הצטננות היא התופעה השכיחה ביותר בחורף אך גם בעת חילופי עונות, ואחד המאפיינים העיקריים שלה הוא נזלת. במרבית המקרים, הנזלת תחלוף לבד ללא שום טיפול, אלא אם כן מדובר בנזלת כרונית בה יש תקופות של החמרה ושל שיפור. אז מה המקור לנזלת, איך נדע שלא מדובר בסינוסיטיס ומתי מומלץ לפנות לרופא?

העובדות שחשוב שנדע על הנזלת 
 
ראשית, חשוב שנבין שגוף האדם מייצר כליטר וחצי רוק ליום וכחצי ליטר נזלת ביום. המקור של רוב ההצטננויות הוא ויראלי ואינו דורש טיפול באנטיביוטיקה וברוב המקרים הצינון חולף מעצמו, לאחר כ-10 ימים. נזלת היא עוד אחד מהנוזלים שהגוף מייצר, כמו רוק.

יש שטוענים כי הם אלרגיים לחום או לשמש ולכן סובלים מנזלת שקופה בעת החשיפה לאחד מהם, אלא שאין אלרגיה כזו והסיבה האמיתית לנזלת שקופה במרבית המקרים, היא הרגישות של ריריות האף למעבר בין טמפרטורות, לדוגמא ממקום מחומם למקום קר מאוד.

לעתים, הפרשה מוגברת של נזלת שקופה היא חלק מתגובה אלרגית, כך הגוף מצליח להתיז החוצה את הגורמים שמעודדים את האלרגיה, אך לא בכל מקרה של נזלת שקופה מדובר באלרגיה. כשחולים, כמות הנזלת מוגברת כי הגוף מפריש החוצה את כל החיידקים.
 
מתי לגשת לרופא?

רק 2% מכלל המצוננים סובלים מסינוסיטיס חיידקית שדורשת טיפול באנטיביוטיקה. סינוסיטיס היא דלקת זיהומית של חלל הסינוסים וחשוב לזכור כי לא בכל הצטננות יש דלקת.

ד''ר אריאל מרגוליס (צילום: מרכז א.ר.ם)
ד''ר אריאל מרגוליס (צילום: מרכז א.ר.ם)

בניגוד למה שמקובל לחשוב, לא כל כאב ראש בעת כיפוף קדימה מבשר על סינוסיטיס ולא כל כאב ראש בשילוב הצטננות הוא סינוסיטיס. במידה והצינון לא חולף ומתחילים לסבול מהפרשות מוגלתיות סמיכות מהאף, תחושת גודש, כאבי שיניים ועוד, יש לפנות לרופא משפחה או אף אוזן גרון על מנת לוודא כי לא מדובר בסינוסיטיס.
 
אז בפעם הבאה שאתם סובלים מהפרשת רירית מהאף, או במילים פשוטות מנזלת, זכרו כי לא כל הצטננות היא סינוסיטיס ולא כל נזלת שקופה מעידה על אלרגיה. ובכל מקרה, אם הנזלת לא חולפת לאחר 10 ימים מומלץ לפנות לרופא משפחה או אף אוזן גרון.

הכותב הוא מומחה לניתוחים אנדוסקופיים של האף, סינוסים ובסיס הגולגולת בא.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפואת אף אוזן גרון