היוד הוא קריטי לפעילות תקינה של בלוטת התריס, הנמצאת באזור הגרון. הבלוטה מייצרת הורמונים אשר משפיעים ישירות על חילוף החומרים שלנו, על קצב הגדילה וגם על ההתפתחות הקוגניטיבית.

מחקרים מראים כי עבור נשים בגיל הפוריות, נשים המתכננות הריון, נשים הרות ונשים מניקות יש חשיבות יתרה בצריכה מספקת של יוד. עבור נשים המתכננות הריון חוסר ביוד עלול להשפיע על סיכויי היקלטות. עבור נשים הרות, חסר ביוד עלול להשפיע על התפתחות העובר ולגרום להפלות, לידות עובר מת, מומים מולדים ועוד. בנשים מניקות המקור היחיד ליוד עבור התינוק הוא באמצעות האם. מחקרים הראו שילדים שנולדו לנשים שסבלו מחסר ביוד היו בעלי הישגים לימודיים נמוכים יותר גם בגילאי בית ספר יסודי!  חשיבות היוד כה רבה עד כי משרד הבריאות ממליץ על תיסוף של יוד עוד בטרם ההריון. 

מחקר חדש בנושא יוד, שהתפרסם בדצמבר 2022 בכתב העת  Nutrients במחלקה הגניקולוגית בבית החולים "ברזילי" בישראל, מחזק את חשיבות הצריכה של כמות מספקת של יוד בזמן ההיריון. המחקר מתווסף לשורת המחקרים מהשנים האחרונות, העומדים על הקשר בין מחסור ביוד בהריון לפעילות בלוטת התריס. המחקר נערך בין השנים 2018 ל-2020 ובדק את הקשר שבין צריכת יוד בהריון לתפקוד בלוטת התריס בקרב אימהות וילודים, באזור בו מוגדר חסר יוד ברמה מתונה עד בינונית.

במחקר נבדקו 178 נשים הרות בגיל ממוצע של 31 שנים. צריכת היוד וההשפעה על בלוטת התריס התבצעה במספר דרכים שכללו שאלון תזונתי, מדידת ריכוז היוד בשתן  ומעקב וניטור של רמות  טירוגלובולין (חלבון המשמש כאבן בניין להורמונים שבלוטת התריס מייצרת) ו-TSH (הורמון שתפקידו לגרות את בלוטת התריס לייצר את ההורמונים T3 ו־4, האחראים על ויסות הקצב של חילוף החומרים בגוף). 

במחקר נמצא שבקרב רוב הנשים לא הייתה צריכה מספקת של יוד והודגם חסר מתון עד בינוני ביוד אצלן.  בנוסף, נמצא כי יש עליה ברמות ההורמון T3 המופרש מבלוטת התריס.  ממצאי המחקר מצביעים על כך שצריכת יוד שאיננה מספקת עשויה לגרום לעליה ברמות T3 באזורים המוגדרים עם חסר  מתון עד בינוני של יוד. החוקרים מסיקים כי אם ממצא זה אכן נכון (ויש צורך במחקרים נוספים לחזק אותו), הרי שהתרומה של תוסף תזונה המכיל כמות גבוהה יותר של יוד לסך צריכת היוד היומית של האישה ההרה באזורים אלו עשוי לסייע בתפקוד תקין של בלוטת התריס ולהגן משינויים הורמונליים של בלוטת התריס. 

חשוב לציין, כי סקרים שנערכו בישראל בחל משנת 2017 והלאה מציגים מצב עגום של צריכת היוד בישראל: לרוב הנשים ההרות (והילדים) ישנו חסר מתון עד ביוני ביוד וזאת חרף ההמלצות לנטילת תוספים פרה-נטליים לנשים המכילים יוד.  חסר זה מיוחס לכך שמרבית מי השתיה בישראל מגיעים ממפעלי התפלה ולא ממקורות טבעיים. עובדה זו, לצד הרגלי התזונה בישראל והיעדר מדיניות מסודרת בנושא תיסוף יוד הם, ככל הנראה, האחראים על מיקומה הנמוך של ישראל בצריכת יוד.

מסיבה זו גם ארגון המיילדות והגניקולוגיה, ארגון הגג של רופאי הנשים בישראל, מציין את  היוד כתוסף תזונה הכרחי לנשים הרות, לצד ברזל, חומצה פולית, ויטמין D ואומגה 3. בנייר העמדה של הארגון נכתב כי "צריכה מספקת של יוד בהריון חיונית לייצור הורמוני התריס ולתפקוד בלוטת התריס של האם והעובר".