כשליש מאוכלוסיית העולם בדרך כלל לא ישנה מספיק. שינה לקויה קשורה לסיכון מוגבר לסוכרת, מחלות לב וכלי דם, בעיות נפשיות, מוות להשמנת יתר, במיוחד אצל ילדים, כך על פי Neuroscience News.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

 "עדיין לא ברור כיצד שינה מועטה מדי יכולה להוביל לעלייה במשקל", אומר פרופסור ז'וזה אורדובה, מדען ראשי וראש חטיבה של צוות התזונה והגנומיקה במרכז המחקר ז'אן מאייר לתזונה אנושית בהזדקנות (HNRCA) של מחלקת החקלאות של ארצות הברית. על פי ההערכות, לאדם יש פחות אנרגיה ופחות פעילות גופנית כאשר הוא עייף, ולכן הוא שורף פחות קלוריות.

בנוסף, ישנן עדויות לכך שאנשים שאינם שאינם זוכים ל"שינה איכותית" נוטים לצרוך יותר קלוריות, ועשויים לבחור מזון באיכות ירודה יותר. "הוכח שלאנשים הסובלים משינה לקויה יש רמות גבוהות יותר של ההורמון גרלין ורמות נמוכות יותר של הורמון לפטין", אמר פרופסור אורדובס. גרלין הוא ההורמון שגורם לרעב, בעוד לפטין הוא ההורמון שהגוף מייצר כשאנחנו מרגישים שבעים. הוא שולח אות למוח שהגוף הספיק ויכול להפסיק לאכול". לכן, חוסר שינה נינוחה עלול להוביל לתחושות רעב מוגברות במהלך היום.

דרכים לשיפור השינה

משקאות: יש להימנע מצריכת משקאות המכילים קפאין במחצית השנייה של היום.

מזונות: כדאי לאכול מוקדם כי אכילת ארוחה ממש לפני השינה עלולה לגרום לצרבת או לתחושת שובע, מה שעלול להקשות על הירדמות או להישאר לישון.

מסכים כחולים: הימנעו מפעילויות שעלולות להפריע לשינה (כגון משחקי מחשב, תוכניות טלוויזיה מעוררות ומסכים אחרים) לפני השינה.

פעילות גופנית: עיסוק בפעילות גופנית במהלך היום יכול לעזור לך לישון טוב יותר בלילה.

שינה לקויה נקשרת גם לתנגודת גדולה יותר לאינסולין, ובסופו של דבר לסיכון לפתח סוכרת מסוג 2. אינסולין הוא ההורמון שמעביר גלוקוז מזרם הדם לתאים כדי לתדלק את תפקודי הגוף. אם התאים הופכים עמידים לאינסולין, הם לא יוכלו לקבל את האנרגיה הדרושה להם.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

"למרות שתוצאות המחקרים משתנות, המחקר העדכני ביותר מצביע על כך ש'הנקודה האידיאלית' לשינה של מבוגרים היא שבע עד תשע שעות בלילה", רמר פרופסור אורדובס, ומסביר כי "בשני המקרים (שינה, למשל, ארבע עד חמש). שעות או שתים עשרה שעות ביום) עלולות להגביר את הסיכון להשמנה".