20% עד 40% מהמבוגרים סובלים מלחץ דם גבוה. ככל שמתבגרים, כך גדל הסיכון ללחץ דם גבוה. מדובר במחלה כרונית, בלתי מבוקרת, שעלולה להוביל לתוצאות אי ספיקת לב ואי ספיקת כליות. מלבד הטיפול במחלה, ישנם מאכלים שונים שיכולים לעזור למערכת הבריאותית בגוף.

למרות ששינוי התזונה במטרה לשלוט בלחץ הדם נשמע לא קל במיוחד, לאוכל יכולה להיות השפעה ישירה ולעיתים דרמטית על לחץ הדם. מלח בהחלט משחק תפקיד גדול בהעלאת לחץ הדם, אך גם לפירות, ירקות, מוצרי חלב דלי שומן וקטניות יש השפעות בריאותיות על לחץ הדם. אלו 12 המאכלים שיעזרו למתן את לחץ הדם בגופכם:

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ברוקולי

הברוקולי ידוע בהשפעותיו המועילות על הבריאות, כולל בריאות מערכת הדם. על פי דיווח בסוכנות הידיעות Healthline, הוספתו לתזונה היומ-יומית הינה דרך חכמה להוריד את לחץ הדם. בברוקלי נוגדי חמצון פלבנואידים רבים שעשויים לסייע בהורדת לחץ הדם על ידי שיפור תפקוד כלי הדם והגברת רמות תחמוצות החנקן בגוף.

ברוקולי  (צילום: אינגאימג)
ברוקולי (צילום: אינגאימג)

פירות יער

פירות יער ותותים מכילים תרכובות נוגדות חמצון הנקראות אנתוציאנינים, שהם סוג של פלבנואידים. על פי דיווח ב-Medical News Today, חוקרים בדקו נתונים על יותר מ-34,000 אנשים עם לחץ דם גבוה במשך תקופה של 14 שנים. אלה עם הצריכה הגבוהה ביותר של אנתוציאנינים, בעיקר מפירות יער ותותים, היו בסיכון נמוך ב-8% ליתר לחץ דם בהשוואה לאלה בעלי אנתוציאנינים נמוכים. עם זאת, מספר מומחים אומרים שאין מספיק ראיות לכך שפירו יער מורידות את לחץ הדם.

אוכמניות (צילום: ingimage ASAP)
אוכמניות (צילום: ingimage ASAP)

בננות

בננות מכילות אשלגן שיכול לסייע בשליטה על לחץ דם גבוה. לפי איגוד הלב האמריקאי, אשלגן מפחית את השפעות הנתרן ומקל על מתח בדפנות כלי הדם. המשרד לתוספי תזונה באמריקה ממליץ לגברים לצרוך 3,400 מיליגרם אשלגן ביום, ולנשים 2,600 מיליגרם.

בננות (צילום: אינג אימג')
בננות (צילום: אינג אימג')

סלק

שתיית מיץ סלק עשויה להוריד את לחץ הדם בטווח הקצר והארוך, זאת מכיוון שהוא מכיל חנקות תזונתיות. מחקר משנת 2015 גילה כי אנשים עם לחץ דם גבוה ששתו 250 מיליליטרים או ככוס אחת של מיץ סלק אדום כל יום במשך 4 שבועות, חוו ירידה ממוצעת בלחץ הדם של 7.7 מילימטר סיסטולי ו-5.2 דיאסטולי של כספית במהלך תקופה של 24 שעות.

סלק (צילום: אינג אימג')
סלק (צילום: אינג אימג')

קיווי

מחקר משנת 2015 הצביע על כך שאכילת קיווי מדי יום יכולה גם כן לסייע בשליטה על לחץ דם גבוה. לאנשים שאכלו שלושה קיווי ביום במשך שמונה שבועות הייתה ירידה משמעותית בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי בהשוואה לאלו שאכלו תפוח ביום באותה תקופה. עורכי המחקר ציינו כי ייתכן שהסיבה לכך היא החומרים הביו-אקטיביים בקיווי.

