כאבי ראש יכולים להוביל לסבל רב, במיוחד אם הם חזקים במיוחד, ארוכים או תכופים. עם זאת, מיגרנות עוקפות את כאב הראש ויכולות להיות כואבות להפליא, מבחילות ומחלישות. בעוד שגורמים שונים עשויים להוביל אותנו להיות רגישים יותר למיגרנות, ישנם גם דברים שיכולים לעורר את המצב החמור או להחמיר אותו אפילו יותר. על פי מחקר חדש, הרגלי האכילה שלנו משחקים בכך תפקיד גדול.

במחקר שפורסם על ידי Nutritional Neuroscience, נמצא לראשונה כי 1,838 מתוך 8,953 משתתפים שהיו מעורבים בסקר הלאומי לבריאות ותזונה בין השנים 1999-2004, היו אנשים שסבלו ממיגרנות. תוך התחשבות במשתנים פוטנציאליים, העומדים מאחורי המחקר ניתחו את הנתונים הזמינים כדי למצוא קשרים בין תזונה לבין מקרים של כאבי ראש קשים ומיגרנות.

ממצאי המחקר הראו שתת תזונה קלה, בינונית וחמורה הייתה קשורה למשתתפים שחוו כאבי ראש עזים יותר לעתים קרובות יותר. החוקרים ציינו גם שהדיאטות של הסובלים מכאבי ראש ומיגרנות נטו לחוסר בויטמינים ובחומרים מזינים כמו סיבים תזונתיים, פולאט, סלניום, אשלגן ומגנזיום. כמו גם חוסר בוויטמין A, ויטמין B6, ויטמין B12 , ויטמין C וויטמין K. מצד שני, הם שתו יותר קפה וצרכו יותר תיאוברומין - המצוי בשוקולד. לפי הממצאים, החוקרים הגיע למסקנה שהתזונה בהחלט קשורה לחומרת המיגרנות.

אילוסטרציה, כאב ראש, מיגרנה (צילום: istockphoto)
אילוסטרציה, כאב ראש, מיגרנה (צילום: istockphoto)

"למעשה, הממצא שתת תזונה בינונית עד חמורה קשורה למיגרנות אינו מפתיע אותי", אמרה סידני גרין, דיאטנית ותזונאית מוסמכת. "מיגרנה יכולה להתחיל על ידי רמות נמוכות של סוכר בדם. אם מישהו עובר מרווחי זמן ארוכים בין ארוחות, מדלג על ארוחות או מפסיק לצרוך קבוצות מזון עיקריות, במיוחד פחמימות, זה יכול לגרום לרמות הסוכר בדם לרדת".

היא הוסיפה: "תת תזונה ממושכת מובילה בדרך כלל למחסור בויטמינים ומינרלים. מחסור בוויטמינים מסוימים (בעיקר בוויטמיני B) ובמינרל מגנזיום עלולים לגרום למיגרנות חמורות יותר".

גרין הסבירה כי "ישנן סיבות רבות לכך שמישהו לא מקבל תזונה מספקת. אתה מקבל מיגרנה, התיאבון שלך יורד, וכך צריכת מזון פוחתת, ואז המיגרנה חוזרת על עצמה. בנוסף, דיאטות מסוימות כמו דיאטות טבעוניות, צמחוניות וקטוגניות יכולות להוביל למחסור בויטמינים ומינרלים".

היא סיכמה: "רופא או תזונאי מוסמך יוכלו לעזור ליצור דיאטה שתפחית את הסיכון למיגרנות. ייתכן שיהיה צורך בתוספי תזונה על מנת למנוע את תדירות המיגרנות.