חג הפסח מתקרב ועמו האיום על הגזרה והבריאות. מאכלי החג עתירי קלוריות וסוכר, וצריכה לא מבוקרת שלהם עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים למערכות סילוק הסוכר מהדם. פרופ' אריאל רבל, המנהל הרפואי של חברת קדימסטם, המפתחת תאי גזע לריפוי סוכרת, נותן כמה עצות איך לעבור את החג בשלום – לחולי סוכרת, ולכולנו.

ארוחת ליל הסדר

ליל סדר כהלכתו כולל 10-15 מנות פחמימה, בהן שתי מצות, ארבע כוסות יין, מנות תפוחי אדמה שונות, וכמובן – קניידלך. פרופ' רבל ממליץ לא להגיע לארוחת הערב על בטן ריקה, ולבחור ביין יבש לארבע הכוסות הנדרשות. עלינו לקום מהשולחן ב75% תפוסה ולא יותר מזה. אכילה איטית תסייע לכם לזהות את תחושת השובע ולעצור בזמן.

"בכל הקשור בסימני הסדר, יש לאכול כמויות קטנות ולתכנן מראש את הפחמימות והתוספות ששמים בצלחת", ייעץ, "מעט מכל מאכל על מנת שלא להסתובב בתחושה 'שפספסנו' משהו". 

שולחן ליל הסדר (צילום: הדס פרוש)
שולחן ליל הסדר (צילום: הדס פרוש)

פעילות גופנית

הקפידו על פעילות גופנית לאחר ארוחת החג, על מנת לסייע לגוף לאזן את הסוכרים בדם. במצבים בהם לא ניתן לצאת מהבית, אפשר להתהלך בבית, לעלות ולרדת במדרגות וכיו"ב. וכמובן – הרבו בטיולים במהלך חול המועד.

הרחיקו פיתויים 

בזמן השירים והסיפור כדאי לפנות את האוכל מהשולחן. על ידי כך, תוכלו להימנע מנשנושים. גם אחרי ארוחת החג, כדאי לקבוע כי לא מחזיקים בבית עוגיות של פסח – קוקוס, בוטנים ועוגיות יין. 

מדידת סוכר

למי מאיתנו שכבר לקו בסוכרת, יש למדוד את רמת הסוכר כשעתיים לאחר הארוחה. "אנשים שונים יגיבו באופן שונה לאותן ארוחות, ואחת עשוי לגלות שרמת הסוכר שעתיים אחרי אכילת מצה היא 200, בעוד אצל השני רמת הסוכר היא 140", הסביר, "לכן יש לבחון את התגובה של הגוף באופן אישי, ועל ידי כך להתאים את המאכלים הטובים ביותר עבור גופכם, ואת הכמויות המתאימות".