מדאיג: לראשונה השנה, התגלו בישראל יתושים הנגועים בנגיף קדחת הנילוס, כך על פי הודעת דוברות משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה. הם התגלו באזור אילת והערבה.

מתחילת השנה נפטר אדם אחד מהמחלה ואחד נוסף אשר נדבק, נמצא כעת במצב קשה ומאושפז בבית החולים. המשרד להגנת הסביבה דרש מעיריית אילת ומהמועצה האזורית אילות לבצע ניטור, ובמידת הצורך גם הדברה מיידית.

ד"ר אורן שטח כתבי, מהאגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, מסר בנושא: "מאחר ולא קיים חיסון נגד קדחת מערב הנילוס, עם תחילת תקופת שיא פעילות הנגיף בארץ, בין אמצע אוגוסט לאמצע אוקטובר, מומלץ לנקוט משנה זהירות על מנת להימנע מעקיצת יתושים".

ד"ר גל זגרון, מנהלת אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה, התייחסה גם היא לגילוי המטריד: "זו הפעם הראשונה השנה שמצאנו יתושים נגועים בישראל. היתושים נלכדו באזור השבר הסורי-אפריקאי, שהוא נתיב נדידת ציפורים, וידוע כאזור אנדמי לקדחת מערב הנילוס. מעגל העברת קדחת מערב הנילוס מצריך שיתופי פעולה של בריאות, חקלאות וסביבה". 

עוד היא הוסיפה כי "באזור אילת והערבה חשוב שהציבור יגלה ערנות, וינקוט בכל האמצעים לטיפול במפגעי יתושים ובמקורות מים עומדים. מפגעי יתושים מתפתחים כשהטמפרטורות גבוהות, בתוך מים עומדים. אירועים כאלו יעלו בשכיחותם בשנים הקרובות עם החרפת משבר האקלים, ואנחנו קוראים לרשויות וליישובים לטפל בדחיפות במקומות שבהם מתגלים מפגעי יתושים".

איך להתמגן מפני היתושים

ד"ר מיקי שטיין, מומחה ברפואת ילדים של שירותי בריאות כללית במחוז חיפה, מוסר כי היתושים יכולים לעקוץ רק בעור החשוף ולכן האזורים ה"מועדפים" הינם פנים , ידיים ורגליים. באזורים המכוסים בבגדים, שמיכה או עור הקרקפת המכוסה שיער היתושים אינם יכולים לעקוץ. העקיצה האופיינית נראית כעיגול אדום מעט מורם מעל פני העור ולעיתים במרכזו סימן הדקירה. לעיתים נראה תגובה מקומית נרחבת – רובד אדום חם ורגיש למגע בקוטר מס' ס"מ. 

בילדים קטנים העקיצות סביב העיניים עלולות לגרום לתגובה מרשימה - בצקת קשה בעפעפיים עד כדי סגירת העין לחלוטין. במקרה זה כדאי לפנות מיד לרופא הילדים לבדיקה ושלילת דלקת בעור (צלוליטיס) המחייבת טיפול אנטיביוטי. 

הטיפול בעקיצות הינו מונע – ייבוש שלוליות בהן היתושות מטילות ביצים , רשתות על פני החלונות , להקיף את מיטת הילד בכילה , ישנם גם חומרים כימיים הדוחים יתושים. צריך להרחיק אותם לפחות שני מטר ממיטת הילד ולאוורר היטב את החדר במשך היום. 

לאחר העקיצה הטיפול הינו מקומי – ישנן תרופות שונות להקלת העקצוץ ,כגון פניסטיל ג'ל, משחות עם סטרואידים וכמובן "תרופות סבתא" (מריחת אלכוהול , דבש, חומץ וכו') 

צריך לפנות לרופא אם למרות הטיפול המקומי במשך מס' ימים הנגע מתרחב, נעשה רגיש וכואב או מפריש מוגלה . אם יש נפיחות ובצקת בעפעפיים  צריך לפנות מיד לבדיקה