בדיקת 'שבע תשע-103fm' חשפה הבוקר את הדרך העקלקלה לקיצור זמן ההמתנה הארוך לבדיקה: חברות ישראליות פרטיות מציעות תור לבדיקה בשלושה ימים בלבד, תמורת סכומים גבוהים מאוד. ברקע התחקיר, שוחחה היום (ראשון) ענת דוידוב עם ד"ר אודי פרישמן, מומחי לביטוחי בריאות וסיעוד, שטען כי "הסיפור מגלם את הבעייתיות של מערכת הבריאות הציבורית".

MRI לעשירים בלבד? החברות שמקצרות את זמן ההמתנה תמורת סכומי עתק

"הסיפור הזה מוכר לי היטב", פרישמן התייחס לדרכים היקרות לקיצור תורי הבדיקות, "הוא מגלם את הבעייתיות של מערכת הבריאות הציבורית. אני חושב שמערכת הבריאות אמורה לתת שירותי בריאות על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, והעיקרון היסודי של חוק בריאות ממלכתי זה רפואה שוויונית. התפקיד של המדינה הוא לתקצב את המערכת והתקציב של קופות החולים לתת את שירותי הבריאות המתוקצבים לכלל הציבור באופן שוויוני לחלוטין".

עוד אמר פרישמן: "אני מניח שאני לא אפתיע אם אני אומר שהבעיה היא לא רק ב-MRI, יש הרבה שירותים רפואיים שבהם התורים מאוד ארוכים והדרך להתמודד עם התור הארוך היא לשלם כסף. זה אסור שיקרה במערכת שחרטה על דגלה את עיקרון השוויון. הפתרון להתמודד עם זה, הוא באמצעות המערכת הפרטית. בישראל ישנן שתי מערכות, מערכת אחת שכולם מהללים ומשבחים שזו המערכת הציבורית אבל אין לה מספיק תקציבים, ומערכת שכולם נהנים לקנטר אותה, המערכת של הביטוחים הפרטיים שאמורה להשלים את מה שהמערכת הציבורית לא יודעת לתת".

הוא התייחס להיקף התופעה ואמר: "כל מי שמשלם כסף מתחת לשולחן לא מצהיר על זה, אבל לדעתי מדובר בתופעה משמעותית, גם בקיצור תורים לניתוחים ולפעולות רפואיות אחרות. יותר מזה, גם בבחירת רופא. מערכת הבריאות הציבורית, מכוח החוק, לא מאפשרת בחירת רופא, אבל היום אפשר לבחור גם במערכת הציבורית אם אתה יודע למי לשלם ומתי".

על הביטוחים הפרטיים אמר פרישמן כי "אדם שיש לו ביטוח פרטי לא צריך לפנות למאכער, הוא יכול לקבל כמעט כל בדיקה רפואית בישראל בפרק זמן של 48 שעות, בשביל זה יש את המערכת הפרטית ואת הביטוח. אין סיבה שחברת הביטוח תשלם דמי עמלת תיווך. בציבורי אין פתרונות ולכן הולכים למאכער - וזה חמור מאוד, אבל חברת הביטוח לא תשלם". 

"מה אתה מציע?", שאלה דוידוב. פרישמן ענה: "למי שיש ביטוח פרטי - שלא ילך למאכערים, שיפנה לסוכן הביטוח שלו, לחברת הביטוח והוא יוכל לקבל את השירותים הרפואיים בזמינות מהירה מאוד. למי שאין ביטוח פרטי, שילך לקנות ביטוח בריאות פרטי. ולמדינה - לשפר את הזמינות של השירותים במערכת הציבורית. אין רגולטור, הוא לא מתעסק בדברים החשובים, הוא מתעסק בדברים הפחות חשובים לצערי, קצת בפוליטיקה, קצת בכבוד, אני לא רואה את המעורבות של הרגולטור בלהילחם ברפואה הפרטית ובביטוחים הפרטיים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm