על רקע הבטחות הממשלה החדשה לשיפור מצב הרפואה בנגב, יצאנו לדרום לפגוש את התושבים ואת אנשי הרפואה המייחלים לשינוי. מנתוני משרד הבריאות עולה כי באזור זה יש מחסור של כ־1,200 רופאים ורופאות ו־2,000 אחים ואחיות.

דוגמה לכך ניתן לראות בבאר שבע - שם רק 51% מבוגרי התיכון שלמדו רפואה נשארים לעבוד בדרום, והשאר עוברים למרכז - כלומר, כל רופא שני. "אני מבלה 30% מזמני בגיוס כוח אדם. צריכים שירותי רפואה נוספים. אבל זה לא אומר בניינים, זה אומר אנשים", מסביר ד"ר שלומי קודש, מנכ"ל בית החולים סורוקה בבאר שבע. לדבריו, "צריכים להגדיל את סיכויי הקבלה של דרומיים לרפואה. צריכים לשפר את מערכת החינוך. אני רוצה שמישהו שגדל באופקים יתקבל ללימודי רפואה כמו מישהו שגדל ברמת השרון. עד שלא נעשה את זה, לא תהיה תוחלת למקצועות הרפואה".

חדר צינתור מוח (צילום: אופיר ברמן)
חדר צינתור מוח (צילום: אופיר ברמן)

חדר צינתור מוח (צילום: אופיר ברמן)
חדר צינתור מוח (צילום: אופיר ברמן)

בשנים האחרונות השקיעה הממשלה כספים רבים בפיתוח התשתיות בדרום הארץ. למשל, נבנו מחלקות חדשות בסיוע של תורמים מהארץ ומחו"ל. עם זאת, בית החולים סורוקה עדיין נחשב כבית החולים היחיד בפריפריה שלא ממוגן כולו. "אנחנו בקו אש. חצי מחדרי הניתוח שלי לא ממוגנים. לא סביר בעליל. זו עלות של כמה מאות מיליוני שקלים, שהושקעה במקומות אחרים, והגיע הזמן להשקיע גם פה. מי שעובר אירוע מוחי בעת מלחמה צריך לנסוע שעה, כי אצלנו המבנה לא ממוגן", אומר ד"ר קודש.

את הסיור בדרום המשכנו כשפגשנו את תושבי האזור, ובהם גם התושבים הבדואים. שייח' סעיד אלעוקבי, סגן ראש המועצה האזורית ליישובים הלא מוכרים בנגב, מתגורר בסמוך ליישוב חורה. לדבריו, "המרפאה בחורה היא בסדר, אבל יש הרבה רשלנות רפואית. בחלק מהיישובים לוקח בערך 20 דקות להגיע למרפאה. המרפאה לא עובדת תמיד. אם היא סגורה, אז חייבים לנסוע לבאר שבע. בלילות היא לא פתוחה. מי שרוצה להזמין תור מתקשר למרפאה וקובעים לו תור, אבל מי שפתאום לא מרגיש טוב לא תמיד יקבל טיפול".

חורה (צילום: אופיר ברמן)
חורה (צילום: אופיר ברמן)


לדבריו, "אם יש ילד חולה - חייבים לקחת אותו למרפאה. מי שיש לו רכב לוקח אותו באוטו למרפאה בחורה. העבירו אותנו מבאר שבע לחורה. מי שזקוק לבית חולים מפנים אותו לסורוקה. יש אנשים שאין להם רכבים, יש אנשים שאין להם רישיונות. אני לא מאשים את קופות החולים ואני לא מאשים את בתי החולים. אני מאשים את המדינה".

סעיד אלעוקבי (צילום: אופיר ברמן)
סעיד אלעוקבי (צילום: אופיר ברמן)


עוד הוא מספר: "אין נגישות לקופת החולים. המבוגרים במיוחד סובלים. כאמור, לא לכולם יש רכב שאפשר להגיע איתו למרפאה. בנוסף, המרפאה עובדת רק משעה שמונה וחצי בבוקר עד שתיים בצהריים, ויש יומיים בשבוע שקצת יותר".

חדר ניתוח (צילום: אופיר ברמן)
חדר ניתוח (צילום: אופיר ברמן)


דבורה עמר, תושבת אופקים, מספרת: "כדי להגיע לבית החולים הכי קרוב אני צריכה לנסוע חצי שעה. זה המון זמן. גם קופות החולים לא תמיד יודעות לתת מענה, וכדי לקבוע תור לרופאים מומחים אני צריכה לחכות חודשים. אני בטוחה שכשמישהו צריך רופא עיניים בתל אביב הוא יכול לקבוע תור תוך כמה ימים, כאן זה חודשים. כבר קרה שעד שהגעתי לתור שקבעתי – הבעיה עברה. יש לנו בדיחה בקרב החברים פה שלפעמים עדיף לקבוע תורים עתידיים לבעיות שעלולות לצוץ".