לרגל יום הסרטן הבינלאומי, אספנו עשרה אנשים שהחליטו להקדיש את חייהם למאבק במחלת הסרטן, ובעזרת פעילותם ניצלו חייהם של אלפי חולים. הם הקימו עמותות לחולי סרטן, פיתחו תרופות מצילות חיים ומעניקים את הטיפולים המתקדמים ביותר, שהפכו את ישראל למעצמה רפואית בתחום האונקולוגיה. כעת, הם מספרים על האתגרים בדרך להצלחה, והסיפוק מההישגים אליהם הובילו.

ד"ר שני שילה ופרופ' ניר פלד

ד"ר שילה, מנכ"לית העמותה הישראלית לסרטן ריאה, ופרופ' פלד, יו"ר העמותה ומנהל המכון האונקולוגי במרכז הרפואי שערי צדק

לתחום סרטן הריאה בישראל לא היו קול ופנים עד לשנת 2014, אז הוקמה העמותה הישראלית לסרטן ריאה על ידי ד"ר שני שילה ופרופ' ניר פלד. בעלה של שני, אלעד, אובחן בשנת 2011 עם סרטן ריאה גרורתי בגיל 43, על אף שלא עישן. שני, מנכ"ל העמותה עזבה את הקריירה שלה והקדישה עצמה לעמותה, וטיפלה תוך כדי בבעלה אלעד שילה ז"ל, במשך יותר מ-11 שנים, עד שנפטר לאחרונה.

העמותה הישראלית לסרטן ריאה בראשות ד"ר שילה ופרופ' פלד ניהלה במשך חמש שנים מאבק להכללה של בדיקת סקר לאבחון מוקדם של סרטן ריאה במדינת ישראל. תוכנית תיג"ר, פיילוט לאבחון מוקדם, יצאה לדרך בהובלת משרד הבריאות וקופות החולים. לפי התוכנית, מעשנים או מעשנים לשעבר מעל גיל 50 עם רקע של 20 שנות חפיסה, יוכלו לעבור בדיקת סי-טי בעצימות נמוכה לבית החזה פעם בשנה. סקר זה יכול לאבחן סרטן ריאה בשלב מוקדם, להוביל לניתוח ולהחלמה מלאה.

ד''ר שני שילה (צילום: באדיבות המצולמת)
ד''ר שני שילה (צילום: באדיבות המצולמת)

"לשמחתנו, יש היום טיפולים חדשניים לחולי סרטן ריאה שיאובחנו בשלב המוקדם, שמגדילים משמעותית את סיכויי ההחלמה שלהם ולמנוע חזרה של הגידול. בסל התרופות האחרון אושרו כמה תרופות כאלו. אך יש להמשיך ולהנגיש תרופות גם עבור מטופלים בשלבים מתקדמים שלא זכו לעשות אבחון מוקדם ומתמודדים עם סרטן ריאה מתתי סוגים שונים", אומרת שילה.

פרופ' פלד, יו"ר העמותה ומנהל המכון האונקולוגי בשערי צדק, הוביל באיגוד הבינלאומי לחקר סרטן ריאה IASLC, את הוועדה לקידום אבחון מוקדם של סרטן ריאה בעולם. היום, למשפחות סרטן ריאה יש קהילה גדולה משתפת ותומכת, שירותי תמיכה נפשית, כנסים ומידע, ליווי מנטורינג ועוד. 

פרופ' ניר פלד (צילום: באדיבות המצולם)
פרופ' ניר פלד (צילום: באדיבות המצולם)

פרופ' גל מרקל

מנהל מרכז דוידוף לטיפול ולחקר הסרטן בבי"ח בילינסון, וסגן מנהל המרכז הרפואי רבין, מקבוצת כללית

פרופ' גל מרקל פרסם כ-140 מאמרים אקדמיים והמציא למעלה מ-25 פטנטים. הוא יזם ביוטכנולוגיה ומפתח טיפולים למחלת הסרטן. פרופ' מרקל הקים מספר חברות, ביניהן חברות הביוטק CCAM ו-4c Biomed, המבוססות על פטנטים שפיתח.

