במסגרת הפורום הפתוח למחלות זיהומיות (OFID), שנערך לאחרונה בוושינגטון בארה"ב, הוצגו תוצאות מחקר ראשון על היעילות החיסונית של חיסון חדש מפני שלבקת חוגרת למשך תקופה של 10 שנים. במחקר הוצגו ממצאים משמעותיים על היכולת של חיסון שינגריקס המאושר כבר בארה"ב, באירופה, וביותר מ־30 מדינות נוספות, לספק הגנה משמעותית וחסרת תקדים מפני מחלת שלבקת חוגרת.

בשנים האחרונות נכנס לשימוש בעולם חיסון חדש להגנה מפני שלבקת חוגרת בשם שינגריקס. החיסון כבר הוכח כיעיל למניעת אירוע של שלבקת חוגרת (Herpes Zoster) ב-97.2% אצל אנשים מעל גיל 50. מחקר חדש בדק את יעילות החיסון לתקופה של כ-10 שנים מרגע ההתחסנות הראשונית.

שלבקת חוגרת נגרמת כתוצאה מנגיף ההרפס זוסטר ששוכן במערכת העצבים של האדם מרגע שנדבק ולמשך שארית חייו. לאחר גיל 50, מערכת החיסון שבמשך השנים פעלה לדיכוי הנגיף הולכת ונחלשת והסיכון להתפרצות שלבקת חוגרת עולה. 

על פי הנתונים הרפואיים, אחד מכל שלושה בגילי 50 ומעלה יחלה במחלה המתבטאת בלפחות מספר שבועות לא פשוטים של כאבי תופת, פריחות, שלפוחיות מגרדות ופגיעה באופן ישיר באיכות החיים. כל זה בנוסף לתחושת האי־נעימות, שכן השלפוחיות בהחלט נראות לעין, וחולים רבים נרתעים מיציאה מהבית. בלא מעט מקרים, הפגיעה משמעותית גם בתפקוד, כולל היעדרות ממושכת מהעבודה וכאב מתמשך באזור הפריחה.

במחקר האחרון נמצא כי היעילות הקלינית של החיסון מפני שלבקת חוגרת נשמרת לאורך זמן, לתקופה של עד 10 שנים במבוגרים בגיל 50 ומעלה. מדובר בשיעור הגנה של כ־80% למשך התקופה של בין 6 ל־10 שנים לאחר ההתחסנות הראשונית. 

ד"ר דוד ששה, מומחה למחלות זיהומיות, רופא בכיר ביחידה למחלות זיהומיות בבית החולים איכילוב בתל אביב, ומנהל תחום מחלות זיהומיות במאוחדת ובלאומית: "תוצאות המחקר מראות שאפשרי לספק לקבוצה כה רחבה באוכלוסייה הגנה מפני המחלה. השגה של שיעור יעילות גבוה שכזה ולמשך זמן כה רב הינה פריצת דרך משמעותית ומושגת בזכות ההתפתחות שאנו רואים בשנים האחרונות בעולם החיסונים. הגיעה העת שגם בישראל החיסון ייכלל בסל הבריאות הדן בנושא בימים אלה".