פיתוח משמעותי: בדיקה חדשה ומהפכנית יכולה לזהות בבת אחת עד ארבעה סוגי סרטן, בהם סרטן צוואר הרחם. הפיתוח יכול לזהות בצורה מדויקת שינויים בתאי הגוף, שעלולים להוביל בשלב מסוים להתפתחות סרטן צוואר הרחם. במקביל, הבדיקה מצליחה לזהות שינויים פיזיולוגיים שונים, ולחזות התפתחות של סרטן השד, סרטן צוואר הרחם, סרטן הרחם, וסרטן השחלות. כאמור, הבדיקה לאבחון סרטן צוואר הרחם, השיגה נתונים טובים יותר מאשר השיטות הקיימות כיום לאבחון המחלה אצל מטופלות בהן נרשמה התפתחות של תאים הזקוקים לטיפול.

כמו כן, הבדיקה זיהתה 55 אחוז מהנשים אשר עשויות לחלות בסרטן צוואר הרחם בארבע השנים הבאות, כאשר מדובר במטופלות שלא חוו שינויים בתאים, אך אובחנו עם וירוס הפפילומה האנושי, אשר עשוי לגרום לרוב מקרי התחלואה בסרטן זה. לצורך המחקר, המדענים בחנו מתילציה של DNA, הפועלת כשכבת מידע נוספת על גבי ה-DNA של המטופלת.

כאמור, ה-DNA מכיל את הגנים שבני האדם ירשו משני הוריהם, בעוד שמתילציה של ה-DNA אומרת למעשה לתאים אילו פיסות DNA לקרוא. גורמים שונים דוגמת עישון,  זיהום אוויר, תזונה לקויה ועודף משקל, יכולים להוביל לשינויים בתאים הללו. המדענים סבורים, כי התבוננות מקרוב במתילציה של ה-DNA, ניתן יהיה לזהות את מחלת הסרטן, ואולי אפילו לחזות את הסיכוי של אדם מסוים לחלות בה. 

מחקרים קודמים שבוצעו על הבדיקה החדשה, ומתבססים על דגימות תאים מצוואר הרחם, הציגו דיוק בזיהוי מוקדם של סרטן השד או סרטן השחלות. המחקר החדש, שפורסם בכתב העת Genome Medicine, כלל דגימות סקר שנלקחו מ-1,253 נשים, אשר הציגו שינויים בתאים הללו. מדובר בנשים ברמת סיכון נמוכה או גבוהה לחלות, נשים שנדבקו בווירוס הפפילומה אך לא הציגו את השינויים ודגימות שנלקחו מנשים לאל שינויים כלשהם בתאים. 

פרופסור מרטין ווידשוונדטר, מאוניברסיטת קולג' בלונדון, הסביר כי "החיסון נגד הנגיף הגורם לסרטן צוואר הרחם מיושם כעת באופן נרחב, ומוביל לשינויים בהיקפי התחלואה ובסוגי הנגיפים בקהילה. הגישות שלנו לאבחון של סרטן צוואר הרחם. חשוב להדגיש, כי העבודה שלנו הראתה כיצד בדיקה של אותה דגימת צוואר הרחם יכולה לספק מידע על הסיכון של אותה אישה לחלות באחד משלושה סוגי סרטן - סרטן השד, סרטן השחלות וסרטן הרחם. בניית וכניות סקר חדשות".

על פי המחקרים בבריטניה, מדי שנה מאובחנים בממלכה כ-3,200 מקרי תחלואה חדשים, ו-850 מקרי מוות. כמחצית מהנשים המאובחנות במחלה שורדות 10 שנים או יותר.