק בין 50־70 מטופלים בחודש בממוצע. מטורף".

איך הצוות במרפאה מקבל את החזון הזה שלך?
“זה מגניב, זה מגבש ומעלה את המורל. אני גם מרגיש שאנשים בכל מקום בארץ מזהים אותי בזכות הטיקטוק. זה הפך אותי לסוג של מפורסם. באינסטגרם, למשל, אני מוכר בעיקר באזור הקריות, אבל הטיקטוק נותנת חשיפה כלל ארצית. יותר ויותר רופאים, קופות חולים ובתי חולים נכנסים לטיקטוק, כי מבינים שאם אתה לא שם אתה לא קיים. זו כבר לא פלטפורמה של בנות 16 שרוקדות. אנשים רוצים לצרוך תוכן שאינו פרסומי אלא בעל ערך מוסף ומחכים".

ד"ר סטלה הייזלר היא מנהלת מרפאת שיניים בירושלים העוסקת באסתטיקת חלל הפה, טיפולי חירום וחרדה דנטלית. מספר העוקבים שלה בטיקטוק עומד על 27.6 אלף, ובסרטונים היא מסבירה ומדגימה את תהליכי הטיפול, לדוגמה טיפול בבעיות חניכיים. “בהתחלה היה לי קשה עם הטיקטוק, אבל החלטתי לנסות", היא מספרת.

סטלה הירשלר (צילום: צילום מסך טיקטוק)
סטלה הירשלר (צילום: צילום מסך טיקטוק)

“היו לי מעט מאוד צפיות בהתחלה, עד שהעליתי סרטונים שמסבירים מה קורה כשעושים טיפול שורש, וזה הגיע ל־200 אלף צפיות. לאט־לאט הסרטונים החלו לצבור עוד ועוד צפיות. הבנתי שהתוכן המקורי הוא מה שמעניין את הצופים: הסברים והדגמות. לא מזמן העליתי סרטון שבו עשיתי מודל של עקירת שן בינה והסברתי מה בדיוק קורה. הסרטון הזה הגיע למעל מיליון צפיות, וזה סרטון של דקה. אני אוהבת את הפלטפורמה הזו, כי היא לא מצריכה ממני להיות תמיד רצינית ב־100%, אלא יש גם מקום לקצת צחוקים, וזה מתאים לאופי שלי".

איך הקולגות מגיבים?
“הקולגות פחות מפרגנים. אני לא יודעת כמה הם מבינים בטיקטוק, מלבד אלה שנמצאים שם ואז כן יש פרגון. רוב התגובות מהלקוחות ומהחברים מפרגנות ומחממות לב. נדיר שאני מקבלת תגובות שליליות. אני מעלה סרטון כל יום־יומיים, וזה תענוג".

עד כמה זה מסייע לך לעסק?
“זה בהחלט מסייע. הרבה לקוחות מצטרפים אליי בזכות הטיקטוק. זה פתח אותי לשוק הארצי, ולא רק בירושלים. עשיתי סרטון הדמיית סגירת רווחים, ומהסרטון הזה בלבד צלצלו אליי מאה אנשים. לא אגיד שבאו מאה, אבל מאה אנשים התעניינו. אני חושבת שהטיקטוק ‘אשמה’ בזה. לשם העתיד הולך, וטוב שגם הרופאים גילו את זה".