"החזון שלי כולל מצוינות רפואית ברמה עולמית ותפיסה הוליסטית טיפולית, המביאה ערך למטופלים", אומר פרופ' מרקל. "יצרנו מבנה חדש שמרכז את כל תחומי הידע והטיפול בחולי סרטן ובני משפחותיהם תחת קורת גג אחת – לרבות טיפול תומך ורפואה משלימה, המשולבים במחקר פורץ דרך מרמת המולקולה ועד רמת האדם השלם והקהילה בה הוא חי. אנו מקצים לכך כבר כיום משאבים גדולים מתוך מטרה לאתגר את תפיסות הטיפול המקובלות ולייצר מציאות חדשה באמצעות פתרונות רפואיים וטכנולוגיים בעלי ישימות קלינית".

פרופ' גל מרקל (צילום: באדיבות המצולם)
פרופ' גל מרקל (צילום: באדיבות המצולם)

לדברי פרופ' מרקל, ישראל נחשבת למעצמה בתחום הטיפול בסרטן. "סל התרופות שלנו יוצא מן הכלל, הזמינות של המחקרים הקליניים היא מצוינת. אנחנו נמצאים מצוין בעולם ויש לא מעט אנשים בישראל ששמם הולך לפניהם. סופרים את ישראל".

יפית אלפרסון-אלמליח ושרית צאיג

מנכ"ליות עמותת "גמאני" 

עמותת "גמאני" הוקמה כקבוצת פייסבוק שמסייעת לחולות בסרטן השד. היא נוסדה על ידי אורטל דרי-אמיר ז"ל, שאליה הצטרפה מיכל כהן-מלמד ז"ל, ויחד הן סייעו לאלפי מתמודדות עם המחלה. מאז יפית ושרית ממשיכות בהתנדבות את החזון שלהן, וקבוצת הפייסבוק הפכה בינתיים לעמותה שמסייעת לחולות בכלל הסרטנים הנשיים - שד, שחלה, רחם וצוואר הרחם. "אנחנו מעניקות תמיכה ומידע לחולות ומתמודדות עם סרטן, קידום ותמיכה נפשית וחברתית למטופלות, למחלימות והמשפחות שלהן", מספרת יפית. 

יפית אלפרסון-אלמליח ושרית צאיג (צילום: באדיבות המצולמות)
יפית אלפרסון-אלמליח ושרית צאיג (צילום: באדיבות המצולמות)

יפית ושרית, בעצמן מחלימות מסרטן, זכו בפרס הקהילה המשפיעה בפייסבוק לשנת 2022 של חברת "מטא" על פעילותן למען המתמודדות. "באחד הביקורים בבית החולים פגשתי מתמודדת עם סרטן שהמליצה לי בחום להיכנס לקבוצת הפייסבוק גמאני", מספרת שרית. "הגעתי למפגשים ומצאתי את עצמי עם חבורת נשים חזקה לוחמת ותומכת. הרגשתי כאילו אני מכירה אותן שנים".

"אנו פועלות לאורך כל השנה לייצר שיתופי פעולה, תמיכות ורווחה, פעילויות העשרה והנאה, והעלאת המודעות ל"גילוי מוקדם מציל חיים" שמשפיע משמעותית על סיכויי ההחלמה", אומרת יפית. בין היתר כוללת פעילות העמותה קבוצות ריצה של נשים ברחבי הארץ ואירועים להעלאת המודעות ולרווחת הנשים, מאגר פאות בהשאלה, קמפוס גמאני להענקת מידע וידע למטופלות ולמחלימות ועוד. "הסרטן הוא לא מתנה עבור אף אחת, אבל הוא ההזדמנות לראות מה אנחנו יכולות לעשות למען עצמנו ולמען שיפור איכות החיים שלנו גם במהלך הטיפולים ואף לאחר מכן, איך אנחנו יכולות לשפר אותה ולהכניס פנימה דברים שפשוט גורמים לנו להרגיש טוב".

פרופ' שמגר בן אליהו ופרופ' עודד זמורה

ראש המעבדה לנוירו-אימונולוגיה באוניברסיטת תל אביב, ומנהל המערך לכירורגיה כללית במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא 

פרופ' בן אליהו ופרופ' זמורה מפתחים תרופות למחלת הסרטן. פרופ' בן-אליהו עוסק מזה שני עשורים במחקרים ופיתוח תרופות בתחום האונקולוגיה. פרופ' זמורה הוא מומחה לכירורגיה כללית ולכירורגיה קולורקטאלית, שבתוכה כירורגיה של המעיים ופרוקטולוגיה. 

