אירוע הסיכום של המחזור הראשון בתוכנית "מזרח מערב" של עמותת יוזמות עתיד, לנשים יהודיות וערביות ממערב וממזרח ירושלים, נערך בשבוע שעבר.

התוכנית, במימון הסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי (USAID), הפגישה מאות נשים יהודיות וערביות ממערב ומזרח ירושלים וסייעה להן בהקמה ובניהול עסקים בבעלותן.

תהליך ההכשרה כלל גיבוש רעיון עסקי, בניית חזון, המחרה, מיתוג ושיווק, התנהלות מול הבנק ועוד. עוד נמסר כי היא מקדמת חיבורים כלכליים בין שני צדי העיר ירושלים, דרך קידום שיח ושכנות בין יזמיות.

בתוכנית לקחו חלק השנה כ־350 נשים, מחציתן ערביות ממזרח ירושלים ומחציתן יהודיות משאר חלקי העיר, ובהן נשים חרדיות. מדובר בנשים בנות 25־50, ששואפות לעשות צעד חשוב בדרך לבעלות על עסק עצמאי. התוכנית צפויה להגיע בתוך שלוש שנים לכאלף נשים, מחציתן ערביות ומחציתן יהודיות.

לאירוע בימק"א בירושלים הגיעו מאות אנשים, ובהם כמאה מהנשים שלקחו חלק בתוכנית, יזמים, אנשי עסקים, שותפים עסקיים, חברי העמותה ויזמיות יהודיות וערביות.

אלישבע שוק, בת 27, חרדית ואמא לארבעה ילדים, ריגשה את הקהל כששיתפה: "כולנו נשות עסקים יזמיות ואמהות שרוצות, באומץ ובנחישות, להגיע למקום טוב ומצליח יותר. עם כמה שאנחנו שונות, ככה אנחנו דומות וחולקות את אותו גורל בחיים".

בת שבע משה, יו"ר יוזמות עתיד, הוסיפה: "אנחנו רואות כיצד הנשים הללו מצליחות לממש את חלומן המקצועי, כל אחת ואחת, הערביות והיהודיות, תוך גישור על פערי תרבות, דת או שפה. כבר במפגש הראשון אפשר היה להתרשם מהמחויבות שהן חשות כלפי עצמן ואחת כלפי השנייה. זה לא מובן מאליו, וזה מעניק לנו את הכוח והנחישות לקראת המחזור הבא של התוכנית, שצפוי להיפתח ממש בימים אלה".

צופית גורדון, מנכ"לית העמותה: "תוכנית 'מזרח ומערב' היא אירוע מכונן עבורנו, והיא תוצאת מאמצים של חודשים רבים של השקעה במודל ההפעלה המדויק ליצירת שינוי אמיתי בחייהן של המשתתפות".

איימי טוהיל־סטול, מנהלת משלחת USAID לגדה המערבית ועזה, אמרה באירוע: "בתקופות של סכסוך, זה חשוב במיוחד להיפגש פנים מול פנים ולהגיע ללב האתגרים כדי להתייחס אליהם ביחד. כתוצאה מהתוכנית הזאת, מאות עסקים חדשים ומשפחות משיגים עצמאות כלכלית, ו־75% מהמשתתפות דיווחו שהתוכנית המבוססת על שותפות שיפרה את תפיסתן כלפי ה'אחר'".