הסכנות הגדולות האורבות לנו ולילדינו בחג הפורים הן היא דליקות שנגרמות מאביזרים דליקים - תחפושות, מסיכות ופאות שגורמים כוויות קשות עם נכויות לכל החיים, וסכנת חיים ממש, מאביזרים נפיצים - נפצים, קפצונים וזיקוקים למיניהם, שפרט לכוויות גורמים נזקים חודרניים לפנים ולגוף – בעיניים או בכל איבר אחר בגוף. כשמדובר בילדים, חובה על ההורים לשים לב לכל פרט בתחפושת או באביזרים בהם משתמש הילד בחג הפורים על מנת שלא יינזק ולא יישאר נכה.

מבחינת הסכנות לעיניים, יש לשים לב לדברים הבאים: 

ביגוד, תחפושות ופאות: כיום ניתן לרכוש תחפושות ופאות העשויים מחומרים שאינם דליקים, ויצרנים הגונים כותבים זאת בהוראות השימוש. לפי הנחיות משרד החינוך יש להשתמש אך ורק בתחפושות הנושאות תו תקן ישראלי מס' 562. תחפושות העשויות מצמר-גפן, נוצות או נייר טומנות בחובן סיכון מוגבר להתלקחות במגע עם מקור חום. יש להעדיף ביגוד קצר וצמוד על פני תחפושת בעלת שרוולים ארוכים או שמלות רחבות שוליים. מספר הילדים והמבוגרים שנכוו, נפצעו ונותרו נכים בגלל דליקות מאביזרי פורים הוא כה גדול, שאסור לזלזל בסכנה זו ולרכוש אביזרים שאינם דליקים. 

עדשות מגע צבעוניות: בפורים עולה השימוש בעדשות מגע צבעוניות כחלק מהתחפושת. חלק לא מבוטל מהמשתמשים בעדשות אלה אינו מורגל בשימוש בעדשות, וכתוצאה מכך עלולים להיגרם סיבוכים וזיהומים קשים בקרנית. שימוש נכון בעדשות מגע דורש עמידה קפדנית בתנאי היגיינה גבוהים, וחשוב להקפיד על כך על מנת למנוע סיבוכים אלה.

הגישה למוצרים זולים דרך המירשתת עלולה להוביל לרכישה של עדשות מגע ממקורות המשווקים את העדשות באיכות מפוקפקת או לא מספיק אמינה, עד כדי איכות ירודה עם סיכון מוגבר לזיהומים בקרנית. לכן יש להקפיד ולבדוק היטב את המוצר, ועדיף לרכוש עדשות מגע מאופטומטריסט מוסמך גם אם מדובר בעלות פחות זולה. 

כמו בכל שימוש בעדשות מגע, יש להקפיד על היגיינת ידיים טרם הרכבת העדשות ולהקפיד על ניקוי נכון של העדשות בתמיסות מיוחדות לפי הנחיות האופטומטריסט שמספק אותן. שימוש לא נכון בעדשות עלול לגרום לזיהום קשה בקרנית ולנזק בלתי הפיך לשקיפות הקרנית ולחדות הראיה. 

איפור ואיפור עיניים: 

שימוש בחומרי צבע לפנים ואיפור עיניים עלולים לגרום להתפתחות אלרגיות בעור ובלחמיות העין. איפור איכותי אמנם יקר יותר אבל גם בעל סיכון מופחת להתפתחות אלרגיות, ולכן חשוב לבחון היכן נרכשו חומרי האיפור.

לייזרים: מצביעי לייזר, רובי לייזר וצעצועים נוספים בהן מופעלת קרן לייזר עלולים לגרום לפגיעה חמורה ברשתית העין ולליקוי ראיה חמור ובלתי הפיך לראיה. הלייזר המסוכן ביותר לרשתית העין הוא ממשפחת הלייזר הירוק. שוק מוצרים זה פרוץ לחלוטין, ובמחיר זול יחסית ניתן להשיג מכשירי לייזר בעלי עוצמה מסוכנת לעיניים. באופן כללי יש להימנע מכל שימוש במכשירי לייזר, גם אם הם נראים תמימים ולא מזיקים. הכיתוב על המכשיר עם האזהרות המופיעות בו לגבי אורכי גל ועוצמה אינו תמיד ברור לאדם שאינו מקצועי, ומשחק עם קרן לייזר מהסוג המסוכן עלול להסתיים בצלקת במרכז הראיה ברשתית הנגרמת תוך חלקי שניה לאחר הסתכלות קצרה במקור הקרן עם פגיעה קשה בראייה.

צעצועים מסוכנים: רובים, נשקים וחרבות 

רובים היורים קליעי פלסטיק פועלים ביצירת לחץ אוויר גבוה, הפולט את הכדור הקליע. פגיעה של קליע פלסטי הנורה בעוצמה עלול לגרום לנזק בלתי הפיך לעין ולראיה. גם כשמשתמשים במשקפי מגן העין לא תמיד חסינה, מכיוון שהקליע עלול לחדור גם מבעד למשקפי מגן אלה. יש להימנע משימוש בצעצועים מסוג זה.

דבקים: דבקים בהם נעשה שימוש בהדבקת פיאות, זקן ושפם עלולים לגרום נזקים כימיים בעור הן מהחומר עצמו הן מאדי הדבק, החודרים למערכת הנשימה. כניסה של דבק או אדי דבק לעיניים עלולה לגרום לכוויה כימית בקרנית ולפגיעה בראיה, ולכן יש לצמצם את השימוש בהם ככל שניתן.

תרסיסים: תרסיסי צבע לשיער או תרסיסי 'שלג' מסוכנים ביותר לעיניים ועלולים לגרום לכוויות כימיות בקרנית או בלחמית העין. מומלץ לצמצם את השימוש בתרסיסי צבע לשיער והשימוש בו טוב שייעשה בעזרת אדם מבוגר. בכל מקרה אין לרסס תרסיסים למיניהם על אנשים אחרים בעיקר מחשש לפגיעה בעיניים. 

אז איך נשמור על העיניים בפורים? 

  • להימנע משימוש בתחפושות ובצעצועים דליקים או נפיצים;
  • להשתמש באיפור איכותי והיפואלרגני ולהמעיט באיפור-יתר;
  • במקומות בהן מאורגנת מסיבת תחפושות או אירועים רבי משתתפים חשוב שהמארגנים ידאגו לאמצעי כיבוי אש זמינים ותקניים;
  • במקרה של פגיעה בעיניים מחומר כימי – תרסיס או נוזל – יש לשטוף את העיניים במים זורמים ולגשת לבדיקה במתקן רפואי קרוב..
  • בכל מקרה בו ישנה פגיעה בעין יש לגשת מייד לבדיקה ע"י רופא עיניים – בקופת החולים או במיון עיניים בבי"ח. 

הכותב הוא מנתח עיניים בכיר ב'עיניים' תל אביב ובמרכז הרפואי 'שמיר - אסף הרופא' ומנהל את מרפאת הקטרקט במרכז הרפואי 'עיניים' בעזריאלי וב'עתידים מדיקל סנטר' בת"א