סרטן הוא שם כולל ליותר ממאתיים מחלות אונקולוגיות שונות, שרובן היו קיימות משחר הימים. הרפואה הסינית שקיימת מעל 3,000 שנים טיפלה ומטפלת בהן עד היום בשיטותיה. הסינים הגדירו גם עולם של מושגים ברפואה הסינית הבאים לתאר את המחלה האונקולוגית והשפעותיה על הגוף.

לפיהם, מחלה אונקולוגית מתרחשת לאחר שלאורך זמן זרימת הצ'י (אנרגיית החיים) והדם נפגעו, יצרו סטגנציה (תקיעות) בגוף ומנעו הזנה נאותה של כל האיברים ומערכות הגוף וכך נוצרו גידולים. בהקשר של סרטן יש כמה איברים עיקריים המקושרים למצב והם: הכליות, הטחול והכבד (ישנם גם איברים אחרים כמובן).

קיימים מושגים נוספים כגון חום, רעילות, לחות ועוד אשר מתארים למטפל ולמטופל את מצב המחלה וחומרתה. הטיפול ברפואה הסינית בחולה האונקולוגי מתרכז בשני ערוצים מרכזיים: הטיפול במחלה והטיפול בתופעות הלוואי של הטיפולים. חשוב לציין כי כאן בישראל ובכלל – כאשר אדם (איש או אישה) מאובחנים כחולים אונקולוגיים חשוב לפנות לטיפול דרך רופא המשפחה ורופאים אונקולוגיים, ואת הרפואה הסינית והרפואה המשלימה בכלל לצרוך כרפואה תומכת בעזרת כל היתרונות שהיא מציעה. 

עד כמה יעיל הטיפול התומך יעידו התוצאות החיוביות של מחקר אמריקאי שהביאו את המכון הלאומי האמריקני לחקר הסרטן (NCI) להמליץ על דיקור סיני כטיפול מסייע, יעיל ובטוח לחולי סרטן המקבלים תרופות מצילות חיים.

טל אליאס (צילום: דן מילר)
טל אליאס (צילום: דן מילר)

טיפול מותאם לכל תופעת לוואי

בסין נהוג לטפל בחולה האונקולוגי בפורמולות צמחים מיוחדות שמותאמות לחולה, ואילו במערב הטיפול מתמקד יותר בתופעות הלוואי המתלוות לטיפולים המערביים כמו טיפולים כימיים או ביולוגיים. נסביר על תופעות הלוואי השונות ועל הטיפול הסיני התומך:

בחילות, הקאות וכאבי בטן – אלה מתרחשות עקב מתן חומרים כימיים שפוגעים בייצור האנרגיה בגוף. בתופעות אלה הטיפול יתמקד בדיקור סיני שדרכו נוכל להקל על התסמינים – לסייע להגביר את התיאבון, לחזק את הגוף ולהקל על העייפות ולשפר את ההרגשה שנפגעת פעמים רבות מתגובת הגוף לטיפולי ה"כימו". הדיקור הסיני עובד על ערוצי האנרגיה של מערכת העיכול, באמצעות דיקור של נקודות מיוחדות על מרידיאנים הקשורים לקיבה אנחנו מווסתים את זרימת האנרגיה ומפחיתים משמעותית את תחושת הבחילה ואי-הנוחות הבטנית.

אינסומניה, חרדות ואי-שקט – תקופת הטיפולים מלווה בהרבה חרדות, בסימני שאלה ובחוסר ודאות. מיותר לציין שכל התחושות האלה לא מסייעות בתהליך הטיפול וההחלמה. לכן מול התופעות הללו נתמקד בדיקור סיני לשיפור השינה ולעתים נשלב גם צמחי מרפא לצד הדיקור להפחתת מתח ותסמיני חרדה. הדיקור משפיע על נקודות שקשורות בשחרור של סרוטונין כדי להפחית מתח ולחץ. מטרת הטיפול הסיני היא לשפר את איכות השינה ולהוריד עומס.

הכותב הוא רכז תחום רפואה סינית בכללית רפואה משלימה