משפחתה של לאה (לוסי) די ז"ל שנרצחה בפיגוע בבקעת הירדן בשבוע שעבר החליטה לתרום את איבריה, שהצילו את חיים של חמישה אנשים. המרכז הלאומי להשתלות הודיע כי במהלך הלילה בוצעו השתלות לב בבת 51 בבילינסון, ריאות - בבת 58 בשיבא, כבד - בבן 25 בבילינסון, כליה - בבן 58 בבילינסון וכליה נוספת בבן 39 בבילינסון. הקרניות יושתלו בהמשך. 

לאחר 3 ימים: נקבע מותה של לוסי (לאה) די שנפצעה קשה בפיגוע בבקעה
אב משפחת קורבנות הפיגוע בבקעת הירדן: "האם רצח של חפים מפשע מקדם משהו?"

אביהן של רינה ומאיה די ז"ל: "מאיה התקשרה אליי בזמן הפיגוע ולא עניתי" (רויטרס)

אב המשפחה ליאו די הסביר כיצד קיבל את ההחלטה על תרומת האיברים. לדבריו, "מאז הטרגדיה נשארנו ארבעה במשפחה ואנחנו מקבלים את ההחלטות ביחד. וכשהרופאים בישרו לנו את החדשות והסבירו כי היא נמצאת במצב שניתן לבצע תרומת איברים כינסתי את המשפחה והחלטנו ביחד לתרום את איבריה". 

הוא המשיך: "היו לנו כמה סיבות לקבל את ההחלטה. הראשונה היא שהפוסק שלי בדק את ההלכות והסביר כי במצבה זה מותר הלכתית ואפילו מצווה, שרק את העצמות והגידים לא תורמים וכל היתר זה הצלת חיים ויש לתרום אותם".

"שנית, אני ולוסי דיברנו על הנושא של תרומת איברים בעבר, הסיבה היחידה שאין לנו כרטיסי אדי זה שחששנו שאם יקרה לנו משהו בחו"ל אז נגיד בית חולים באנגליה או שוויץ עלול לנתק אותנו מהמכשירים מוקדם מדי ולא לפי ההלכה. אז הבנו שזה לא החלטה טובה להוציא כרטיס, אבל לא הייתה לנו שום התנגדות לעיקרון של תרומת איברים. 

"הסיבה השלישית היא שמאיה נשאה כרטיס אדי בניגוד להמלצתי ולצערי בגלל הנסיבות היא לא יכלה לתרום את איבריה. אלו היו הסיבות שהובילו אותנו לבחור בתרומת איברים, חייהם של חמישה אנשים ניצלו וזה חדשות טובות למשפחה, הדבר הכי מנחם שיכל לקרות בהתחשב בנסיבות", ציין. 

לוסי (לאה) די, ליאו די (צילום: באדיבות המשפחה)
לוסי (לאה) די, ליאו די (צילום: באדיבות המשפחה)

אל מבצע ההשתלות האדיר התגייסו רבים מבית החולים, מתאמות השתלות, אחים ואחיות חדר ניתוח רופאים מרדימים, סניטרים, אנשי מעבדה, אנשי מחלקת הרנטגן והפתולוגיה. 

בין המושתלים הייתה ליטל ולנסי בת ה-51, שסבלה זמן רב מאי ספיקת לב קשה וסיפרה: "פעולה פשוטה כמו לעלות מדרגות, הייתה עבורי בלתי אפשרית". במושתלת הלב טיפלו ד"ר טוביה בן גל, מנהל היחידה לאי ספיקת לב במערך הקרדיולוגי בבילינסון וד"ר בן בן אברהם, רופא בכיר ביחידה לאי ספיקת לב במערך הקרדיולוגי. 

פרופ דן ערבות, מנהל מערך ניתוחי לב וחזה בבילינסון: "מדובר בלב שני שאנחנו משתילים בשבוע האחרון בעקבות טרגדיה נוראית. המעשה של המשפחה האצילית הוא נקודת אור בחושך והם הצילו חיים של חולים רבים״.

פרופ׳ ירון ברק, מנהל היחידה להשתלות בית חזה במערך ניתוחי לב וחזה בבילינסון: ״זו השתלה מרגשת אחרי שחווינו את הטרגדיה המטורפת של המשפחה ואחרי תפילות של כל עם ישראל בשבוע מורכב, זה נגמר בצורה קשה. טיפת האור היחידה שניתן להוציא מזה זו תרומת האיברים וזה מה שעשינו פה עם השתלת הלב של ליטל".

ד"ר טוביה בן גל, מנהל היחידה לאי ספיקת לב במערך הקרדיולוגי בבילינסון: ״השתלה תמיד מערבת טרגדיה מאוד קשה של משפחה אחת לצד בשורה והתחלה של חיים חדשים עבור משפחה אחרת. אבל לצד הטרגדיה הגדולה, ליטל בדרך לחיים חדשים".

ד״ר אביתר נשר, מנהל מחלקת ההשתלות בבילינסון: ״זה מבצע השתלות שני בבילינסון, היה כזה בערב ליל הסדר וכעת הנוכחי. אני שנים רבות משתיל ומתרגש מאוד לנוכח העוצמה של המשפחה התורמת האצילות הבלתי נתפסת בזמן טרגדיה נוראית כזו״. כל ההשתלות הסתיימו והמושתלים מתאוששים ביחידות טיפול נמרץ ובמחלקות האשפוז.