מערכת החיסון שלנו היא קו ההגנה הראשון והחזק ביותר של הגוף מפני מחלות, אך לעיתים היא עלולה להתחיל לתקוף תאים בריאים ורקמות בגוף. פעילות יתר של המערכת החיסונית עלולה להוביל למגוון מחלות אוטואימוניות, בהן ניתן לטפל באמצעות תרופות המדכאות את מערכת החיסון, אך גורמות כמובן לסיבוכים נוספים, כמו סיכון מוגבר למחלות זיהומיות.

לצורך מחקר חדש, צוות המדענים של מכון המחקר האמריקאי Scripps חקר את האפשרות ליישם טכניקה ש"תכבה" את תאי החיסון שגורמים לבעיות אוטואימוניות, תוך מתן אפשרות לשאר התאים לעשות את עבודתם החשובה במאבק באיומים בריאותיים. רשימת המחלות האוטואימוניות כוללת את דלקת המפרקים השגרונית, המופעלת מחלבון בודד בגוף המכונה "אוטואנטיגן", אשר סביבו התרכזו הניסויים של המחקר האמריקאי.

גירוי תאי T (תאי treg)

צוות המדענים של Scripps עיצב ננו-חלקיקים המכילים גם את האוטואנטיגן, את המולקולה הקושרת CD22 וגם רפמיצין, תרופה הממריצה את הייצור של תאי Treg, המדכאים אחרים שעלולים להזיק. יחד, הרכיבים מסייעים לננו-חלקיקים לסתור את התגובה האוטואימונית הגורמת למחלה מבלי לדרוש כיבוי מוחלט של מערכת החיסון.

תוצאות מעודדות

החוקרים בדקו את הטיפול בננו-חלקיקים על עכברי מעבדה שהונדסו להיות רגישים לדלקת מפרקים על ידי תקיפת אוטואנטיגן בשם GPI. התוצאות המעודדות ביותר היו ששליש מהעכברים שטופלו לא הראו סימנים של הדלקת בסוף הניסוי לאחר 300 ימים, המייצגים חלק ניכר מתוחלת החיים של עכברי המעבדה. בדיקות הראו שהטיפול עבד כצפוי, כאשר נוצרו נוגדני אנטי-GPI מופחת משמעותית, כמו גם מספר תאי T.

חסינות יעילה יותר

"הצלחנו לטפל בשליש מהחיות הללו בשלבים המוקדמים של המחקר, ואני חושב שיש פוטנציאל לשלב את הננו-חלקיקים עם טיפולים אימונומודולטורים אחרים כדי להפוך אותם ליעילים יותר", אמר ג'יימס פולסון, החוקר הראשי של המחקר. הוא ציין כי השלב הבא הוא "הדגמת טכנולוגיה סלקטיבית חדשנית נגד מחלות אוטואימוניות אחרות, הנגרמות מתגובה חיסונית לא רצויה לאנטיגן עצמי".