בפעם הראשונה בישראל משקיעי אימפקט יפעלו לטובת צמצום אשפוזים בתחום בריאות הנפש. הפרויקט המשותף של Social Finance Israel וקופ"ח מאוחדת צפוי לצמצם בכ-30% את מספר ימי האשפוז הפסיכיאטרים בשיתוף משקיעים חברתיים פרטיים ומוסדיים. משקיעים חברתיים ישקיעו 4 מיליון שקלים כדי למנוע אשפוזים פסיכיאטרים חוזרים העומדים על כ-50%. 

האג"ח החברתית 'גשר לנפש' אשר הנפיקה בימים אלו Social Finance Israel (SFI) בשיתוף קופת חולים מאוחדת וביוזמה משותפת עם איה שחר, הוא איגרת החוב החברתית הראשונה מסוגה בתחום בריאות הנפש בישראל ומהבודדות בתחום בעולם. רוב האשפוזים ביחידות הפסיכיאטריות הם אשפוזים חוזרים, תופעה המכונה "הדלת המסתובבת". כיום, מדינת ישראל מוציאה בכל שנה קרוב למיליארד שקלים במטרה להתמודד עם תופעת האשפוזים הפסיכיאטרים, כאשר בעשור האחרון אחוז האשפוזים החוזרים בתוך שנה עומד על יותר מ-50%. 

כדי לצמצם את התופעה ולשמור על בריאותם של המבוטחים, 'גשר לנפש' מביאה לישראל את הבשורה של טיפול בקהילה  ובבית למתמודדים עם הפרעות פסיכיאטריות, במטרה להביא לאיזון וטיפול מיטיב של מצבם הנפשי. זאת לצד מיצוי זכויות, חיבור לשירותי שיקום בקהילה וצמצום ימי האשפוז ומספר האשפוזים הפסיכיאטרים. התוכנית תפעל במודל של תשלום עבור תוצאה תוך קידום שירותי בריאות הנפש הניתנים בקהילה.  

ירון נוידרפר, מנכ"ל ומייסד SFI אומר כי "האג"ח החברתית "גשר לנפש" שפותחה על יד SFI וקופ"ח מאוחדת וביוזמה משותפת עם איה שחר, המבקשת לסייע למתמודדי מחלות הנפש בישראל, היא חלק מפעילותינו לסייע לאוכלוסיות חלשות בחברה הישראלית. הצלחת התוכנית תאפשר להרחיב את מודל טיפול הבית בתחום בריאות הנפש לאוכלוסיות נוספות ותהווה צעד משמעותי בדרך אל חזון של רפואה מונעת, מונגשת וקהילתית גם בתחום בריאות הנפש".

ירון נוידרפר מנכ''ל ומייסד SFI (צילום: תמר מצפי)
ירון נוידרפר מנכ''ל ומייסד SFI (צילום: תמר מצפי)

לדבריו של פרופ' ערד קודש, פסיכיאטר ומנהל מערך בריאות הנפש במאוחדת: "התכנית מיועדת לאנשים שמתמודדים עם הפרעה נפשית, ונאלצים להתאשפז פעם אחר פעם עקב שינוי לרעה במצבם הנפשי, ומבלי שהמערכת כיום מתאימה עצמה לצרכיהם הייחודיים. אנחנו צופים שהיוזמה תוביל לירידה של כ- 30% במספר ימי האשפוז, ותצמצם בכ-50% את האשפוזים החוזרים. מודלים של טיפולים אינטנסיביים בסביבתו הטבעית של המטופל פועלים כיום בהצלחה רבה כחלק משירותי הבריאות במדינות רבות כמו בריטניה, אוסטרליה וקנדה. זאת למעשה שיטת טיפול חדשנית במסגרתה המטופל שוהה בבית שלו, ומקבל את כל מעטפת הטיפול שנדרשת לו בביתו או בסביבתו מבלי שהוא נדרש להתאשפז. לא רק שהוא נשאר בסביבה הביתית התומכת, שמחקרים רבים מצאו שעוזרת לקדם כל תהליך החלמה באשר הוא, אלא הוא גם חוסך לעצמו אשפוז שעלול להיות לא פשוט עבורו, ולעיתים גם טראומתי בפני עצמו".