מחלות לב הן הגורם המוביל למוות בעולם המערבי, ומהוות 1 מתוך 5 מקרי מוות, על פי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC). מחלות אלו כוללות קבוצה של מצבים, כולל מחלות של כלי הדם כגון מחלת עורקים כליליים, בעיות בקצב הלב וכן מומי לב מולדים. 

אז איך אפשר להימנע או לצמצם את הסיכוי לחלות במחלה? על פי דו"ח שפרסם Live Science, גורמי סיכון רבים למחלות לב מתקשרים זה עם זה. לדוגמה, מתח מגביר את לחץ הדם, כמו גם השמנת יתר ועישון, כל אלה מגבירים את הלחץ על הלב, ובהתאמה מעלים את הסיכון למחלה. כדי לעזור, הבאנו לכם את רשימת גורמי הסיכון המלאה. 

1. עישון

עישון הוא גורם סיכון מרכזי וגורם ל-1 מתוך 4 מקרי מוות ממחלות לב וכלי דם, על פי ה-CDC. מעשנים יכולים להראות סימנים של מחלות לב, כולל אלה שמעשנים פחות מחמש סיגריות ביום. גם לא מעשנים עלולים להיות בסיכון אם הם נמצאים לעתים קרובות בקרב אנשים מעשנים, מה שמכונה עישון פסיבי.

עישון תורם לטרשת עורקים, או להצטברות רובד שומנים וחומרים אחרים בתוך דפנות העורקים. הכימיקלים בסיגריות יכולים גם לגרום לדלקת בעורקים, ולהגביל עוד יותר את זרימת הדם.

2. עודף משקל או השמנת יתר

לסובלים מעודף משקל או השמנת יתר יש סיכון גבוה יותר למחלות לב, גם בהיעדר גורמי סיכון אחרים כמו סוכרת או לחץ דם גבוה. אינדקס מסת גוף גבוה (BMI) מגביר את הסיכון למחלות לב, ומומחים מציעים שהשמנה עלולה לגרום לדלקת בגוף, הידועה כמגבירה את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

3. חוסר פעילות גופנית

אורח חיים בישיבה (בו אדם מבלה זמן רב בפעילויות שצורכות מעט אנרגיה) יכול להיות גורם סיכון למחלות לב, על פי האגודה הבריטית למחלות לב (BHF). פעילות גופנית סדירה יכולה להפחית את הסיכון למחלות לב ומחזור דם מסוימות בעד 35%, על פי ה-BHF, על ידי עזרה בשליטה על לחץ הדם, הפעלת הלב וסיוע בניהול רמות הגלוקוז בדם.

4. סוכרת

סוכרת מסוג 1 וסוג 2 מעלות את הסיכון למחלות לב. סוכרת גורמת לרמות גבוהות של גלוקוז בדם, ולאורך תקופות זמן ארוכות, סוכר גבוה בדם עלול לפגוע בעצבים השולטים בלב, כמו גם בכלי הדם. סוכרת גם מגבירה את הסיכון לכולסטרול גבוה וללחץ דם, שניהם מגבירים את הסיכון למחלות לב.

5. כולסטרול גבוה

"אחד הסוגים הנפוצים ביותר של מחלות לב הוא מחלת לב כלילית", אמר ד"ר דניאל סאדו, קרדיולוג יועץ בבית החולים לונדון ברידג', והסביר כי כולסטרול גבוה מוביל לחסימות בעורקים הכליליים, המספקים דם לשריר הלב, כתוצאה ממשקעים שומניים. 

הוא הסביר כי טרשת נובעת ממה שנקרא כולסטרול "רע", או ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL), אשר מצטבר בעורקים, ומפעיל לחץ רב יותר על הלב כתוצאה מהגבלה בזרימת הדם. "זה עלול לגרום למצב בו שריר הלב מקבל פחות דם ממה שהוא צריך כדי לתפקד כראוי", הוסיף.

כולסטרול גבוה מוגדר ככולסטרול כולל בדם השווה או גדול מ-200 מיליגרם לדציליטר. עם זאת, יש לדעת כי הסכום של כולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה וכולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה אינו בהכרח אינדיקטור לסיכון בריאותי כאשר רמות ה-HDL גבוהות, אלא ישנם סימנים לדאגה במקרה של עלייה ברמות LDL. .

6. עובר בתורשה

גם הגנים של אדם יכולים להוות גורם סיכון לפתח קרדיומיופתיה - חולי שריר הלב. "ישנם סוגים שונים של קרדיומיופתיה, לרבים מהם יכולים להיות סיבות גנטיות", מסביר ד"ר סאדו. "לפעמים שריר הלב עבה מדי, לפעמים הוא לא מתכווץ טוב או לפעמים הוא הופך נוקשה ולכן קשה להירגע כשהוא מתמלא בדם".

סאדו הסביר כי קרדיומיופתיה יכולה להופיע בדרכים רבות ושונות, ולמרות שעדיין לא ניתן לרפא אותה, ישנם מספר צעדים שניתן לנקוט כדי להפחית את הסיכון לאי ספיקת לב ומוות פתאומי, כולל אי ​​אכילת שומנים רוויים, פעילות גופנית סדירה והפחתת מתח. 

7. גיל המעבר

נשים בגיל המעבר נמצאות בגורם סיכון מוגבר למחלות לב עקב רמות גבוהות של טסטוסטרון לפני גיל המעבר, עלייה בלחץ הדם במהלך גיל המעבר ומתח ודיכאון הקשורים לגיל המעבר, כך לפי האתר Johns Hopkins Medicine, 

8. מתח, לחץ וחרדה

לחץ גורם לאנשים להתמודד עם בעיות לב בגיל צעיר יותר, שכן מתח והלחץ שעלולים לגרום ליתר לחץ דם. מאמר משנת 2017 שפורסם ב-The Lancet הציע שכאשר אדם חווה מתח, המוח שלו שולח אותות למח העצם לייצר יותר תאי דם לבנים, מה שמוביל בתורו לדלקת של העורקים שמגבילה את זרימת הדם.