פרופ' שמגר בן אליהו (צילום: באדיבות המצולם)
פרופ' שמגר בן אליהו (צילום: באדיבות המצולם)

באחד המחקרים אותם הובילו הפרופ' בן אליהו וזמורה, גילו השניים כי תרופות נגד חרדה ודלקות מפחיתות משמעותית את הסיכון לגרורות בחולי סרטן המעי הגס. במחקר התגלה כי אצל חולים שקיבלו שילוב של שתי תרופות קיימות המחלה חזרה רק ב-12.5% מהם. יחד הם הקימו מחקר רב מרכזי שכולל את בתי החולים שיבא, סורוקה, איכילוב והדסה, על מנת לגייס חולים רבים נוספים למחקר פורץ הדרך. 

"המטרה המרכזית שלנו היא למצוא תרופות לסרטן על בסיס התרופות הקיימות כיום. מחקרים קליניים אונקולוגיים חיוניים על מנת להביא לתרופות פורצות דרך בעלויות אפסיות. לכן חשוב מאוד להשקיע כמה שיותר במחקר ופיתוח בנושא", אומר פרופ' בן אליהו. "מטרת הטיפולים שלנו היא פשוט להציל חיים", מוסיף פרופ' זמורה.

פרופ' עודד זמורה (צילום: באדיבות המצולם)
פרופ' עודד זמורה (צילום: באדיבות המצולם)

ד"ר אביבית פאר

ד"ר פאר, מנהלת יחידת המחקרים הקליניים רמב"ם, מנהלת מרפאת גידולי דרכי השתן

לצד הטיפול בחולים, מרכז עבודתה של ד"ר פאר הוא פיתוח מערך המחקרים באונקולוגיה, הכוללים מחקרים בתרופות פורצות דרך באונקולוגיה ומחקרים מוקדמים של שלב ראשון. זאת לצד פיתוח מחקרים עצמאיים של המכון האונקולוגי.

"זכיתי להקים את מערך המחקרים הקליניים באונקולוגיה משנת מ-2009. התחום הזה מאוד הלהיב אותי, לפני 13 שנה נושא המחקרים האונקולוגיים היה בחיתוליו, והגישה למחקרים קליניים היתה מאוד מוגבלת. לאורך השנים הרחבנו  שירותים למטופל האונקולוגי וזכינו למקדם את המכרז האונקולוגי ברמב"ם בחזית המחקר והפיתוח, לסלול לנו נתיבים של מצוינות ולאפשר לנו להיות שותפים במחקרים קליניים גלובליים ומקומיים".

אחד הדגשים עליהם שמה ד"ר פאר דגש הוא רפואה מותאמת אישית. "זו רפואה שמסתכלת על המטופל כמכלול של הרבה מאוד מרכיבים שדורשים יחס שונה. היא מאפשרת לנו להסתכל על הדברים שהחולה מביא ברמה סוציאלית, ברמה תפקודית, הפרופיל של הגידול שיש לו, פרופיל מערכת החיסון שלו והגנטיקה שהוא מביא איתו. מתוך זה אנחנו יכולים לבדוק מהו הטיפול הנכון עבור המטופל, שכולל גם ליווי פסיכולוגי והוליסטי".

ד''ר אביבית פאר (צילום: באדיבות המצולמת)
ד''ר אביבית פאר (צילום: באדיבות המצולמת)

אחד התחומים הראשונים שאליהם נכנסה הרפואה מותאמת אישית היה סרטן שלפוחית השתן, שאליו נכנסו טיפולים ממוקדי מטרה ואימונותרפיה. לכך, מצטרפות הבדיקות הגנומיות שמאפשרות אבחון מדויק של המוטציות ומתוך כך טיפול מדויק יותר למחלה. 

ד"ר פאר שואפת להמשיך ולפתח את התחום גם בעתיד. "המחקרים ממשיכים כל הזמן להתפתח בכיוונים מאוד שונים, גם דרך תרופות מתוחכמות יותר שמשלבות יעדים שונים. האמונה שלי היא שהרפואה תהיה בעתיד הרבה יותר פרטנית ופחות נשענת על דפוסי חשיבה טיפולית השולטים היום ונשענים בעיקר על מקור הגידול".