לרגל יום העיוורים ולקויי הראייה, ה"בליינד דיי", שמצוין בישראל היום - שירות ראייה, שמיעה וטכנולוגיה (רש"ט) במשרד הרווחה והביטחון החברתי מדווח על עלייה של כ־3% בשנת 2022 במספר הזכאים לתעודת עיוור המונפקת על ידי משרד הרווחה. במהלך 2022 הוכרו 1,632 זכאים חדשים לקבלת תעודות עיוור. מקרב כלל 23,115 האנשים הזכאים לתעודת עיוור, כ־7% ילדים וכ־64% בני 68 ומעלה.

כפי שפרסם ב"מעריב" לראשונה כבר ב־22 במרץ אשתקד, עם חתימת הפרויקט - יותר משנה אחרי השיק השבוע משרד הרווחה לשימוש פלטפורמה דיגיטלית של חברת אטוויזר, שנועדה להתאמה וסיוע ברכישה של עזרים לאנשים עם מוגבלות.  בשלב הנוכחי הפלטפורמה מסייעת לנושאי תעודת עיוור, והיא חוברה עם מערכת הנתונים של משרד הרווחה במטרה להציע לזכאים סלי סיוע מותאם אישית בתחומים שונים כמו מכונות ברייל, מקלות נחייה, מוצרי הנגשה למחשב ועזרים נוספים. 

"החידוש מקל על תהליכים בירוקרטיים, מאפשר ניהול עצמאי של רכישות, מונגש ויעיל ומאפשר לקבל את המשלוח עד הבית או לבצע רכישה בחנות של הספקים, להתנסות במוצרים ולבצע התאמה מדויקת", אומרים במשרד הרווחה. שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי (ש"ס) ציין: "אני שמח שלרגל יום המודעות השנתי יש לנו בשורה גדולה בדמות מערכת שתקל על העיוורים למצות את זכויותיהם ביעילות. זאת קפיצה מדרגה בשדרוג השירותים עבור אוכלוסייה זאת".

חידוש טכנולוגי נוסף, המושק בימים אלה לטובת כבדי הראייה, קורה בתחום הנגשת התיירות בירושלים. חברת "מהלב – המרכז לאיכות חיים ונגישות" מקבוצת תיגבור, סיימה לאחרונה את פרויקט הנגשת מוזיאון מגדל דוד ואת רחבת הכותל המערבי לאנשים עם עיוורון או לקות ראייה באמצעות מערכת חדשנית להנגשה Step-Hear, מערכת להתמצאות במרחב באמצעות חיווי קולי. 

לטובת הנגשת המבנים הותקנו כ־25 מכשירים של Step-Hear במוזיאון מגדל דוד וברחבת הכותל, בנקודות מפתח במרחב. מדובר ברמקול חכם המופעל רק כאשר משתמש של Step-Hear נמצא בקרבתו, והוא מהווה מקור קול חיוני לדיוק בהכוונתו. התקנות אלו נוספו ל־60 מכשירים שהותקנו בעיר העתיקה, בסמטאות המובילות לכותל ולנקודות עניין נוספות. הטכנולוגיה היא פרי פיתוח ישראלי של הכוונה קולית לצורך התמצאות ומציאת דרך במרחב הציבורי. 

הדרת אנשים עיוורים מהמרחב הציבורי בישראל היא דבר שבשגרה, וכמו אנשים עם מוגבלויות אחרות גם לקויי הראייה נתקלים במרחב ציבורי לא מספיק נגיש ובחברה לא מכילה. השבוע עורך מרכז "נא לגעת" בנמל יפו, מרכז תרבות ויצירה יחיד מסוגו לשילוב אנשים עם מוגבלויות ראייה ושמיעה, שורת אירועי תרבות וקולינריה ייחודיים לקהל הרחב בהשתתפות אומנים ידועים לצד יוצרים ושחקנים עם מוגבלויות. 

לדברי אורן יצחקי, מנכ"ל מרכז "נא לגעת": "תוכנית אירועי ה־Blind Day מהדהדת את חזון 'נא לגעת' הפועל בתחום האומנות המשלבת, אשר לא רק מעסיקה ומקדמת אומנים עם מוגבלות, אלא גם חושפת את הקהל למצבים חברתיים ולקולות שאינו מכיר לרוב, באופן שאינו מעורר סטיגמה".