אין ספק שטיפול הוא הפתרון האידיאלי למצבי בריאות הנפש. אך לעיתים, טיפול אינו זמין מסיבות כאלה ואחרות. למרבה המזל, יש דברים שניתן לעשות כדי לשפר את הבריאות הנפשית ואת מצב הרוח מבלי לבזבז כסף או להשקיע מאמץ וזמן.

יישומונים לבריאות הנפש

יישומונים לבריאות הנפש מציעים משאבים לאנשים שאחרת לא הייתה להם גישה. למרות שהם אינם תחליף לטיפול ואינם יכולים לאבחן מצבים, היישומונים לבריאות הנפש כמו Moodfit ו-Sanvello יכולים להיות כלים מצוינים לטיפול בבריאות הנפש ולשיפןר מצב הרוח. היישומונים הטובים ביותר לבריאות הנפש גם עוזרים להקל על מתח וחרדה ומלמדים כיצד לתנהל בעתיד.

יש מגוון רב במה שהיישומונים הללו מציעים. רבים מציעים קטלוג מרשים של משאבים חינוכיים כדי לעזור לזהות תנאים ולהתאים אסטרטגיות התמודדות כדי לנהל אותם על בסיס יומי.

אסטרטגיות טיפול התנהגותיות קוגניטיביות

טיפול קוגניטיבי התנהגותי משמש בדרך כלל לטיפול בדיכאון, חרדה והתמכרות. טיפול קוגניטיבי התנהגותי ידוע גם כגישה "מכוונת עצמית", אך אינו מהווה תחליף לטיפול קונבנציונלי עם מטפל. אסטרטגיית עזרה עצמית זו מתאימה לבעלי תסמינים מתונים שאינם משפיעים על המטלות היומיומיות. הוכח מדעית שטיפולי עזרה עצמית יכולים להפחית חרדה ודיכאון. מומחים ממליצים גם להסתמך על ספרי טיפולים התנהגותיים וקוגניטיביים מהימנים.

חרדה (צילום: אינג אימג')
חרדה (צילום: אינג אימג')

תקשורת חברתית

חשוב לאדם לתקשר עם אחרים, במיוחד אלה שחווים מתח או חרדה. מחקרים מראים שחיבור עם אחרים יכול לספק תחושת משמעות ומטרה ולהפחית את תחושות הבדידות. טיפול קבוצתי או קבוצות תמיכה מובלים בדרך כלל על ידי איש מקצוע בתחום בריאות הנפש או מנהיג קבוצה. בין אם זה עם חברים, משפחה או זרים, שיתוף רגשות וחוויות הוא חיוני. תקשורת חברתית אינה מוגבלת לבני אדם, שכן ניתן לשפר את מצב הרוח גם באמצעות בחירת חיות מחמד.

מיינדפולנס ומדיטציה

למדיטציה יש היסטוריה המתפרשת על פני אלפי שנים, אך היא הפכה בשנים האחרונות לתרגול פופולרי מאוד להפגת מתחים. התרגול של מיינדפולנס גם עוזר לאדם להתאים יותר למה שהוא מרגיש וחושב, מה שעוזר לו לנהל את המחשבות והרגשות שלו בצורה יעילה יותר. תרגילי מיינדפולנס משתמשים בטכניקות כמו מדיטציה ונשימה כדי לשפר את הבריאות הנפשית.

תרגילי מיינדפולנס יכולים גם לעזור להפחית סימפטומים של חרדה והפרעות בריאות נפשיות אחרות על ידי כך שהם עוזרים להבין ולהתמודד עם איך מישהו מרגיש. מחקרים מראים כי תרגול מיינדפולנס ומדיטציה מסייע בהקלה על סימפטומים של מתח והפחתת תחושות דיכאון על ידי שיפור איכות השינה והגברת המיקוד באינטגרציה בין גוף-נפש.

עצות כלליות

פעילות גופנית: יתרונות בריאות נפשיים רבים קשורים לפעילות גופנית, כמו הפחתת חרדה או שיפור מצב הרוח. פעילות גופנית יכולה גם להגביר את הביטחון העצמי ולשחרר אנדורפינים.

 ליהנות מהשמש: אור השמש מגביר את הסרוטונין במוח, מה שמשפר את מצב הרוח. כאשר אדם אינו מקבל מספיק אור שמש, רמות הסרוטונין יורדות.

שינה: שינה לקויה קשורה לסיכון מוגבר לחרדה או דיכאון, מצב רוח ירוד ורמות מתח גבוהות.

מדיה חברתית: שימוש מתמשך במדיה חברתית יכול להוביל לעלייה בסימפטומים של חרדה ודיכאון. מומחים ממליצים להקדיש זמן לרשתות החברתיות, ולהשקיע את שאר הזמן בהנאה מתחביבים אחרים או בבילוי עם בני משפחה וחברים.