תופתעו לגלות כי מחקרים מראים כי רק כ-5-10% מהגנטיקה המשפחתית מהווה גורמי סיכון לתחלואת הסרטן, לעומת 90-95% מהגורמים הסביבתיים. הנתונים מעודדים לאור העובדה כי יש בכך תיקווה גדולה ואחריות לאורח חיים נכון שיכול במקרים רבים למנוע את תופעת הסרטן.

כשמתייחסים לגורמים הסביבתיים שעלולים לגרום לסרטן, ממצאי המחקרים השונים מראים כי כ- 35% מהגורמים המשפעים על תחלואה הם גורמים תזונתיים, כ- 30% גורמי עישון, וכן מחלות סרטן הנגרמות על ידי מחלות ויראליות כגון וירוס הפפילומה, וירוס אפשטיין, המוכרת כמחלת הנשיקה, וHIV, משקל עודף, צריכת אלכוהול ועוד.

היום אנחנו יודעים לומר כי ישנם סוגים של מאכלים שעלולים להוות גורם סיכון כמו צריכה גבוהה של בשר אדום, במיוחד מעושן. בנוסף, מזון מעובד ברמה גבוהה, מכיל שומנים לא בריאים, מזון אולטרא-מעובד, אלו מהווים סיכון שארגון הבריאות העולמי מתריע בפניו כגורם ממשי. 

עודף משקל מהווה גם הוא כגורם סיכון לתחלואת סרטן מעי הגס, סרטן השד, ומגוון מחלות נוספות. העובדות מראות כי הקשר בין השמנה לסרטן נוצר על ידי הורמונים כגון אינסולין. תהליך ההשמנה יוצר תהליך שמשפיע על תפקוד ההורמונים בגוף האדם, כדוגמת הורמון האינסולין.

הורמונים אלה מופרשים וגורמים לחומרים דמויי דלקת , שמוציאה את הגוף מאיזון, הדלקת הזאת אינה חיידקית, אלא מותנעת על ידי השמנת יתר ברקמות העמוקות, השמנה ויסצרלית. מה עלול לגרום להשמנה המסוכנת הזו? תזונה עשירה בסוכר ופחמימות פשוטות ושומני טראנס. בעקבות ההשמנה, קיים סיכון גבוהה יתר לסוכרת והפרשת חומרים מזיקים העלולים לגרום לתחלואת סרטן עתידית. 

לפיכך, הבריאות שלנו תלויה במקרים רבים באורח חיים נכון, וכמו שהשכלנו, יש לנו את האפשרות למנוע סרטן באחוזים גבוהים. 

עשר עצות למניעת סרטן ולבריאות טובה יותר

פירות וירקות- מכילים חומרים שזוהו כבעלי פוטנציאל למניעה ובעלי ויטמינים, קרוטנואידים, וכ-25,000 סוגים של פיטו-כימיכלים , התורמים להגנה בפני סרטן. למשל: תפוחים, בננות, פרי הדר, תמרים ועוד. בירקות במקום הראשון מומלץ לאכול ארטישוק, אבוקדו, כרוב ניצנים, ברוקולי, כרוב, גזר, קולורבי, זוקיני ועוד. 
 

אכילת מזון בצורתו הטבעית - קמח מלא, אורז מלא, מזון בצורתו המלאה הכי קרובה לאיך שהטבע יצר. איך אוכל מלא תורם? על  ידי סיבים תזונתיים ובאיזון רמות הסוכר. מחקרים הראו שצריכה שלהם תסייע למניעת סוגי סרטן שונים. צריכה גבוהה של מוצרי סויה מונעת את סרטן הפרוסטטה ועוד זנים נוספים.
 

150 דקות של פעילות שבועית- אורח חיים יושבני נקשר להרבה סוגי מחלות כרוניות, סרטן שד, מעי גס ונוספים. יושבנות מובילה לפגיעה בחילוף חומרים, השמנה, סוכרת, כולסטרול ויתר לחץ דם. לכן מומלץ לפי המלצות משרד הבריאות לעסוק בפעילות גופנית במשך 150 דקות מצטברות, לפחות בשבוע, ושכל פעילות תימשך לפחות 10 דקות רצופות.  
 

הגבלת שתיית אלכוהול- הכמות המומלצת היא מנה ביום לאישה, עד שתיים לגבר. יש להמעיט ככל הניתן היות והסיכון עולה ככל שהצריכה  גבוהה יותר. מנה שוות ערך לבקבוק בירה או כוס יין או ליקר כלשהו. 
 

הימנעות מחשיפה לחומרים מסרטנים- העובדות מראות שזיהו את הביספנול שקיים בבקבוקי הפלסטיק, לכן עדיף להשתמש בבקבוק זכוכית ובכלל לאחסן מזון לא במוצרי פלסטיק. 
 

הנקה מפחיתה את הסיכון (עבור הנשים)- בסוגי סרטן שונים נמצאו יתרונות בריאותיים בהנקה לאורך השנים, ומעניקה רמת חיסוניות גבוהה וכן חיסוניות מהאם המניקה לתינוק.
 

שמירה על שיגרת חיסונים- כמו חיסון נגד צהבת a או b,  וחיסון נגד נגיף הפיפלומה האנושי (HPV) מסייע במניעת סרטן צוואר הרחם וניתן בשגרה לבנים ולבנות בכיתה ח'.
 

לקחת חלק פעיל בתכניות של סקר לגילוי מוקדם של סרטן- כמו בדיקת דם סמוי, ממוגרפיה, בדיקת אצל רופא עור פעם בשנה וגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם.
 

חשיפה מושכלת לשמש- אם לא נחשף בשעות החמות, נהנה מיתרונות השמש ונמנע מהנזקים. הגנה במסנני קרינה ושמירה מפני שמש חזקה בקרב ילדים ובני הגיל השלישי.
 

שמירה על נפש בריאה- יצירת קשרים, חיי חברה, התנדבות ופעילויות שונות מחזקות את האופטימיות שבנו ומפתח לבריאות אתנה לאורך השנים. אלו מעצימים את הגוף והנפש ומעניקים כוחות חשיבה חיובית ומצב רוח חיובי שהינו גורם חשוב במניעה.

הכותבת היא מומחית להמטו-אונקולגיה ילדים ואנדרה הורוביץ, מנהלת קידום בריאות מחוזית, מכבי שירותי בריאות מחוז צפון.