חוקרים במעבדה להתחדשות רקמות הלב במכון ויצמן הגיעו לפריצת דרך שעשויה בעתיד לאפשר טיפול מניעתי להתקפי לב. כך נכתב במאמר שהתפרסם היום (רביעי) בכתב העת המדעי Research Nature Cardiovascular.

אחת הסיבות שאירועים לבביים עלולים להיות קטלניים היא שהתקף לב גורם למוות של מספר משמעותי של תאי שריר הלב, שאת רקמתן אין ביכולת הגוף לחדש. "ככל שתא מתמקצע יותר, כך הוא מאבד את יכולתו להתחלק", מסביר ד"ר אברהם שקד ממעבדתו של פרופ' אלדד צחור, המוביל את המחקר. 

במילים פשוטות: התאים בגוף שלנו עוברים "מיון" על מנת להפעיל פונקציות שונות בגופינו – תאי עצב, תאי קרנית העין, תאי שריר הלב וכו'. הם מתחילים כתאי גזע, אלו תאים המאופיינים ביכולת חלוקה והתחדשות, אך אין להם את ה"הכשרה" לבצע את המשימה המיועדת בגוף. לאחר שהתאים מקבלים את משימתם, הם מאוד יעילים בביצועה, אך הרקמה שלהם לא מתחדשת באופן טבעי.

במחקר שתוצאותיו מתפרסמות כעת, התמקדו החוקרים בעכברים מהונדסים גנטית, שהוחדר להם גן המעודד התחלקות תאית בעכברים ובבני אדם - ERBB2. במחקרים קודמים התגלה במעבדתו של פרופ' צחור שביטוי יתר של גן זה לאחר אירוע לבבי גורם לתאי שריר הלב הבוגר להתחלק ולהתחדש – ממצא יוצא דופן, שכן תאים אלה מאבדים את יכולת ההתחדשות שלהם ביונקים סמוך ללידה.

כעת, הפכו החוקרים את סדר הפעולות: ראשית הפעיל הצוות את הגן בעכברים לכמה שבועות, ואז כיבה אותו. לאחר זמן מה, חוללו החוקרים אירוע לבבי בעכברים. העכברים שהופעל בהם גירוי יתר של גן ERBB2 הראו תפקוד לבבי משופר לעומת עכברים מקבוצת הביקורת. "נדהמנו לראות את התוצאות האלה", אומר פרופ' צחור. "מצאנו את מעיין הנעורים של הלב בעכברים – דרך חדשה לגרום ללב להיות צעיר וחזק".

הצוות המחקר מצא שעכבר שהופעל בו הגן בגיל שלושה חודשים הצליח להשתקם מנזק לבבי חמור שאירע לו כעבור חמישה חודשים. "אם נתרגם זאת לשנות אדם, משול הדבר לצעיר בן 18 שמקבל טיפול שמאפשר לו לשרוד אירוע לבבי משמעותי בגיל 50", אומר פרופ' צחור.

עם זאת, רחוק עוד היום שבו טיפול מסוג זה יוכל באמת להתבצע בבני-אדם. "אנחנו בעצם מורידים את התפקוד של תאי שריר לב בהווה כדי אפשר להם להשתקם בעתיד", מסביר פרופ' צחור. "מבחינה קלינית, עשינו משהו קיצוני ולכן היישום בבני-אדם, ככל שיקרה, יהיה זהיר, מדוד ואיטי", הוא אומר. "ואף על פי כן, זוהי הוכחה שניתן, מבחינה עקרונית, לטפל בהתקפי לב לפני שהם בכלל קורים".