ברחבי העולם ציינו אתמול את יום בריאות הנפש הבינלאומי. במסגרת ניסיון אקטיבי למיגור הבושה במחלות נפש בילדים ובמבוגרים מתחוללת בימים אלה בישראל מהפכה של ממש בקרב פסיכיאטרים. אלה מנסים להעביר את המסר שלפיו טיפול במחלות נפש בגיל ילדות אינו בושה, ובפירוש עשוי לחולל שינוי משמעותי לטובת הילד והנער וימנע בעיות התפתחות.

דפנה בסטר, יו"ר עמותת ידידי גהה, מסבירה שמחלת נפש של ילדים אינה גזירת גורל: "אפשר לטפל, ואם מאתרים בזמן, תופסים ומטפלים בזה, וזה הופך להיות כמו כל מחלה אחרת. ילדים ונוער יוצאים מזה מהר ב־80־90%. הגיעה אלינו לגהה ילדה בת 14 שרצתה להתאבד ואושפזה לטיפול יום במחלקת הנוער. ההורים שלה לא התביישו ובאו לטפל בה. היום היא בת 20 אחרי צבא, נמצאת תחת השגחה אבל לגמרי בריאה. מקרים כאלה יכולים לקרות לכל אחד. חייבים לתפוס את זה בזמן ולא להתבייש. המצב מידרדר ברגע שלא מטפלים".

ד"ר גבריאלה בינדר, פסיכיאטרית ילדים ונוער, מספרת גם היא על הסכנה בבושה שבה היא נתקלת ב־30 שנות עבודתה האחרונות: "אני עושה את מה שכל רופא עושה בכל תחומי הרפואה - אבחון וטיפול. ידוע שבכל תחומי הרפואה האבחון חייב להיות כמה שיותר נכון. ידוע שהטיפול של כל רופא הוא בתרופות. לילד יש הפרעה נפשית מובחנת וצריך תרופות, אחרת תיווצר אצלו פגיעה התפתחותית. עד גיל 18 הילד הוא יצור מתפתח. אם משהו מפריע להתפתחות שלו, הוא נעצר, לא זורם, ולעתים יש גם רגרסיה. הוא פתאום חוזר לילדות".

הכלת מתמודדי נפש הגיעה גם למגזר התעסוקתי. בכל שנה קבוצת שכולו טוב מלווה בשיקום תעסוקתי כ־7,500 אנשים עם מוגבלויות פיזיות ונפשיות. עולם ההכשרה והשיקום עבר שינוי דרסטי מההכשרה התעסוקתית במפעל מוגן, הרחק מהקהילה ומהחברה כולה, להבנה שאין צורך להרחיק את אותם אנשים מהקהילה, והם זכאים לקבל הכשרה שתואמת את יכולותיהם. הקבוצה מונה כיום כ־120 עסקים ומפעלים חברתיים במגוון תחומים: קפה טוב, סיפור חוזר, TNX, כלב טוב, דנדשה ועוד.