לרגל יום הפג הבינלאומי, שצוין אתמול, ארגון המיילדות הישראלי מפרסם עובדות מעודכנות של מיילדות מהשטח, שמובילות את תהליך הלידה המוקדמת והתמודדות ההורים עם הטיפול בפג.

פג הוא תינוק שנולד לפני השבוע ה־37 של ההריון, כשלידה רגילה מתרחשת לרוב סביב השבוע ה־40 של ההריון. אחד מכל עשרה תינוקות נולד פג, ומדי שנה נולדים ברחבי הגלובוס כ־15 מיליון פגים. על פי נתוני משרד הבריאות, אחד מתוך 14 הריונות בישראל מסתיים בלידה מוקדמת.

לידת פג מתרחשת מסיבות רבות, שרק חלקן ידועות, ובהן היסטוריה מיילדותית. למשל, אם שילדה פג בעבר נמצאת בסיכון גבוה יותר ללידה מוקדמת נוספת בהריון הבא. גורמים נוספים הם הריון מרובה עוברים, הפרעות בחלל הרחם או בצוואר הרחם, וכן מחלות כרוניות, כמו למשל סוכרת טרום־הריונית, לחץ דם גבוה, אסתמה או מחלות כליות ולב.

נשים בהריון הנמצאות בחשד להתפתחות לידה מוקדמת יימצאו תחת השגחה של מיילדת בחדר לידה. המיילדת מנטרת את מצב האם והעובר באופן רציף. אם אכן תתרחש לידה מוקדמת, היא תזמן את צוות היחידה לטיפול נמרץ יילודים (פגייה), ותדאג להוביל את הלידה באופן המותאם ללידת פג, במטרה למנוע סיבוכי פגות.

פג נמצא בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה, תלוי בשבוע הלידה, ולכן זקוק לטיפול מיוחד ואשפוז במשך שבועות או חודשים ביחידה לטיפול בפגייה. כדי להפחית תחלואה נשימתית, נשים בסיכון ללידה מוקדמת מקבלות זריקה להבשלת ריאות העובר על פי שיקול דעת רפואי.