הקרע בין הציבור החילוני למגזר החרדי ממשיך לגדול על רקע חלוקת התקציב הצפויה. בשיחה עם ינון מגל ובן כספית ב־103fm, אשר, חילוני בוגר חינוך חרדי, חשף על המקצועות שלמד כילד, על הקושי להשתלב בשוק העבודה וכיצד הוא מתפרנס כיום.

"היום אני חילוני, ילדיי לומדים בממלכתי דתי, אני מכבד את המשפחה שממנה אני מגיע. גרושתי על התפר. הייתי רוצה להסביר מה זה לגדול בחינוך חרדי מבחינת ההשכלה. אני מגיע מבית חרדי ליטאי הארדקור, מאוד מכובדת במגזר, למדתי בחיידר. לימודי החול ומה שאתה מקבל זה בין שעה לשעתיים ביום כל יום מקצוע אחר, עד רמת לוח הכפל. כשאתה הולך במסלול בו הלכתי, אתה מגיע לגיל 20, מתחתן, הלכתי לצבא, אתה יוצא החוצה ואין לך כלים להתחיל, אפילו ברמת השפה", סיפר.

עוד אמר כי "כשאתה רוצה לנסות להתחיל אתה מוצא את עצמך שאתה צריך לפרנס את המשפחה במשכורת לא גבוהה, וגם אם יש לך את כל הרצון בעולם ללכת ללימודי ערב, בוא תסביר לי כמה ריכוז יש לך כדי לעשות את זה ומאיפה תמצא תקציב לעשות זאת. יש במדינה חוק חינוך חובה חינם. כיוצא בשאלה, המדינה משקיעה המון כסף בהשכלה של חרדים כדי להוציא אותם לשוק העבודה. אתם יודעים כמה מלחמות יוצא בשאלה צריך כדי לקבל עזרה מהמדינה? זה לא קיים".

"גם היום כשזה כן קיים בצורה מינורית, גם בזה יש אפליה. אין לי שום טענה כלפי החינוך הזה, גדלתי שם, אני אוהב את המגזר ואני בקשר עם המשפחה שלי. אחד מכל עשרה חרדים יוצא בשאלה, יש פה המון חבר'ה שרוצים ללמוד ולצאת לשוק ולהרוויח משכורות שמכניסות למדינה. צריך להשריש לימודי ליבה במגזר עם החרגות בהן יש כל מיני דברים שפחות מתאימים, אי אפשר לגדל ילדים שאתה כולא אותם במסגרת מסוימת שהם לא יכולים להתפתח", הוסיף.

לשיחה הצטרף אלי, בחור חרדי מבני ברק, הנדסאי חשמל שאינו למד מקצועות ליבה בבית הספר, שסיפר על מסלול חייו. "לגבי הלימודים, לא למדתי אפילו לא ברמה בסיסית מתמטיקה ואנגלית. בגיל 23 כשהתחלתי לעבוד לא התחלתי לעבוד בעבודת כפיים אלא בשני בנקים, בלי פרוטקציה, התקבלתי לבנק ואמרתי להם שאני משלים בגרויות תוך כדי במכינה חינם. בבני ברק יש את המרכז להכשרה מקצועית, יש להם מכינה עם שישה סניפים, משלימים את כל הבגרויות ברמה של 3 או 5 יחידות, אמר.

"אני לא מוכשר ברמה בלתי רגילה, אני בחור סטנדרטי, לא למדתי כלום ליבה והשלמתי במשך שלושה חודשים לימודי מתמטיקה, והייתי קם לפני העבודה ויושב שעה שעה וחצי. קיבלתי 90. יש 2,000 סטודנטים במרכז להכשרה מקצועית, אחוזי הנשירה הם מהקטנים ביותר כי הלימודים מותאמים למי שלא למד ליבה. השאלה אם אדם רוצה להשקיע. לא ידעתי את אותיות ה-A,B,C, השקעתי והצלחתי. אלפים כל שנה מתחילים ומסיימים בהצלחה, למדתי הנדסאות חשמל, זה לא תואר אבל אתה יכול להתקבל עם זה לתעשייה האווירית. אחד שרוצה להצליח יכול להשלים את לימודי הליבה בכמה חודשים. גם חסיד בעלז, גם אם הוא לא למד ליבה זה לא הורס לו את החיים", הוסיף.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm