מדענים גילו את הסיבה לכך שהתאים המיוחדים לייצור פיגמנטים (מלנוציטים) מפסיקים לייצר צבע שיער. למרות זאת, המדענים מציינים שגנטיקה, מתח כרוני או מחלות קשות עדיין יכולים להיות גורמים לשיער אפור.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ככל שאנשים מזדקנים, תאי גזע מלנוציטים (McSCs) נלכדים בבליטת הזקיק ונמנעים מלהתפתח. מחקר של בית הספר לרפואה של NYU Grossman הראה שאיתות WNT, מסלול התמרה שבו חלבונים מעבירים אותות דרך קולטנים משטח התא לתוך תאים, נחוץ כדי לעורר את McSCs ולייצר פיגמנט. המחקר החדש שנבדק על ידי עמיתים ושפורסם בכתב העת Nature , הוא המשך של מחקר זה. 

איך ומה גילו החוקרים?

החוקרים הגיעו להבנה זו על ידי העברת עכברים בתהליך הזדקנות מאולץ. לעכברים המבוגרים היו 35% יותר בליטות זקיקי שיער סתומות ב-MCSCs. תאי העכברים לא הצליחו להמשיך את ההתחדשות או הבשלת הפיגמנט. החוקרים מצאו כי McSCs יכולים לעבור בין מצב תאי גזע למצב מגביר מעבר, מצב שבו תא הגזע לא התפתח במלואו לתאי מלנוציטים. 

מצב הגברת המעבר הוא שלב מכריע לבריאות McSC ולהמשך ייצור צבע השיער שלו. עם זאת כפי שגילו החוקרים, תאים מגבירים יכולים להתפתח רק במקומות ספציפיים, לא כולל בבליטות הזקיקים שבהן הם נתקעים. "אובדן תפקוד בתאי גזע מלנוציטים הוא שעשוי להיות אחראי לאפירה ואובדן צבע השיער", ציין רופא העור מאיומי איטו, מאוניברסיטת ניו יורק.

לכן, MCSCs מתנהגים בצורה ייחודית, בניגוד לתאים אחרים. הניידות והגמישות של התאים חיוניים להמשך הייצור של פיגמנטציה של צבע המלנין. "תוצאות אלו מזהות מודל חדש לפיו ביטול ההבחנה הוא חלק בלתי נפרד מתחזוקת תאי גזע הומאוסטטיים ומצביעות על כך שאפנון ניידות McSC עשוי לייצג גישה חדשה למניעת האפרת שיער", כתבו החוקרים.  שיער יכול להמשיך לצמוח ברגע שהוא מאבד צבע, שכן תאי הגזע של זקיק השיער אינם דורשים התמרה לתאי זקיק. 

למה הגילוי הזה יכול להוביל?

"המחקר שלנו מוסיף להבנה הבסיסית שלנו כיצד תאי גזע מלנוציטים פועלים לצביעת שיער", אומר רופא העור קי-סאן מאוניברסיטת ניו יורק. "המנגנונים החדשים שנמצאו מעלים את האפשרות שאותו מיקום קבוע של תאי גזע מלנוציטים עשוי להתקיים בבני אדם".

"אם כן, הוא מציג מסלול פוטנציאלי להיפוך או מניעת האפירה של שיער אנושי על ידי סיוע לתאים תקועים לעבור שוב בין תאי זקיקי שיער מתפתחים", ציין.