מחקר חדש שנערך בבריטניה מצא כי לאנשים שערכו פעילות גופנית נמרצת, אפילו בזמן מועט, היו ציוני קוגניציה גבוהים יותר בהשוואה לאלה שבילו בישיבה או שינה. המחקר נערך בקרב למעלה מארבעת אלפיים איש ובחן את בחן את פעילותם במשך כיממה למשך שבעה ימים וכיצד היא משפיעה על הזיכרון לטווח הקצר, פתרון בעיות והעיבוד שלהם.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עורך המחקר, ג'ון מיטשל מהמועצה לספורט, פעילות גופנית ובריאות באוניברסיטת קולג' בלונדון, ציין כי פעילות גופנית מתונה מוגדרת בדרך כלל כהליכה מהירה, רכיבה על אופניים או טיפוס במדרגות. מנגד, פעילות נמרצת מוגדרת כאירובי, ריצה, שחייה או רכיבה על אופניים בעלייה.

המחקר, שפורסם ב-Journal of Epidemiology and Community Health, מצא שביצוע מעט של לפחות 10 דקות של פעילות ספורטיבית מתונה או נמרצת בכל יום שיפרה את הזיכרון של משתתפי המחקר והשפיעה בצורה משמעותית על תהליכים כמו תכנון וארגון.

"בהינתן שאיננו עוקבים אחר הקוגניציה של המשתתפים לאורך שנים רבות, ייתכן שזה פשוט שאותם אנשים שזזים יותר נוטים לקבל קוגניציה גבוהה יותר בממוצע", ​​אמר. "עם זאת, זה יכול גם לרמוז שאפילו לשינויים מינימליים בחיי היומיום שלנו יכולים להיות השלכות על הקוגניציה שלנו". 

סטיבן מאלין, פרופסור חבר במחלקה לקינסיולוגיה ובריאות באוניברסיטת רוטגרס בניו ג'רזי, אמר ל-CNN שהמחקר מספק תובנה חדשה כיצד פעילות מתקשרת עם שינה. "הבנת האינטראקציה של שינה ופעילויות גופניות שונות לרוב לא נבדקת", אמר מלין, שלא היה מעורב במחקר החדש.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

עם זאת, היו גם חדשות רעות. בילוי זמן רב יותר בשינה, ישיבה או עיסוק רק בפעילות גופנית קלה קשורה להשפעה שלילית על המוח. המחקר מצא שהקוגניציה ירדה ב-1% עד 2%. "ברוב המקרים הראינו שפחות מ-7 עד 10 דקות של פעילות גופנית מתונה עד נמרצת הינה מזיקה", אמר מיטשל.

בנוסף, לא ניתן לקבל את ממצאי המחקר על שינה כעובדה מוגמר -  שינה באיכות טובה היא קריטית כדי שהמוח יפעל בביצועי שיא. "הראיות לגבי חשיבות השינה לביצועים קוגניטיביים הן חזקות", אמר מיטשל, "עם זאת ישנן שני סייגים מרכזיים. ראשית, שינה יתר יכולה להיות קשורה לביצועים קוגניטיביים גרועים יותר. שנית, איכות השינה עשויה להיות חשובה אפילו יותר ממשך הזמן. מכשירי מד התאוצה שלנו יכולים להעריך כמה זמן אנשים ישנו, אבל לא יכולים להגיד לנו כמה טוב הם ישנו".