כפי שמחשב או טלפון סלולרי לא יכול לעבוד ללא סוללה, כך גם הגוף האנושי ומערכת החיסון חייבים שינה כדי לתפקד כראוי. חוסר בשעות שינה לאורך זמן עלול להעלות את הסיכון למחלות לב, לשבץ מוחי, לסוכרת, ליתר לחץ דם, לבעיות בתפקוד המיני, להזדקנות של העור וזוהי רשימה חלקית בלבד. לכל אלה אפשר לצרף את התחושה המעיקה של חוסר באנרגיה ועייפות המקשים על התפקוד היומיומי. אז מה עושים?

בשנה האחרונה אנחנו חווים עלייה גדולה במספר המטופלים שמגיעים לרשת המרפאות ומדווחים על בעיות שינה, על עייפות ועל בעיות נלוות. רבים מהמטופלים האלה הם צעירים המתקשים להתמודד עם המצב ופונים לסיוע חיצוני בדמות כדורי שינה או עישון של קנאביס. המצב מחמיר כאשר הם אינם מסוגלים להירדם ללא עזרים חיצוניים. 

עולם הרפואה מכיר בחשיבות השינה, גם בכמות הנדרשת וגם באיכות השינה. בכל שכבת גיל קיים מינימום נדרש לשעות שינה, ובעבור צעירים ומבוגרים בין הגילים 60-30 ההמלצה היא בין 7 ל-9 שעות שינה בלילה. השינה חשובה ביותר לתפקוד התקין של הגוף ולאיזון שלו. בעולם המערבי שבו אורח החיים כולל מתח רב, תזונה לקויה, זיהום אוויר ועוד, יש גורמים רבים העלולים לשבש את השינה הרציפה שלנו.

אינסומניה ברפואה הסינית

לפי הסינים לכל פעולה המתרחשת בגוף יש איברים קשורים (לאו דווקא באופן ישיר) המשפיעים על התפקוד התקין והאיזון בגוף. ככלל, הסינים קישרו את השינה לאיכות זרימת הדם בגוף. הלב ברפואה הסינית מקושר למשכנו של השן (shen) שהיא הנשמה על פי הרפואה הסינית, האיברים המשתתפים בייצור הדם ובהנעתו בגוף בצורה סדירה הם הכליות, הכבד, הטחול והלב כמובן.

טחול וקיבה – כאשר התזונה של אדם לקויה, נפגעת עבודתם של הטחול והקיבה שמייצרים דם. עקב הפגיעה בייצור הדם והצ'י (אנרגיה) נראה כבדות ומלאות בטנית, קושי בהירדמות ותופעות של ריפלוקס, צרבות, ולחץ ברום הקיבה לקראת השינה.

הכבד – לאנשים שנמצאים במתח רב, עצבניים, או עובדים בעבודה שוחקת, סובלים פעמים רבות מפגיעה בעבודה האנרגטית של הכבד שהוא האיבר המניע דם בגוף, ואז נראה יקיצות רבות במהלך השינה.

הכליות – שמכילות את התמצית האנרגטית שלנו נפגעות גם מחולשה, תזונה, מתח, ואז נראה קושי בהירדמות ושינה קלה.

מטרת המטפל ברפואה סינית היא לאבחן את מקור הבעיה לאינסומניה, ואת זה הוא או היא עושים באמצעות אבחון הכולל תשאול מקיף, לקיחת דופק והסתכלות על הלשון, בעקבותיהם בונה המטפל אסטרטגיה טיפולית למטופל על פי האבחנה ברפואה סינית.

הדיקור הסיני וצמחי המרפא הם כלי טיפולי חזק בטיפול באינסומניה. הדיקור באמצעות החדרת מחטים לנקודות בגוף יאזן את הפעילות האנרגטית של האיברים הפנימיים הקשורים לתהליך השינה. לצד זה אנחנו רושמים במידת הצורך גם פורמולה של צמחי מרפא סיניים מותאמת אישית שתמשיך לאזן את הגוף גם בבית. כמו כן לחלק מהמטופלים יינתנו המלצות תזונה ספציפיות.

מהניסיון הטיפולי שלנו ומדיווחי המטופלים אנחנו רואים כי הטיפול ברפואה סינית יכול לעזור במידה גדולה בטיפול באינסומניה והשפעותיה השליליות על הגוף, לצד הטיפול של רופאי המשפחה והרפואה הכללית כמובן.

הכותב הוא רכז תחום רפואה סינית בכללית רפואה משלימה