אורח חיים בריא והרגלי תזונה נכונים הם עניין שבשגרה בהמלצות מומחים לחולי סוכרת. אתגר זה גדל בחורף, כשירידה בפעילות הגופנית גורמים להאטה בחילוף החומרים. יתירה מזו, הקור מגביר צריכת קלוריות, שהגוף מבקש על מנת להתחמם. גורמים אלו, משפיעים לרעה על רמת הסוכר בדם.

תבלינים, הנמצאים בשימוש האדם מזה אלפי שנים, ידועים בסגולותיהם הרפואיות. מחקר שפורסם השנה ב- The Journal of Nutrition1 מצא כי עשבי תיבול ותבלינים עתירי פוליפנולים (החומרים הפעילים בצמחים) משפיעים על חיידקי המעי. במחקר זה נכללו 54 גברים בעלי משקל עודף, גיל  45 בממוצע ועם רמות סוכר ו/או שומנים גבוהים בדם.  הנבדקים קיבלו שלוש מנות של תבלינים ועשבי תיבול: 0.5 גרם ליום, 3.3 גרם ליום, או 6.6 גרם ליום. אלה כללו קינמון, ג'ינג'ר, כמון, כורכום, רוזמרין, אורגנו, בזיליקום וטימין. כתוצאה מכך חל שינוי במיקרוביום של הנבדקים. לדוגמא רמות חיידקי Ruminococcaceae  עלו אצל הנבדקים שצרכו את הכמות הגבוהה ביותר של התבלינים. 

פרופ' אריאל רבל, מנהל תחום רפואה בחברת קדימהסטם, המפתחת תאים בוגרים (מתאי גזע עובריים) לריפוי מחלת הסוכרת: "תבלינים מסייעים בספיגת סוכר במעי, מסייעים בהחדרת הגלוקוז לתאים ומשפיעים על האינסולין בלבלב. שלושת הרכיבים חשובים ביותר לבריאות ואושר הם  לחץ נמוך, שינה בריאה וטובה ותזונה נכונה. לכן, מומלץ גם לאנשים בריאים לא להקפיץ את רמות הסוכר ולדאוג ששחרור  האינסולין יהיה בקצב מתון. אצל חולי סוכרת, חשוב להקפיד במיוחד על רמות סוכר מאוזנות. אריאל צופה כי ריפוי תאי, (השתלה של איים של תאי בטא של הלבלב חדשים) יאפשר בעתיד הקרוב איזון רמות סוכר אצל חולים בסוכרת מסוג 1. רבל מציין גם כי בהשוואה להזרקת אינסולין, ריפוי תאי לא יגרור  היפוגליקמיה". 

פרופ' אריאל רבל (צילום: יח''צ)
פרופ' אריאל רבל (צילום: יח''צ)

רבל מסביר כי המחקר (מחקר פיילוט אקראי, מבוקר פלצבו, כפול סמיות) בחן שילוב של עשבי תיבול ותבלינים לתוך תזונה אמריקאית ממוצעת והצביע כי התבלינים שינו את הרכב חיידקי המעי אצל מבוגרים בסיכון למחלות לב. דרוש מחקר נוסף כדי לבחון את ההשלכות המטבוליות (למשל המוגלובין מסוכרר, כולסטרול, טריגליצרידים) של שינויים חיידקיים אלה.

חמשת עשבי התיבול והתבלינים הבאים מאטים את קצב ספיגת הסוכר ועשויים לשמור על אינדקס גליקמי נמוך. התקווה היא כי תבלינים יסייעו בשמירה על רמת סוכר תקינה בדם. 

זרעי כוסברה: מחקרים מצאו שזרעי כוסברה עוזרים להגביר את ייצור האינסולין, לשפר את חילוף החומרים ולייצב את רמות הגלוקוז בדם. הכוסברה מסייעת למערכת העיכול ומקדמת ספיגה והטמעה תקינים של סוכר, וכתוצאה מכך ניכרת ירידה ניכרת ברמות הסוכר בדם. נוכחות האתנול בזרעים אלה יעילה בהפחתת גלוקוז בדם. בנוסף, כדאי לקחת אותם בבוקר מיד לאחר היקיצה. 

כוסברה (צילום: אינגאימג')
כוסברה (צילום: אינגאימג')

גרגרנית יוונית/חילבה: מנה יומית של 10 גרם של זרעי גרגרנית יוונית שהושרו במים חמים מסייעת בשליטה בסוכרת מסוג 2. התבלין מכיל סיבים שעוזרים להאט את תהליך העיכול, לווסת עוד יותר את ספיגת הפחמימות והסוכר. כדאי לשתות מי זרעי חילבה לפני השינה או בבוקר כדי ליהנות מהיתרונות שלהם עד תום.

קינמון: על פי הממצאים, שפורסמו בכתב העת Diabetes Care, קינמון עשוי לסייע בשיפור רמות הסוכר והכולסטרול בדם בחולי סוכרת מסוג 2. קינמון נחשב כבעל פעולה מחקה אינסולין. מחקר נוסף של האגודה האמריקאית לסוכרת קובע כי קינמון, כאשר הוא נלקח בכמות הנכונה, עשוי לסייע בהפחתת רמת הגלוקוז בדם ב-18-29% וגם מוריד את גורמי הסיכון הקשורים לסוכרת מסוג 2. מומלץ להוסיף קורט אבקת קינמון לכוס חלב חם ולשתות.

קינמון (צילום: אינגאימג')
קינמון (צילום: אינגאימג')

כורכום: התרכובת הפעילה בכורכום, ידועה כמאזנת את רמות הסוכר בדם. מספר מחקרים הראו שכורכום יכול לעזור להגביר את הרגישות לאינסולין, ולמנוע עלייה במשקל. הוא גם מלא בנוגדי חמצון ובתכונות אנטי דלקתיות. נוגדי חמצון אלו מסייעים במלחמה ברדיקלים חופשיים שעלולים לגרום לנזק חמצוני בגוף. כדאי להוסיף חצי כפית אבקת כורכום לכוס חלב חם ולשתות.

כורכום (צילום: Shutterstock)
כורכום (צילום: Shutterstock)

עלי קארי: מכילים כמות טובה של סיבים, האחראים להאטת העיכול ומסייעים כך לשמור על רמת הסוכר בדם. העשב מכיל נוגדי חמצון כמו ויטמינים, בטא-קרוטן וכו', שאמורים לעכב מגוון של מחלות הקשורות לנזק חמצוני מרדיקלים חופשיים, כולל סוכרת מסוג 2. על פי המחקר, שפורסם ב-DiePharmazie - an International Journal of Pharmaceutical Sciences, עלי קארי מכילים גם תכונות אנטי-היפרגליקמיות שידוע כיעיל בשליטה על רמות הגלוקוז בדם בגוף. מומלץ לצרוך מ8 – 10 עלי קארי טריים דבר ראשון בבוקר. 

תבלינים הינם טבעיים, אינם יקרים וקלים לשימוש. השפעת התבלינים מותנית בכמות הנצרכת וכן בזמינות החומרים הפעילים שבהם ולכן קשה לקבוע את המינון אותו יש לצרוך על מנת לקבל את ההשפעה הרצויה. בדרך כלל מקובל לצרוך תבלינים בכמות קטנה לשפר טעמים, כזו המהווה חלק אינטגרלי מהצריכה התזונתית היומית. הוספת תבלינים יכולה לשמש כדרך טעימה ובריאה לשמור על גוף בריא, נוסף על תפריט מגוון ומאוזן.