מחקרים שנערכו באוניברסיטת פן סטייט שבפנסילבניה, ארצות הברית, מצאו כי אכילת שזיפים מיובשים עשויה לסייע במניעת אוסטאופורוזיס בקרב נשים לאחר גיל המעבר.

לפי האתר "Eurek Alert", במחקר השתתפו 235 נשים לאחר גיל המעבר, והתוצאות הוצגו במפגש השנתי של האגודה לגיל הבלות שנערך באטלנטה.

במחקר הראשון בחנו המדענים את הקשר בין גורמים דלקתיים ומדדים שונים של בריאות העצם. ד"ר קוני רוג'רס אמר כי עדויות ממספר מחקרים קודמים מצביעות על קשר בין דלקת כרונית, אוסטאופורוזיס וסיכון לשברים. בהסתכלות על נשים לאחר גיל המעבר, אמר רוג'רס: "התחלנו את המחקר שלנו בחקירת הקשר בין סימנים ביולוגיים של דלקת ועצמות, וזה עזר לנו לבסס קו ייחוס לפני שבדקנו את העניין עם השזיפים המיובשים".

התוצאות מצביעות על כך שרמות גבוהות יותר של סימנים דלקתיים היו קשורות להימצאות מעטה של עצמות טרבקולריות בעמוד השדרה המותני בקרב משתתפי המחקר. המסקנה: ככל שהדלקת גבוהה יותר, כך בריאות העצם חלשה יותר.

"הממצאים שלנו מראים כי סימנים דלקתיים קשורים לבריאות העצם בקרב נשים לאחר גיל המעבר, מה שמצביע על כך שדלקת עשויה להיות מתווך חשוב לאובדן עצם לאחר גיל המעבר, ויעד פוטנציאלי לטיפולים תזונתיים", אמר רוג'רס.

המחקר השני נערך על אותן נשים שהשתתפו במחקר הראשון, ונמשך כשנה.

קבוצות הטיפול חולקו לשתיים: קבוצה אכלה 50 גרם שזיפים מיובשים (6-5 שזיפים מיובשים ליום) וקבוצה נוספת שאכלה 100 גרם (12-10 שזיפים מיובשים ליום).

החוקרת ד"ר מארי-ז'אן דה סוזה גילתה על פי ממצאיה האחרונים שצריכת שזיפים שומרת על צפיפות מינרלים וחוזק העצם. המסקנה: כדאי לאכול בין שישה לשנים עשר שזיפים מדי יום. "נראה ששזיפים עשויים לסייע במניעת אובדן עצם, במיוחד בירך וברגל", אמרה.

אוסטאופורוזיס היא מחלה שפוגעת בעצם ומובילה להיחלשותה, מה שהופך אותה לשבירה ורגישה יותר. זוהי מחלה שפוגעת בגברים ונשים, ומובילה לשברים בשורש כף היד, בירך, בחוליות ובמקומות נוספים. היא אינה מדבקת, אך גורמים מסוימים משחקים תפקיד בהדבקה שלה.

על פי הספרייה הלאומית לרפואה של ארה"ב, מחצית מהנשים מעל גיל 50 ורבע מהגברים מעל גיל 50, יסבלו משבר אוסטאופורוטי.

עצם היא רקמה חיה שעוברת תהליך מתמשך של הריסה ובנייה, שכן רקמת עצם ישנה נהרסת ומוחלפת ברקמת עצם חדשה. צורת העצם מתחת למיקרוסקופ דומה לתאי חלת הדבש שנוצרו על ידי דבורים. באוסטאופורוזיס, תהליך ההריסה מציף את תהליך הבנייה, מה שמוביל לירידה בצפיפות העצם וחוזקה.

גורמי הסיכון: הזדקנות, רזון או מבנה גוף חלש, היסטוריה משפחתית, נטילת תרופות מסוימות כגון סטרואידים, אכילת תזונה לא בריאה שאינה מספקת כמות מספקת של סידן, מחסור בוויטמין D, חוסר פעילות גופנית, עישון.

תסמינים של אוסטאופורוזיס: בדרך כלל, אדם עם אוסטאופורוזיס אינו חש בתסמינים כלשהם עד להתרחשות שבר, אשר לרוב נמצא בחוליות עמוד השדרה, פרק כף היד או הירך.

התסמין הראשון המופיע על אדם עלול להיות ירידה בגובהו, המתרחשת כתוצאה משבר בחולייה אחת או יותר בעמוד השדרה, ושבר זה מביא לירידה בגובה של עד 2.5 סנטימטרים ומעלה. אם לאדם יש יותר משבר אחד ביותר מחוליה אחת, התסמינים עלולים לכלול עקמומיות וכאבים בגב, כמו גם עייפות.