קיווי (צילום: אינגאימג)
קיווי (צילום: אינגאימג)

אבטיח

אבטיח מכיל חומצת אמינו בשם ציטרולין. הגוף הופך ציטרולין לארג'ינין, המסייע לגוף לייצר תחמוצות חנקן, גז שמרפה את כלי הדם וממריץ גמישות בעורקים. השפעות אלו מסייעות לזרימת הדם, מה שמוריד לחץ דם גבוה.

אבטיח (צילום: אינגאימג')
אבטיח (צילום: אינגאימג')

תרד

בדיוק כמו סלק, תרד עשיר גם הוא בחנקות. בנוסף, הוא גם עשיר בנוגדי חמצון, אשלגן, סידן ומגנזיום, כך שהוא בחירה מצוינת עבור אנשים עם לחץ דם גבוה. במחקר של 27 אנשים, אלו שאכלו 16.9 אונקיות (500 מ"ל) של מרק תרד עתיר חנקות מדי יום במשך 7 ימים, חוו לחץ דם נמוך יותר, בהשוואה לאלו שאכלו מרק אספרגוס דל חנקות. מרק תרד מפחית גם טרשת עורקים, מה שעשוי לסייע בהורדת לחץ הדם ולשיפור בריאות הלב.

בנוסף לתרד, עלים ירוקים עשירים גם הם בחנקות המסייעות במיתון לחץ הדם. מחקרים מסוימים מראים כי אכילת לפחות כוס אחת של עלים ירוקים מדי יום יכולה להוריד את לחץ הדם ולהפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

תרד, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
תרד, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

שום

לשום תכונות אנטיביוטיות ואנטי פטרייתיות, שרבות מהן עשויות לנבוע מהמרכיב הפעיל העיקרי, אליצין. סקירה משנת 2020 הגיעה למסקנה ששום באופן כללי יכול להפחית את לחץ הדם.

עדשים

עדשים וקטניות מספקות חלבון וסיבים, ומומחים רבים טוענים כי אלו יכולים להועיל לכלי הדם של אנשים עם לחץ דם גבוה. במחקר שבוצע בעכברים, חוקרים ניתחו את ההשפעות של תזונה עשירה בקטניות ומצאו שנראה כי אכילת קטניות מפחיתה את לחץ הדם ואת רמות הכולסטרול. סקירת מחקר משנת 2014 של ניסויים שבוצעו בבני אדם, עם סך של 554 משתתפים, מצאה כי אכילת קטיונות עשויה להוריד את לחץ הדם אצל אנשים עם לחץ דם גבוה.

עדשים (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
עדשים (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

 יוגורט טבעי

היוגורט הטבעי הוא מוצר חלב מותסס. מחקר משנת 2021 בחן נתונים מאנשים עם וללא לחץ דם גבוה כדי לראות אם יש קשר בין מוצרי חלב מותססים ליתר לחץ דם. המשתתפים בעלי יתר לחץ דם שאכלו יותר יוגורט, חוו לחץ דם סיסטולי נמוך יותר ולחץ עורקי נמוך יותר מאלה שלא.

יוגורט (צילום: אינגאימג')
יוגורט (צילום: אינגאימג')

רימון 

הרימון מכיל גם הוא נוגדי חמצון ורכיבים נוספים שעשויים לסייע במניעת יתר לחץ דם וטרשת עורקים. מחקר משנת 2012 מספק עדויות לכך ששתיית כוס אחת של מיץ רימונים מדי יום במשך 28 ימים, עשויה להוריד לחץ דם גבוה בטווח הקצר. סקירה משנת 2017 של שמונה ניסויים שבוצעו בבני אדם, מצאה ראיות לכך ששתיית מיץ רימונים מורידה באופן עקבי את לחץ הדם.

רימונים (צילום: עומר מסינגר, פלאש 90)
רימונים (צילום: עומר מסינגר, פלאש 90)

קינמון

קינמון עשוי גם כן לסייע בהורדת לחץ הדם. לפי סקירה משנת 2020, המחברים מצאו כי אכילת עד 2 גרם קינמון מדי יום במשך 8 שבועות או יותר, הפחיתה את לחץ הדם אצל אנשים עם BMI של 30 או יותר. 

קינמון (צילום: אינג אימג')
קינמון (צילום: אינג אימג')