חולות וחולים אונקולוגים מתמודדים עם מחלת הסרטן המלווה בכאבים, במתח ובחרדה כאשר הטיפולים במחלה עשויים להחליש את האנרגיה של הגוף ולגרום לתופעות לוואי רבות. טיפולי כימותרפיה, הקרנות ולעתים גם טיפול ביולוגי עשויים לגרום להקאות, בחילות, שלשולים, חולשה, כאבים, עייפות ועוד.

עם זאת, בשנים האחרונות יותר ויותר חולים אונקולוגים פונים לקבלת טיפולים משלימים, כמובן בעצה עם הרופא המטפל שלהם. הרפואה המשלימה משמשת למעשה מעטפת משלימה לרפואה המערבית והשילוב בין השתיים נקרא – רפואה אינטגרטיבית. 

נדגיש כי הרפואה המשלימה אינה תחליף לטיפולים נגד המחלה, אך ביכולתה לסייע בהתמודדות עם תופעות הלוואי של הסרטן והטיפול התרופתי, לחזק את גופם ולשפר את מצבם הנפשי והפיזי של המטופלים.

נוסף על כך, לעתים יכולה הרפואה המשלימה לסייע באימוץ אורח חיים בריא שיסייע במניעת חזרה של המחלה וזאת באמצעות שימוש בצמחי מרפא, שינוי בתזונה, הרפיה בטכניקות שונות, עיסויים וגם דיקור סיני. אם כן, מה הם הטיפולים המשלימים המתאימים לחולים אונקולוגיים וכיצד הם מתבצעים? בכתבה זו ניתן הסברים כולל המלצות לחולים ולמחלימים.

דיקור סיני 

מטרת הדיקור הסיני היא לקדם תהליכי ריפוי טבעיים בגוף ולסייע לטיפול בכאב ובמגוון רחב של בעיות. מחקר בארצות הברית, שהוביל לתוצאות חיוביות בחולים אונקולוגים, גרם למכון הלאומי האמריקאי לחקר הסרטן (NCI) להמליץ על דיקור סיני כטיפול בטוח ומסייע לחולי סרטן הנוטלים תרופות מצילות חיים.

דיקור סיני יכול לסייע להקלה על תופעות כמו גלי חום, עייפות, כאבים נוירופתיים, בחילות וחוסר תיאבון, ותופעות לוואי נוספות של הטיפולים הכימותרפיים. בנוסף, לדיקור סיני יתרונות בטיפול בחרדה, הפרעות שינה ודיכאון. הטיפול אינו כרוך בכאב או בתופעות לוואי והוא מתבצע באמצעות מחטים זעירות וסטריליות.

טל אליאס (צילום: דן מילר)
טל אליאס (צילום: דן מילר)

רפלקסולוגיה 

רפלקסולוגיה מסייעת להפחתת מתח וחרדות, להקל על כאבים, וגם לטפל בעקצוצים בגפיים. הטיפול מעניק תחושה טובה ונעימה וביכולתו לטפל באיברי הגוף השונים דרך לחיצות על נקודות מדויקות בכף הרגל.

נטורופתיה

טיפול נטורופתי רלוונטי לכל שלבי המחלה אך גם לאחר שלב ההחלמה. הנטורופתיה נועדה לחזק את המנגנון הטבעי של הגוף לרפא את עצמו על ידי תזונה נכונה, שילוב תוספי מזון וגם צמחי מרפא. שימו לב! את התוספים והצמחים יש לקבל רק לאחר התייעצות עם מטפל מוסמך.

טיפול בסרטן ברפואה המשלימה - איך בוחרים?

הטיפול המתאים והיעיל ביותר עבור חולים אונקולוגים הוא טיפול אינטגרטיבי, בו מעורבים אנשי מקצוע מתחומים שונים. כמו כל טיפול רפואי, גם את הטיפול ברפואה משלימה לחולי סרטן יש לקבל מאיש מקצוע מוסמך ומיומן לכך. 

זה המקום להדגיש כי לכל מטופל יש להתאים תוכנית טיפול אישית על ידי היוועצות ברופא טרם בחירת הטיפול המתאים. במידת הצורך נשקול אפשרות לבצע שילוב של מספר טיפולים משלימים לצורך קבלת תוצאה מיטבית.

ד''ר אלינה צימרמן (צילום: רויטל שרון)
ד''ר אלינה צימרמן (צילום: רויטל שרון)

כיצד ניתן לחזק את הגוף במהלך הטיפולים?

תזונה נכונה – יש להימנע ממזון המכיל צבע מאכל, חומרי טעם וריח, משקאות קלים, מזון מעובד (מהיר), תעשייתי, וגם כאלה המכילים קמח לבן וסוכר. ייעוץ עם נטורופת יתאים לכם תוכנית ובה המלצות תזונה.

איזון גוף-נפש – תקופת המחלה מאתגרת גם ברמה הנפשית כאשר לרגש יש השפעה רבה על תפקוד מערכת החיסון ויכולת הריפוי של הגוף. על כן, יש להימנע מראש ממצבים שעלולים להיות מלווים בסטרס רב. תרגול של תרגילי יוגה, מדיטציה, נשימות או טיול או מפגש חברתי יוכלו לשפר את ההרגשה.

פעילות גופנית מדודה – פעילות ספורטיבית מסייעת להרגשה טובה ועל כן ניתן לעסוק, בצורה מבוקרת, בהליכה, רכיבה, ריקוד וכן הלאה. יש להתייעץ עם רופא טרם הפעילות שתבחרו לבצע.

אסור לעשן ולשתות אלכוהול. המלצה זו רלוונטית עבור אנשים בריאים, כל שכן עבור חולים אונקולוגיים.

טל אליאס הוא רכז תחום רפואה סינית וד"ר אלינה צימרמן היא מנהלת רפואית מרחב צפון ודרום בכללית רפואה משלימה