הפסיכיאטריה של הילד והמתבגר הוא ענף רפואה המטפל במצבם הנפשי של ילדים ונוער. מרגע לידתם, ואף קודם לכן, ילדים נתונים להשפעות הסביבה עליהם; טיפול הורי מותאם המספק תזונה נכונה , תנאים תקינים, מגורים נאותים, חום, ביגוד וטיפוח פיזי ורגשי. כל אלה חיוניים להתפתחות בריאה של ילדים, גופנית, ונפשית. ייעודה של הפסיכיאטריה של ילדים ונוער היא אבחון, טיפול והקלה על מצבם של הילדים, או המתבגרים, הסובלים ממצוקות נפשיות שונות.

הטיפול הפסיכיאטרי מספק טיפול תרופתי מתאים, ופועל היטב בשילוב טיפול רגשי, שיחתי, הדרכת ההורים והמשפחה, במקרים קיצוניים, כאשר המצוקה קשה, וקיים סיכון מידי לשלום הילד או סביבתו, יש צורך באשפוז לשם טיפול אינטנסיבי. רוב התסמונות הנפשיות נובעות משילוב גורמים, סביבתיים ותורשתיים, ועל כן אינן ניתנות למניעה, אלא לאבחון מוקדם ככל האפשר. 

תסמונת נפשית התפתחותית אחת בלבד, ניתנת למניעה מוחלטת והיא תסמונת האלכוהול העוברי - FETAL ALCOHOL SYNDROME.

כל חשיפה לאלכוהול במהלך ההיריון, בעיקר בשליש הראשון שלו (שלושת החודשים הראשונים להיריון), עלולה לגרום להפרעה זו. תסמונת האלכוהול העוברי היא הגורם השכיח ביותר למגבלה שכלית התפתחותית בילדים, "פיגור שכלי" כפי שהוכר בעבר, ושכיחותה כאחד למאה לידות. התסמונת נפוצה יותר באוכלוסיות בהן קיימת שתיית אלכוהול מרובה בנשים, במצב חברתי-כלכלי ירוד. שכיחותה באוכלוסיות כאלו עשויה להגיע ל-5% ויותר . 

תסמונת זו מתבטאת באוסף רחב של ביטויים התפתחותיים, נפשיים והתנהגותיים, בילדים אשר נחשפו לאלכוהול במהלך התפתחותם העוברית, כלומר, בהיותם ברחם אימם. לתסמונת זו טווח רחב של ביטויים, החל מהפרעה בתפקודים ניהוליים, כלומר, קשיי התארגנות, ליקויי קשב וריכוז, וקשיים בשיפוט ונטילת החלטות , דרך מגבלה שכלית , הפרעות בתקשורת, ליקויים בוויסות חושי ורגשי, והפרעות התנהגות ברמות שונות, עד כדי התפרצויות קשות ואלימות, והפרעות קשות בשיפוט ובחשיבה .

בצורתה הקשה, תתבטא התסמונת גם במאפיינים מסוימים בפני הילד, עיניים קטנות וקרובות זו לזו, שקע אף עמוק, אף קטן וסולד, ושפה עליונה צרה מאוד. ככל שהעובר נחשף לכמות אלכוהול גבוהה יותר, כן קשה חומרת ביטוי התסמונת. 

הטיפול בתסמונת האלכוהול העוברי מתמקד בהקלה על מצוקת הילד, ומשפחתו, אם בטיפול רגשי והדרכה, לשיפור יכולת ויסות רגשי \ התנהגותי, ונטילת החלטות, אם בהשמה במסגרת חינוכית חברתית מיוחדת, ואם בטיפול תרופתי, המשפר תפקודי קשב, או מאזן ומייצב התנהגות. במקרים קשים, עולה צורך באשפוז ילדים הסובלים מהתסמונת, במחלקה פסיכיאטרית לילדים ומתבגרים, ולעתים, גם במעבר למסגרת חינוכית טיפולית חוץ ביתית. התסמונת ניתנת לאבחון כבר בגיל הילדות המוקדמת, על סמך ליקויים בתקשורת, ובהתנהגות הפעוט, ובהסתמך על היסטוריה של מהלך ההיריון הכוללת שתיית אלכוהול על ידי האם. 

קיימים בארץ מספר מרכזים רפואיים העוסקים באבחון, וטיפול בתסמונת האלכוהול העוברי. במרכז "שניידר" לרפואת ילדים, בפתח תקווה ובבי"ח הדסה בירושלים. 

מרגע האבחון, ניתן רק להקל על מצב הילד, ולנסות לסייע לו להגיע למיצוי יכולותיו, אך לא ניתן להעלים את התופעות המתוארות. ילדים הסובלים מהתסמונת יחוו קשיים משמעותיים במהלך חייהם, קשיים לימודיים, חברתיים, ואף נמצאים בסיכון גבוה להתמכרויות, למעורבות בתאונות ולקיצור תוחלת החיים. הדרך הטובה ביותר לטיפול בתסמונת האלכוהול העוברי היא למנוע אותה, על ידי התנזרות מוחלטת מצריכת אלכוהול במהלך ההיריון. 

הכותב הוא מומחה בפסיכיאטריה של הילד והמתבגר במכבי שירותי בריאות מחוז צפון