טקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל התקיים הבוקר (שלישי) בהר הרצל, ונפתח בצפירת דומיה ב-11:00 בת שתי דקות, במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת ונשיאת בית המשפט העליון. במקביל התקיימו הטקסים בבתי העלמין הצבאיים.

טקס מתוח בבאר שבע: עימותים וקריאות לעבר בן גביר, שהשיב: "תנו לו לצעוק, מותר לו"
אטימת אוזניים, צעקות ושר שוויתר על הנאום: צפו במחאות בבתי העלמין

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא דברים בטקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל. "אחיי ואחיותיי, בני המשפחות השכולות, אני חלק מכם, חלק ממשפחת השכול. אני מכיר את העצב והיגון, את הגאווה והגעגועים, ואני מכיר את הרצון שלנו, המשפחות, להנציח את זכרם של יקירנו, אהובנו, שמסרו נפשם עבורנו, עבור המדינה שלנו, עבור העם שלנו. אחד משיאי השירות הצבאי המרשים של רב סרן בר פלח ז"ל מחטיבת הנח"ל, היה לאחר שביקר בעיירה בפולין שבו נקברו מאות יהודים. הוא אמר: 'נשבעתי לעצמי - העם היהודי לא יעבור זאת שוב, לא כל עוד צה"ל כאן'. בר לא כאן. הוא נפל לפני שבעה חודשים בקרב מול מחבלים, אבל רוחו איתנו כאן. השנה יותר מתמיד, ביום הזיכרון לגיבורי האומה, נזכור שאחים אנחנו - יהודים, דרוזים, בדואים, צ'רקסים - אחים לשירות, אחים לנשק, אחים לדם".

נתניהו המשיך: "כעבור כמה שנים, איבדתי את אחי הבכור יוני, שעמד בראש הלוחמים ששחררו את החטופים באנטבה. לפני חמישים שנה במלחמת יום הכיפורים, חילץ יוני אחי את יוסי וקיבל על כך את עיטור המופת. יוסי הגיע אמש לקברו של אחי. צר לי עליך, אחי יהונתן, נעמת לי מאוד. דלפה נפשי מתוגה - אומר משורר תהילים. משפחה משפחה וייסוריה. אבל תמיכת העם מעניקה לנו את הכוח להתגבר על האובדן ומחזקות את רוחנו. רוח העם מלווה אותנו מאז עצמאותנו".

צפירת יום הזיכרון בכבישי איילון, תל אביב, 2023

לסיום אמר כי "סיפור שלושת בניה של משפחת ליכטנשטיין מבהיר זאת - שלושת בניה של המשפחה נפלו בקרבות ישראל. שלושת האחים היו נכדיו של זאב אלימלך ליכטנשטיין, שנרצח בקרבות תרפ"ט בחברון. שלושה אחים שנפלו והשאירו מורשת נפלאה - הקרבה עילאית של הבנים, גבורה עילאית של ההורים. הגברה הזאת היא שמעניקה לנו במהלך הדורות את היכולת להמשיך לחיות במדינתנו. המשפחות הללו תמיד איתנו. לאחינו הפצועים אני מאחל החלמה שלמה. יחד נעמוד כאחים ונשיב את אחינו - אורון, הדר, אברה והישאם. יחד נעמוד כאחים ונבטיח את עצמאותנו מדור לדור, יחד נעמוד כאחים ונרכין ראשנו לכבוד הנופלים, גיבורנו האהובים".

אלפים הגיעו לבית העלמין הצבאי קרית שאול בתל אביב לטקס הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה, ביניהם שר הביטחון יואב גלנט. לאורך מאות מטרים עמדו אזרחים שהניפו את דגלי המדינה. "אנחנו נותנים כבוד לנופלים", הבהיר אחד מהם והוסיף כי אין לזה קשר למחאה.

טקס הזיכרון בבית העלמין הצבאי בחולון (צילום: אבשלום ששוני)
טקס הזיכרון בבית העלמין הצבאי בחולון (צילום: אבשלום ששוני)

בנאום שנשא אמר גלנט: "חלפה שנה נוספת, הכאב לא הועם. עוד שנה בלי יקיריכם, יקירנו. שנים ארוכות אני פוסע עם חבריי לנשק בין המצבות ביחד עם המשפחות המבקשות את הבלתי אפשרי - יקיריהן. הטרור ממאן להוריד ראש ולו ניצבים חיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון. עם שוחר שלום אנחנו, אך אנו נחושים להגן על עצמנו. בני המשפחות השכולות - בניכן ציוו לנו חיים והתוו לנו דרך. אני כואב את כאבכן".

טקס הזיכרון בפתח תקווה (צילום: אלון חכמון)
טקס הזיכרון בפתח תקווה (צילום: אלון חכמון)

במהלך נאומו של גלנט הונף שלט מחאה בו נכתב: "אחי נהרג, אחייני נחטף ונרצח. במותם ציוו עלינו את הדמוקרטיה ולא לא לדיקטטורה".  לאחר שהשר סיים לנאום השלט הורד.

מפכ''ל המשטרה רנ''צ יעקב שבתאי בטקס יום הזיכרון לחללי משטרת ישראל  (צילום: דוברות המשטרה)
מפכ''ל המשטרה רנ''צ יעקב שבתאי בטקס יום הזיכרון לחללי משטרת ישראל (צילום: דוברות המשטרה)

עומדים בצפירה בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
עומדים בצפירה בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

צפירה בשוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
צפירה בשוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חיילים בטקס הזיכרון בחולון (צילום: אבשלום ששוני)
חיילים בטקס הזיכרון בחולון (צילום: אבשלום ששוני)

חיילים בכותל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חיילים בכותל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מספרם של חללי מערכות ישראל עומד על 24,213. החללים נספרים משנת 1860 (תר"ך) ועד היום. מיום הזיכרון תשפ"ב ועד היום נוספו 59 חללים למניין הנופלים, ועוד 86 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל.