פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, שוחח היום עם ענת דוידוב ב-103FM על הממשלה הנרקמת והתבטא בחריפות נגד המינוי המסתמן של אריה דרכי לתפקיד שר הבריאות במקביל לתפקיד שר הפנים: "זה דבר לא הגיוני שיפגע בבריאות של כולנו". 

הוא אמר בפתח דבריו: "אני לחלוטין לא מבין. מערכת הבריאות אחת המערכות המורכבות ביותר, גם בשגרה וגם בחירום. רצוי היה שיהיה לנו שר בריאות שמכיר היטב את מערכת הבריאות, שעבד בתחום, כמו במקומות אחרים בעולם. אבל לכל הפחות מצופה היה שיכנס שר, תפקיד לאורך כל כהונת הממשלה, שלא יהיה טרוד במקביל בעוד תפקיד תובעני אחר. פשוט דבר לא הגיוני שיפגע בבריאות של כולנו".

הוא הסביר: "המערכת לאת עובדת על אוטומט. מי שיישא בתפקיד שר הבריאות צריך להכניס את הידיים עמוק פנימה. אם ניקח את נושא המתמחים, מאוד חשוב לייצר אמון ושיתוף פעולה בין כחל הגרומים במערכת בסוגיה הכל כך סבוכה הזו. ויש עוד עשרות נושאים על סדר היום. צריכה להיות זמינות, שר הבריאות צריך להיות זמין וככל שהוא פחות זמין כך הוא יכול לטפל בפחות נושאים שבוערים על סדר היום.

"בטח לא ייתכן וגם לא זכור לי שהיה אי אפשר בתולדותיה מדינה מצב שבו שר הבריאות ושר הפנים, שני תפקידים שכל אחד מהם תובעני כשלעצמו, וזה כשר שלא מכיר את המשרד, לא היה במשרד בעבר, יש לו הרבה נושאים ללמוד".

"דווקא בעניין הזה מה הבשורה שהוא מביא איתו? איזה חזון? יש רצון לקדם משהו מהותי? הדבר היחיד ששמעתי זה לבטל את המס על המשקאות הממותקים, דווקא זה צעד מקצועי, גם בעולם וגם המנכ"ל המיועד תמכו בצעד הזה שהוביל להפחתת הצריכה. אז הדבר הראשון של שר הבריאות זה לפגוע בפעולה שמגנה על בריאות הציבור? אני לא מבין ועד עכשיו לא קיבלנו הסבר". 

באשר למסגרת תפקידו של מנכ"ל משרד הבריאות, אמר: "המערכת הזו מאוד מורכבת, אבל אני רוצה להזכיר שכשבר סימן טוב מונה למנכ"ל משרד הבריאות בית המשפט העליון קבע שזה ניסוי. אני חושב ורבים אחרים, שהניסוי הזה בתחילת הקורונה כשל. נכנסנו לתוך מערכת של ניהול לא נכון של הקורונה עם סגרים מטורפים והשבתת מערכת החינוך".

"גם המנכ"ל יש לו עומס מאוד גדול ועכשיו אם הוא צריך למלא גם את הפונקציות הפוליטיות כי השר עסוק בדברים אחרים, והמנכ"ל צריך להיכלא למתח הזה בין הדרג המקצועי לפוליטי - זה דבר לחלוטין לא נכון. השר צריך למלא את תפקידו כשר. אני בהחלט חושב שמנכ"ל משרד הבריאות צריך לבוא מתוך מערכת הבריאות", הבהיר.

לאור אמירותיו ציינה דוידוב כי בר סימן טוב כן מכיר את המערכת, ןפרופ' לוין חידד: "לבר סימן טוב יש הרבה מעלות, אגב גם לדרעי. אבל לא זאת השאלה. אני חושב, כיוון שנכנסנו לנושא, שאנחנו מדברים על אותם צוותים רפואיים, שנותנים את המענה, אנחנו מצפים שכשבן אדם מקבל החלטה על סגירת מחלקה, או מדיניות כזו או אחרת, זה בן אדם שיודע על מה מדובר, מתוך היכרות אינטימית של מה זה לטפל באדם חולה".

"פה אנחנו מדברים על צמד, גם מנכ"ל וגם שר, ששניהם לא באים מתוך התחום המקצועי, שניהם פוליטיקאים, אני חושב שיש בעיה. צריך להיות שר במשרד מלאה, מנכ"ל במשרה מלאה, וצריך לפתור את הבעיות. כל הדברים מחייבים הבנה מעמיקה אבל היא לא יכולה להיעשות רק בפריזמה הפוליטית", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm