מדענים מהאוניברסיטה הפדרלית של אורל, ומאוניברסיטת טובינגן שבגרמניה חקרו את השפעת השינה על היווצרות וגיבוש זיכרון הפחד, עבור הזיכרון לטווח ארוך. החוקרים גילו, במחקר שפורסם ב-Cognitive, Affective, & Behavioral neuroscience, כי תנומה קצרה משפיעה על האופן בו אירועים מטרידים ומפחידים נשמרים בזיכרון שלנו.

מהמחקר עולה כי שינה גורמת לזיכרונות הללו להישמר בצורה טובה יותר במוחינו, אם כי השפעה דומה על הזיכרון נצפתה גם לאחר פרק זמן של ערות. תוצאות המחקר המדובר יהיו שימושיות לפיתוח אסטרטגיות שונות לשיקום עבור אנשים שחוו טראומה רגשית, במהלך אסונות טבע, פעולות צבאיות ומעשי אלימות. 

המחקר ניסה לשפוך אור על השאלה - מה קורה לזיכרונות הפחד לאחר פרקי זמן מסוימים של שינה ועירות. החוקרים הסבירו כי אם יימצא כי השינה משפיעה על זיכרון הפחד באותו האופן בו היא משפיעה על סוגים אחרים של זיכרונות, יועיל עבור מי שסבלו מטראומה - דווקא להישאר ערים.

כאמור, איחוד זיכרון הוא התהליך בו הזיכרונות קצרי הטווח - הופכים לארוכי טווח, והוא מתרחש בעיקר במהלך השינה. מחקרים שונים מראים כי לשינה למידה עשויה להיות השפעה חיובית יותר, מאשר מצב בו האדם נותר ער. הדבר קורה באמצעות הפעלה מחדש של זיכרונות חשובים, שעשויים לבוא לידי ביטוי גם בחלומות. למעשה, ניתן להבחין בהשפעה החיובית של שינה גם כעבור שנים רבות. עם זאת, טרם בוצעו מחקרים שחקרו את השאלה האם שינה משפרת את זיכרון הפחד.