מותו הטרגי של הנער מידן קלר, שככל הנראה ניתק את עצמו ממכונת ה"אקמו" בבית החולים שניידר לאחר שאושפז במצב קשה, היווה תזכורת כואבת לסכנות הטמונות בשימוש בסיגריה אלקטרונית. במשרד הבריאות הבהירו בעקבות המקרה כי "סיגריות אלקטרוניות הן שער הכניסה לעולם העישון - ילדים, בני נוער וצעירים משתמשים בעיקר בסיגריות אלקטרוניות חד פעמיות, שהפכו לאטרקטיביות וזמינות".

מהי סיגריה אלקטרונית?

באגודה למלחמה בסרטן מסבירים כי סיגריות אלקטרוניות הן קבוצה מגוונת של מתקני אידוי המדמים את פעולת העישון ומשמשים תחליף עישון רגיל לשם צריכה של ניקוטין. מכשירים אלו מכילים בדרך כלל ניקוטין, טעמים ותוספים נוספים שאותם שואף המשתמש באמצעות תרסיס (אירוסול). מוצר זה נבדל מהסיגריה הרגילה בכך שאינו מכיל עלי טבק או תהליך של בעירה, אלא מכיל ניקוטין נוזלי, ומנגנון הפעולה שלו כולל סוללה חשמלית אשר מחממת את הניקוטין. עם החימום, הופך הניקוטין הנוזלי לאדים. החימום מופעל באמצעות שאיפה של הסיגריה על ידי המשתמש, השואף את הניקוטין שעבר אידוי, וכך הסיגריה האלקטרונית מספקת מראה ותחושה הדומים לעישון.

ישנם סוגים ועיצובים שונים של סיגריות אלקטרוניות, אך לרוב הרכבם ואופן הפעלתם דומה. ברובם יש סוללה, סליל חימום, מכשיר שהופך את נוזל הניקוטין לתרסיס, מחסנית המכילה את הניקוטין הנוזלי, ורכיב ממנו נשאפים האדים. 

סרטן, פגיעה בתפקוד הלב ואף סכנת התפוצצות

נוזלי הסיגריות האלקטרוניות מכילים בדרך כלל ארבעה מרכיבים עיקריים: ניקוטין, חומרי טעם, מים וחומרים המייצרים את אדים (לרוב פרופילן גליקול או גליצרול). בזמן החימום, החומרים המייצרים את האדים יוצרים תרסיס מהניקוטין ומהטעמים של הסיגריה האלקטרונית. הפרופילן גליקול או הגליצרול עוברים פירוק חלקי במגע עם סליל החימום ונוצרים חומרים נדיפים. בנוזלי הסיגריות אלקטרוניות נמצא מספר רב של חומרים רעילים וחומרים מסרטנים, כולל אלדהידים, ניטרוזאמינים, מתכות, אלקלואידים של טבק ופחמימנים ארומטיים פוליציקליים.

סיגריה אלקטרונית (צילום: רויטרס)
סיגריה אלקטרונית (צילום: רויטרס)

בנייר עמדה של האגודה למלחמה בסרטן הוצגה סקירת מחקרים רחבה מאוד שפורסמה בכתב העת JAMA Pediatrics בשנת 2017, אשר הראתה כי עישון סיגריות אלקטרוניות מעלה את הסיכון לעישון סיגריות רגילות. באגודה למלחמה בסרטן מבהירים בהקשר זה כי מחקרים מראים כי סיגריות אלקטרוניות גורמות לנזקים בריאותיים בקרב בני נוער, גם אם הן אינן בהכרח מעודדות התחלת עישון סיגריות רגילות.

