דיון מרתוני במליאת הכנסת: מליאת הכנסת נפתחה הבוקר (רביעי) בשעה 11:00, עם סדר יום עמוס במיוחד שכולל הצעות רבות שצפויות לעלות לקריאה טרומית, ובהמשך לקריאה שניה שלישית. המליאה צפויה להימשך לכל הפחות עד שעות הבוקר המוקדמות ביום חמישי, ובקואליציה הבהירו כי לא יאושרו היעדרויות או קיזוזים. הצטרפו לשידור החי: 

במהלך הישיבה נראה כי מפלגת עוצמה יהודית שוב יוזמת משבר בקואליציה, כאשר חבריה יצאו מהמליאה בזמן ההצבעה כמחאה על הקיצוץ בתקציבי הנגב והגליל, ויו"ר המפלגה איתמר בן גביר יצא מהמליאה אף הוא והלך להיפגש עם רה"מ בנימין נתניהו. 

בעקבות המשבר שהתפתח, האופוזיציה הצליחה לרשום הישגים משמעותיים עם שלוש הצעות חוק שעברו בתמיכת הקואליציה, זאת למרות שמדובר בהצעות חוק שהממשלה הפילה בוועדת השרים לחקיקה בתחילת השבוע והיו אמורות ליפול בהצבעה הטרומית. 

בין ההצעות שעברו: הצעת חוק זכאות לאבחון לקויות למידה לילדים ממשפחות מעוטות יכולת של ח״כ מאיר כהן מיש עתיד עברה בקריאה טרומית בכנסת, והצעת החוק של חה"כ יוראי להב הרצנו מיש עתיד להגנה על החופים בישראל שעברה גם היא בקריאה טרומית. 

כמו כן, מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק שמירת הניקיון (תיקון - טיפול בפסולת בניין) של חבר הכנסת זאב אלקין. מנגד, הקואליציה הפילה הצעת חוק של ח"כ יפעת שאשא ביטון להתקנת מצלמות במעונות יום למטרת פיקוח והגנה על פעוטות.

אושר בטרומית: החוק להגנה על החופים

כאמור, הצעת החוק של חה"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) להגנה על החופים בישראל עברה במליאת הכנסת בקריאה טרומית. בהצעה תמכו 55 חברי כנסת, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תועבר לוועדת הכנסת שתקבע באיזו ועדה היא תידון.    

בדברי ההסבר של ההצעה צוין כי היום לכל אדם בישראל יש רק 1.5 ס"מ של חוף, וגם זה בסכנה על ידי תוכניות בנייה שאושרו לפני חוק החופים שעבר ב-2004, וקבע את המרחק מהחוף ממנו ניתן לבנות. למרות זאת, החוק חל רק על תוכניות חדשות, שאושרו לאחר חוק החופים, ולא על עשרות תוכניות בנייה שעתידות להתממש ולהחריב חלקים מרצועת החוף של ישראל. 

הצעת החוק שעברה במליאת הכנסת בשיתוף ארגון "אדם טבע ודין" קובעת שאותן תוכניות עתיקות ייבחנו מחדש ובמידת הצורך יותאמו לסטנדרטיים המודרניים שבחוק, אלו שלא מחריבים את רצועת החוף הקטנה והמיוחדת שנשארה לנו. "ניצחון לתושבי מדינת ישראל וניצחון לסביבה", אמר חכ להב-הרצנו לאחר ההצבעה. 

יש עתיד מסרו: "נצחון נוסף ליש עתיד. ניצחון נוסף לתושבי מדינת ישראל לאיכות הסביבה! גם הצעת החוק של חה"כ יוראי להב הרצנו להגנה על החופים בישראל עברה במליאת הכנסת. לפי הצעת החוק תוכניות בנייה ישנות ייבחנו מחדש ויותאמו לסטנדרטיים המודרניים אלו שלא מחריבים את רצועת החוף הקטנה והמיוחדת שנשארה לנו".

אושר בטרומית: המדינה תשתתף במימון אבחונים ללקויות למידה לילדים ממשפחות מעוטות יכולת

כאמור, מוקדם יותר היום עבר במליאת הכנסת בקיאה טרומית חוק נוסף של האופוזיציה שהממשלה התכוונה להתנגד לו בתחילה וזאת בשל המחלוקות בקואליציה שהקשו עליה לתפקד היום בהצבעות. מדובר בהצעת חוק זכאות לאבחון לקויות למידה לילדים ממשפחות מעוטות יכולת של חבר הכנסת מאיר כהן, אליה הוצמדה הצעה של ח"כ מיכאל ביטון. 

באופן מפתיע, אחרי נאומו של ח״כ כהן בו הציג את החוק עלה השר המשיב שלמה קרעי מהליכוד והודיע מעל דוכן הכנסת שהקואליציה תומכת בחוק, למרות התנגדותה ביום ראשון בוועדת השרים לעייני חקיקה. החוק עבר פה אחד קואליציה ואופוזיציה במליאת הכנסת והוא יועבר לוועדת החינוך.

