נזלת וצינון הם תופעות שכולנו מכירים ובמיוחד ככל שמתקרב החורף והטמפרטורות צונחות. כאשר מדובר בקטנטנים שלנו, התופעות קורות בתדירות גבוהה יותר ולכן חשוב לשים לב היטב. לרוב מדובר בנזלת או בצינון חולפים ולא מזיקים במיוחד, אך במקרים מסוימים עשויים להתפתח סיבוכים. 

מהי נזלת ומהו צינון?

הנזלת היא למעשה מעין סימפטום, עדות לכך שמערכת החיסון שלנו פועלת נגד חדירה של נגיף (וירוס) אל הגוף. מדובר בעצם בריר, אשר מופרש באף בעיקר במטרה 'ללכוד' את אותם נגיפים ולמנוע מהם להיכנס אל דרכי הנשימה. במילים אחרות, כאשר אנחנו מנוזלים הגוף בעצם פועל להגן עלינו מפני חדירת וירוס או וירוסים.

צינון הוא תופעה נרחבת יותר, שבין היתר גורם גם להופעת נזלת. הצינון, או ההצטננות, הם ביטוי של דלקת זיהומית נגיפית שנוצרת בדרכי הנשימה העליונות, והם יכולים להוביל להיווצרות נזלת לכמה ימים, וגם לכאבי גרון, לשיעולים, להיווצרות ליחה, לחום ועוד.

מדוע לא כדאי להתעלם מנוכחות הנזלת?

ככלל, נזלת וצינון אינם מזיקים. כלומר אם הם מופיעים בפני עצמם, ולא נלוות אליהם תופעות בריאותיות נוספות, הם לא נחשבים מזיקים. לכל היותר יידרש טיפול כללי להקלה על הסימפטומים, והם יחלפו בשלב מסוים, לרוב אחרי כמה ימים.

ובכל זאת, לא כדאי להתעלם מהופעתה של נזלת או מהופעת צינון, בטח ובטח בגיל צעיר – זאת משום שהם יכולים להעיד על התפתחותה של בעיה בריאותית אחרת. כמו כן, ובמיוחד אצל תינוקות קטנים, נזלת עשויה לגרום לקשיים אחרים שחשוב לטפל בהם. במילים אחרות, אין צורך להיכנס לחרדה או להיבהל מהופעה של נזלת וצינון, אך חשוב לעקוב אחר מצבו של הילד ולטפל בהתאם במקרה של תופעות נוספות.

הנה כמה עקרונות חשובים למקרה של הופעת נזלת וצינון אצל תינוקות וילדים:

בקטנטנים מבנה הצינור המחבר בין חלל האף לבין האוזן אינו בשל, ולכן הגודש עשוי להצטבר ולגרום לדלקות שונות – בגרון, באוזניים ובסינוסים, למשל.

תינוקות קטנים נושמים רק דרך האף ולא דרך הפה. נזלת מצטברת יכולה, אם כן, לגרום לקשיי אכילה במיוחד אצל יונקים או ניזונים מבקבוק ואף לקשיי שינה והתעוררות תכופה בלילה.

נזלת אשר מלווה בחום עשויה להעיד על דלקות כמו דלקת ריאות, דלקת אוזניים ואפילו דלקת בדרכי השתן. אם החום גבוה מאד או שאינו יורד תוך שלושה ימים, חשוב לפנות עם הפעוט לטיפול רפואי.

נזלת וליחה בכמויות גדולות יכולות לגרום גם לשיעול מתמשך ולא נעים, ובמקרים חמורים גם להקאות.

הקאות או קושי באכילה ובשתייה יכולים להוביל להתייבשות. מאחר שהתינוק אינו יכול לבטא את עצמו בגיל קטן, זהו עוד עניין שחשוב לשים אליו לב. תסמיני התייבשות בתינוקות הם בין היתר אפאתיות או עייפות רבה, עצבנות, גפיים קרות ומיעוט שתן.

שימו לב לנזלת אלרגית: גם היא אפשרית, וגם בגיל קטן – והיא שונה מהנזלת ה'רגילה'. מדובר בנזלת המופרשת בשל חשיפה לחומר המעורר אלרגיה, ולרוב תהיה שקופה ובמרקם נוזלי יותר. זו נזלת שאינה מדבקת, אך עשויה להפריע ולתסכל.

 מה הם הפתרונות?

 ישנם צעדים שניתן לעשות כדי להקל על תינוקות וילדים:

שימוש בתרסיס מי מלח, אדים קרים ואינהלציות. אלו מתאימים גם בחודשים הראשונים לחיי התינוק, והם מקלים את הגודש באף ובדרכי הנשימה. ניתן לטפטף מספר טיפות של מי מלח לפני ההנקה או ההאכלה על מנת לאפשר לתינוק לאכול ללא הפרעה. 

השכבה כאשר הראש מוגבה, על ידי הנחת מגבת קטנה מגולגלת מתחת למזרון, מצמצמת את היקף התסמינים בזמן השינה.

מניעת הדבקה: על ידי שמירה על היגיינה, אוורור, ניקוי והחלפת מצעים, השלכה של מוצרים נגועים (ניירות לקינוח האף, למשל).

הנקה: חלב אם מסייע לחיזוק המערכת החיסונית ובכך להתמודדות טובה יותר עם הסכנות השונות.

שימוש בתכשירים מותאמים לפעוטות, להקלה על צינון כדוגמת סדרת טפטפים מצוננים. הסדרה כוללת מוצרים המכילים שמן אקליפטוס ושמנים טבעיים נוספים להקלה על תסמיני הצינון מגיל שלושה חודשים ומעלה. למשל, משחת קולדי למריחה על החזה, הגב והצוואר של הילד או התינוק – עיסוי עם המשחה מסייע להמרצת הדם וליצירת אפקט חימום עדין שמרכך את הליחה ומקל על התסמינים. ניתן להשתמש גם בלילה על מנת להקל על שינת הפעוט.

לסיכום, נזלת וצינון הם מנת חלקנו, אם נרצה ואם לא, ודאי בעונת החורף ובעונות המעבר. חשוב מאוד לשים לב למצבו של הילד, ולטפל בהתאם במקרה של התפתחות תופעות בריאותיות נלוות, שעלולות לסכן אותו. עם זאת, הדבר החשוב ביותר הוא לא להיבהל: לרוב נזלת וצינון הם דברים חולפים, שגם בגיל קטן ניתן להתמודד איתם בקלות יחסית.