מחקר שבוצע בשנה שעברה העלה כי מעשני סיגריות אלקטרוניות נמצאים באותו סיכון לפתח מחלות לב כמו משתמשי סיגריות רגילים. לפי תוצאות המחקר, סיגריות אלקטרוניות גורמות נזק דומה לכלי הדם כמו עישון טבק. לפי המחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה ופורסם בכתב העת של איגוד הלב האמריקאי, עישון סיגריות אלקטרוניות פוגע בתפקוד רירית הלב, ובכך חוסר היכולת של כלי הדם להיפתח מספיק לספק ללב ולרקמות אחרות דם. אם כלי הדם נפגעים או אינם יכולים לתפקד כראוי, קשה לחמצן להגיע ללב ולאיברי הגוף.

כמו כן, מסקירת מחקרים נרחבת על רעילות הניקוטין והשפעתו על שלבי ההתפתחות של תינוקות, ילדים וצעירים, שפורסמה בשנת 2017 וצוינה בנייר העמדה של האגודה למלחמה בסרטן, עולה כי נשים בהיריון אשר נחשפות למוצרי ניקוטין ללא בעירה, נמצאות בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת, לידה של עובר מת, או לידת עובר אשר סובל ממומים שונים באזור ראש-צוואר.

מלבד הסכנות המדוברות, יש לציין כי במהלך השנים האחרונות נאספו עדויות חד-משמעיות לפיהן סיגריות אלקטרוניות עלולות להתפוצץ ולגרום לכוויות ופציעות נוספות. כך, למשל, לפני כחצי שנה בלבד התלקחה סיגריה אלקטרונית בפיו של צעיר בן 27 בדימונה, שאושפז במצב קשה. 

באיגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון מציינים כי המקרה המדובר הוא "המחשה נוספת לסכנות הגלומות במוצרי הטבק והעישון". 

במשרד הבריאות מסבירים כי "מדובר על מגיפה של ממש הפוגעת בעתידם הבריאותי של בני הנוער והצעירים, וכמו כל הרגל רע ומזיק לבריאות - הדרך הטובה ביותר להיפטר מהעישון, היא לא להתחיל כלל".

שיעור המעשנים בעלייה והמומחים מוטרדים

על פי נתוני משרד הבריאות, חל זינוק בשימוש במוצרי העישון שפוגעים בבריאות, כאשר 3% מהילדים בכיתות ה׳-ו׳ ו-10% מבני הנוער מכיתות י׳ מדווחים על עישון סיגריות אלקטרוניות. בשנה אחת עלה פי שלושה אחוז הילדים המדווחים על התחלות עישון בגילאי 12-14 (מ-3.4% ב-2021 ל- 13.7% ב-2022).

מסקירת מחקרים בנושא שנעשה על ידי האגודה למלחמה בסרטן עולה כי ממצאים שונים מראים על עלייה דרמטית בעישון סיגריות אלקטרוניות בשנים האחרונות בקרב בני נוער גם במדינות נוספות. על פי סקר של ה-FDA וה-CDC בקרב תלמידי תיכון מ-2018, מעולם לא נצפתה עלייה כה מהירה בשימוש בחומרים שנויים במחלוקת בקרב צעירים כמו בזו של הסיגריות האלקטרוניות במהלך שנה זו, והשימוש בהם הרקיע שחקים לרמה של מגפה.

באיגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון מציינים כי סקרים מהשנים האחרונות מצביעים על עליה משמעותית בישראל בשימוש של בני נוער בסיגריה אלקטרונית חד פעמית. "בגלל הזמינות והמחיר הנמוך, יחד עם מגוון הטעמים, הן קורצות במיוחד לבני נוער", אומרים באיגוד. 

מנכ"לית המיזם למיגור העישון, שירה כסלו, התייחסה לסכנות המדוברות בשיחה עם ליאת רון ואריה מליניאק בתכניתם ב-103FM, וטענה כי "הסיגריה האלקטרונית החד פעמית שנכנסה השנה לשוק הישראלי גורמת לילדים להתחיל לעשן מוקדם".

"אנחנו רגילים לדבר על תיכוניסטים, אבל בשנה האחרונה אנחנו מדברים על חטיבת ביניים, כלומר על ילדים בני 12 או 14 שמתחילים לעשן. כרגע אין מי שיגן על הילדים שלנו", הוסיפה.