בחוק מוצע לחייב את המדינה להשתתף במימון אבחונים ללקויות למידה לילדים ממשפחות מעוטות יכולת, בהתבסס על הליך איתור שיעשה באמצעות מוסד החינוך, בהתאם לצורכי הילדים ולפי הוראות שיקבע שר החינוך. הוראות לעניין זכאות לאבחון ייקבעו על ידי השר בהתייעצות עם שר הרווחה והשירותים החברתיים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בכל שכבת גיל במערכת החינוך ישנם כ-40,000 ילדים החיים בעוני. בין 10% ל-15% מילדים אלו זקוקים לאבחונים בשל קשיי למידה מהם הם סובלים. עקב מצוקה כלכלית ובשל עלותם הגבוהה של האבחונים, המגיעה לאלפי שקלים, נאלצים הורים רבים לוותר על ביצוע אבחון לקויות למידה. התוצאה היא שאלפי ילדים בכל שכבת גיל לא זוכים להזדמנות חינוכית שווה, רק עקב מצבם הכלכלי הקשה של הוריהם."

יש עתיד מסרה בעקבות אישור החוק: "גם מהאופוזיציה ממשיכים להלחם ומצליחים: הצעת החוק של שר הרווחה לשעבר, מאיר כהן, בעניין זכאות לאבחון לקויות למידה לילדים ממשפחות מעוטות יכולת - עברה היום במליאה בקריאה טרומית. הנצחון הוא לא רק של יש עתיד והאופוזיציה, הוא של אזרחי ישראל".

אושר בטרומית: קביעת הוראות לפיקוח על השלכה ופינוי פסולת בניין  

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק שמירת הניקיון (תיקון - טיפול בפסולת בניין), התשפ"ג-2023 של חבר הכנסת זאב אלקין. בהצעה תמכו 22 חברי כנסת, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תועבר לדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה.   

מוצע לקבוע הוראות שישפרו את הניסיון לאתר ולמנוע השלכת פסולת בניין במקומות שאינם מיועדים לכך, בין היתר באמצעות הטלת חובה על יצרני פסולת הבניין להתקשר עם בעל רישיון המחזיק במיתקן מורשה שאליו תפונה פסולת הבנייה שייצרו, ושתפונה על ידי מובילים מורשים אל אתרים מורשים בלבד. מהלך זה ואחרים יאפשרו פיקוח על החוליות השונות בשרשרת ההובלה והטיפול. 

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "השלכת פסולת בניין ברשות הרבים היא בעיה רחבת היקף, המהווה את אחד המפגעים הבולטים ביותר שלהם חשוף הציבור הרחב. ערוצי נחלים וצדי דרכים בכל רחבי הארץ מלאים בערמות של פסולת בניין שהושלכו שלא כחוק ושיוצרות מפגעים סביבתיים חמורים, לרבות זיהום מי תהום, הרס השטחים הפתוחים, הגנים הלאומיים ושמורות הטבע, ופגיעה בערך הקרקע.

נדחה בטרומית: אדם שאינו משרת בשירות צבאי סדיר יופנה לשירות לאומי-ממלכתי

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק שירות חובה לכל, התשפ"ג-2023 של חבר הכנסת אביגדור ליברמן וקבוצת חברי כנסת. 61 חברי כנסת התנגדו להצעה לעומת 43 שתמכו.

בהצעה מוצע לקבוע חובת קריאה לרישום ולהתייצבות לשירות ביטחון, ובמסגרת זאת להפנות את המתאימים לכך לשירות לאומי-ממלכתי, אשר יבוא במקום השירות הלאומי-אזרחי ויימשך שנתיים. בנוסף, מוצע להקים רשות קבועה לשירות לאומי-ממלכתי באגף הביטחוני-חברתי של משרד הביטחון, האחראית על הפעלת שירות זה. כן מוצע להטיל סנקציות על מי שלא התגייס.   

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "חוק מוצע זה נועד להביא לשוויון ולכך שכלל אזרחי המדינה המחויבים ע"פ חוק יתגייסו לצה"ל או ישרתו במסגרת של שירות לאומי–ממלכתי, בה יחויב לשרת כל מי שאינו משרת בצה"ל. שירות זה יתרום הן למדינה ולרשויות הציבוריות שבהן יתבצע השירות הממלכתי, והן למשרתים עצמם, אשר יתרמו למדינה ולקהילה ויזכו לאחר סיום שירותם לזכויות כשל חיילים משוחררים. 

ההסדר המוצע אף יתרום להגברת השוויון והשותפות האזרחית של כל האוכלוסיות במדינה. לפיכך, מוצע לקבוע כי כל צעיר וצעירה ישראלים שאינם משרתים בשירות סדיר ייקראו לשירות לאומי-ממלכתי".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מסר בתגובה להפלת החוק: "רוב הציבור הישראלי תומך בעיקרון השוויון בנטל. יחד עם זאת, הממשלה הכושלת הזו שלא מייצגת את אזרחי ישראל בשום צורה, הפילה את חוק ״שירות חובה לכל" שהגשתי. אנחנו לא נוותר, עוד היום נגיש את החוק בשנית. תם עידן הפראיירים, הגיע העת שכל אזרחי ישראל ישאו בנטל".