נתונים מבהילים: מחקר חדש שנערך בבית החולים איכילוב חושף כי יותר מ-70% מהפצועים בתאונות מאופניים וקורקינטים חשמליים - בכלל לא חבשו קסדה לפני התאונה. 

ד״ר שמרית ארבל, רופאה בכירה במחלקה לניתוחי פה ולסת באיכילוב, ערכה מחקר במהלך שנים 2019-2020 בקרב 320 מטופלים, 193 גברים ו-127 נשים, שהגיעו למחלקה לרפואה דחופה (מיון) של בית החולים לאחר שנפגעו בפנים עקב רכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים. 

טווח גילאי המטופלים היה נרחב ונע בין 3 שנים למטופל הצעיר ביותר ועד לגיל 89 שנים למטופל המבוגר ביותר. מתוכם נמצאו 238 מטופלים שנפצעו כתוצאה מרכיבה על קורקינט חשמלי ו-82 מטופלים נפצעו כתוצאה מרכיבה על אופניים חשמליים. מעל ל-70% מהמטופלים דיווחו כי לא חבשו קסדה במהלך הרכיבה, רובם רוכבי קורקינט חשמלי וכ-20% מהרוכבים נפצעו לאחר שרכבו תחת השפעת אלכוהול.

ד״ר שמרית ארבל (צילום: רויטל ענבה, דוברות איכילוב)
ד״ר שמרית ארבל (צילום: רויטל ענבה, דוברות איכילוב)

טל סיגוואי, בן 34, מעצב שמלות כלה, רכב על הקורקינט בשביל נסיעה בטוח כשהיה בדרכו לביתו שבתל אביב כשהוא חובש קסדת חצי ראש והתהפך בגלל בור קטן שהיה בכביש. "בהתחלה חשבתי שנפצעתי ממש קל אך כשהגעתי למיון באיכילוב הבנתי שפרקתי את הלסת ושעלי לעבור ניתוח של קיבוע הלסתות. אני לא עיכלתי איך הגעתי בכלל ממצב שלפני חצי שעה מדדתי שמלה לכלה למצב שבו אני לקראת ניתוח, בגלל דבר כל כך מיותר ומסוכן- קורקינט.

"אושפזתי מספר ימים ביחידת פה ולסת ולאחר השחרור הייתי צריך להשלים את הקיבוע של הלסת שלקח שלושה שבועות בהם לא יכולתי כמעט לאכול ולשתות. זו הייתה תקופה קשה עבורי. אני סיימתי עם הקורקינט ואין לי כוונה לחזור ולרכב עליו, אבל לאלו שעדיין רוכבים על הכלים המסוכנים הללו , עצה לי אליכם – תזרקו את קסדת חצי הראש ותקנו קסדה מלאה, אני יודע בוודאות שאם הייתי רוכב עם אחת כזאת לא הייתי מגיע למצב הזה".

המטופל טל סיגוואי (צילום: באדיבות המצולם)
המטופל טל סיגוואי (צילום: באדיבות המצולם)

ד"ר ארבל מוסיפה: "רוב הפציעות היו "פציעות קלות" כגון שברי שיניים, ניידות שיניים או אובדן שיניים שהצריכו קיבוע של השיניים הניידות. פציעות נפוצות נוספות היו חתכים באזור הפנים שהצריכו תפירה במסגרת המיון. כשליש מהמקרים היו שברים בעצמות הפנים שהצריכו אשפוז וניתוח תחת הרדמה כללית לתיקון השברים. גילינו שפציעות כתוצאה מרכיבה על אופניים חשמליים היו קשות יותר מפציעות כתוצאה מרכיבה על קורקינטים חשמליים, ככל הנראה עקב הנטייה לרכיבה במהירות גבוהה יותר באופניים החשמליים".

מסקנות המחקר היו כי רכיבה מזדמנת על אופניים וקורקינטים חשמליים, רכיבה ללא קסדה וכן רכיבה תחת השפעת אלכוהול, מעלים משמעותית את הסיכון לפציעות חמורות בפנים כולל שברים בעצמות הפנים. ״המלצתנו היא תמיד לרכוב עם קסדה, בעדיפות לקסדה מלאה ולא רק קסדת חצי ולעולם לא לרכוב תחת השפעת אלכוהול״ מדגישה ד״ר ארבל.

המחקר התפרסם בכתב העת היוקרתי - https://www.mdpi.com/1660-4601/19/22/15183/htm