כל מי שטס בקיץ או בחגים לחו"ל מכיר את התחושה המעצבנת של הג'ט-לג. תופעה בה יש חוסר התאמה בין השגרה היום יומית שלנו לבין אזור הזמן בו אנחנו נמצאים כך שהגוף שלנו נדרש להסתגל לאזור החדש ואנו חווים עייפות או קושי בשינה.

לכל מי שסבל מהתופעה ומודאג מכך שתשוב בטיול הבא, יש לנו חדשות טובות:  מחקר חדש שנערך בבית הספר לרפואה באוניברסיטת נורת'ווסטרן פיינברג גילה כי אפשר למזער את השפעות הג'ט לג. המחקר, שהובל על ידי פרופסור סברה אבוט, מצא כי ישנה דרך לצמצם את הג'ט לג עוד לפני הטיסה, אך גם במהלכה ולאחריה.

בתור התחלה, כשבוע לפני הטיסה יש לשנות בהדרגה את לוח הזמנים האישי, כך שהגוף יוכל להתרגל בקלות יותר לשגרה חדשה. זאת אומרת, אם אדם שגר בארה"ב מתכנן לטוס לפריז, שם הפרש השעות הוא כ-6 שעות, המטייל צריך ללכת לישון מוקדם יותר ולקום מעט מוקדם יותר בכל יום לקראת הטיסה, כך שיתרגל יותר בקלות לזמן השינה כשינחת בפריז. אבוט אף ממליצה שאם מטרת הביקור היא אירוע חשוב, כדאי להגיע מספר ימים לפני האירוע, כך שהגוף כבר יתרגל למקום.

אבוט ממליצה גם לשנות את שגרת החיים לפי היעד: אם מדובר ביעד בו הזמנים הפוכים ממקום המגורים הקבוע, עדיף להישאר ער בשעות בהן יש אור ביעד הטיול, ולישון כאשר שם לילה. בנוסף, על פי המחקר יש להימנע מצריכת אלכוהול וקפאין במהלך הטיסה, מכיוון שנמצא כי הם מחמירים את הג'ט לג.

כשתנחתו כנראה תסבלו מעייפות, על פי המחקר, אך עדיין מומלץ להימנע מלישון אם הגעתם במהלך שעות אור. בנוסף, אבוט מצטטת מחקרים נוספים אשר העידו כי נטילת תוסף מלטונין לפני השינה יכולה גם לעזור באיפוס השעון הפנימי שלך כשאתה קופץ לאזורי זמן.