החורף כבר כאן, ואיתו גם הצינון והאף הנוזל של הילדים שלנו. מסתבר כי ילדים מצטננים 8-6 פעמים בשנה בממוצע - כפול מהתחלואה הממוצעת של מבוגרים. כשהם קטנים מאוד, דבר קטן כמו אף סתום או שיעול יכולים לגרום ללילות לבנים, אבל בעיקר לגרום לחוסר נעימות אצל הילדים וקשיי נשימה שיכולים אף להתפתח למחלות יותר מורכבות.  

ככל שהילד קטן יותר כך התופעה עשויה להטריד אותו יותר, שכן ככל שהגיל קטן יותר, כך חללי הלוע והאף צרים יותר והסתימה מתרחשת יותר בקלות. נוסף לכך, צריך לזכור שתינוקות לא יודעים לקנח את האף, מה שגורם להם לסבול אף יותר. ובנוסף תינוקות מתחת לגיל חודש יכולים לנשום רק דרך האף לכן סתימה של האף גורמת להם לחוסר יכולת לנשום ולינוק.

יתרה מכך, כשהתינוק ישן – ובעיקר כשהוא מונח על גבו בהתאם להנחיות, הליחה יורדת אל חלל הפה וגורמת לשיעול. אם השיעול מלחיץ אתכם, אתם ככל הנראה יכולים להירגע. ד"ר אילנה בליאסני, מומחית ברפואת ילדים ורופאה בכירה של קופות החולים מכבי ומאוחדת מטעם אתר זאפ דוקטורס, מציינת שהשיעול עצמו אינו מהווה בעיה אלא להפך – הוא רפלקס הגנתי על מנת לסייע לגוף להיפטר מהליחה ולמנוע ממנה לחדור לריאות. זו בדיוק הסיבה לכך שרופאי ילדים רבים אינם ממהרים לרשום לתינוק סירופ לשיעול, שכידוע מדכא את המנגנון הטבעי ופוגע ביכולת הגוף להיפטר מהליחה. 

אז מה בכל זאת אפשר לעשות? איך אפשר להקל על הילדים שלכם, ולעבור את החורף בשלום? ד"ר בליאסני עם הפתרונות:

קודם כל חשוב להבין שהצטננות פשוטה היא מחלה שחולפת לבד תוך שבוע, לרוב גורמת לאי-נוחות בלבד ולא מסוכנת. לכן מטרת הטיפול בנזלת היא לעזור לתינוק לעבור את תקופת המחלה בצורה קלה יותר וללא סיבוכים. תמיד צריך לזכור שהטיפול שמעניקים לתינוק צריך לעזור יותר מלהזיק.

לחות, לחות, לחות: הלחות למעשה מפרקת את צמיגיות הנזלת והליחה ועוזרת לתינוק לבלוע אותה, וכך לפנות את מערכת הנשימה. דרכים שיכולות לשפר את רמת הלחות הן למשל: אמבטיה חמימה בחדר סגור, אינהלציות של מי מלח 0.9 אחוז, דלי מים בחדר עם חימום או מיזוג אוויר.

לגבי מכשירי האדים השונים, ד"ר בליאסני מציינת כי כיום לא מומלץ להשתמש בהם מאחר שהם עשויים לגרום ל"מחלת הלגיונרים" הנגרמת בעקבות חיידק שעשוי להימצא במי המתקן. למי שבכל זאת מחליט להשתמש במוצר כזה היא מציעה להקפיד על החלפת המים וניקיון המוצר באופן יומי.

מי מלח: אחת הדרכים היעילות ביותר לפתיחת אף סתום היא באמצעות טפטוף תמיסת מי מלח לתוך נחירי התינוק. את התמיסה ניתן לרכוש בכל בית מרקחת ללא מרשם רופא. התכשיר קיים בצורה של טיפות, תרסיס או תמיסה לאינהלציה בריכוז פיזיולוגי 0.9%.

מטרת הטיפול היא לפנות את אף התינוק מהנזלת ולספק לו הקלה זמנית בנשימה. מומלץ לעשות זאת לפני הארוחה ולפני השינה כדי להקל על תהליך האכילה וההירדמות. בהוראת רופא אפשר לטפל בתינוק באינהלציית מי מלח בריכוז 3%, כמו במי ים. טיפול זה עוזר לירידה של צמיגיות הנזלת והורדה של בצקת ברירית האף ודרכי הנשימה העליונות.

הפתרון יעיל במיוחד לזמן קצר, למשל לפני שהתינוק יונק או ניזון מבקבוק, אך גם כאמצעי שמסייע להקל על שלב ההירדמות הראשונית.

השכבה בזווית: כדי לצמצם את הסיכוי שהנזלת תגיע לאזור הלוע, אפשר להניח מתחת למזרן של התינוק מגבת או כרית. אבל שימו לב: יש להניח אותן אך ורק מתחת למזרן, שכן הנחתן על גבי המזרן עלולה לגרום לסכנת חנק.

הקלה תרופתית: ד"ר בליאסני מציינת שבחלק מהמקרים יומלץ על טיפול תרופתי. במקרים שנזלת היא תסמין התחלתי למחלה נשימתית אחרת כמו ברונכיוליטיס או ריאות ריאקטיביות (אסטמת תינוקות), יומלץ על טיפול באינהלציות עם מרחיבי סימפונות או סטרואידים. טיפול באינהלציות עם תרופות מקבלים אף ורק בהוראת רופא והתינוק צריך להיות במעקב רפואי צמוד. 

חלק מהילדים סובלים מנזלת אלרגית עונתית ויכולים ליהנות מתרופות אנטיהיסטמינית שתורמות ליבוש הריריות, מה שמסייע להפחית את כמות הנזלת שנוצרת אצלם עקב אלרגיה. ילדים מעל גיל שנתיים עם נזלת אלרגית יכולים לקבל טיפול בתרסיס אף סטרואידלי שמסייע להורדת בצקת ולייבוש רירית האף באופן מקומי עם ספיגה סיסטמית מינימלית.

פיזיותרפיה: דרך נוספת שיכולה לסייע לתינוק להשתחרר מהליחה המעיקה, היא פשוט להשכיב אותו על גבי הבטן ולטפוח קלות באזור השכמות בכפות הידיים קעורות. ד"ר בליאסני מסבירה שהרעיון שעומד מאחורי השיטה הוא להפעיל לחץ אוויר אשר מרטיט את הריאה, וכך לסייע בסילוק הליחה.

שמנים ארומטיים: שימוש בשמנים מקובל יחסית בקרב הורים שמחפשים פתרונות אלטרנטיביים לבעיית הנזלת. אולם, לפני שאתם רצים להצטייד באחד כזה שימו לב ששימוש בשמנים עלול לגרום לתגובות אלרגיות לא רצויות. גם אם בוחרים להשתמש בשמן כזה, מוטב לטפטף ממנו על גבי אזורים מחוץ למיטת תינוק, ובשום אופן לא על גבי המזרן או הבגד שלו.

עקבו אחר ילדכם, ואם מצבו לא משתנה או משתפר תוך מספר ימים, יש לפנות לרופא ילדים. שיהיה חורף בריא וחם!