יומיים אחרי הפיגוע הקטלני ליד היישוב עלי במועצה האזורית מטה בנימין, שבו נרצחו ארבעה אזרחים וארבעה נוספים נפצעו, אריאל אלמליח, יו"ר היישוב, מתקשה להתנתק מהמראות שנגלו לעיניו כשהגיע לזירה. "הייתי באותו זמן במשרד שלי, שמעתי את החמ"ל שלנו מקפיץ את כל הכוחות, שמעתי את הכלים של הרבש"צים יוצאים, וקיבלתי ידיעה שהיה ירי בתחנת דלק", הוא מספר. "מיד קפצתי לתחנה, ירדתי למטה תוך כדי שהאירוע קורה, אחרי שהרגו את המחבל הראשון ותוך כדי שסורקים את השטח בחיפוש אחרי המחבל השני. אי אפשר לתאר את מה שראיתי. זוועת עולם, מראה שעדיין נמצא לי מול העיניים".

מתקפת טרור בתחנת דלק: ארבעה נרצחים בפיגוע ירי סמוך לעלי
רגע לפני הפיגוע: "הילד רצה לצאת מהרכב, אביו חשד ועצר אותו"

חלק ממשימה
שני מחבלים, מהכפר עוריף, פתחו באש ביום שלישי האחרון ב"חומוס אליהו" שבתחנת הדלק בסמוך ליישוב עלי. הם ירו למוות בשלושה סועדים - אלישע אנטמן ז"ל (18) מעלי, נחמן שמואל מורדוף (17) מאחיה והראל מסעוד (21) מיד בנימין - ולאחר מכן רצחו את עופר פיירמן (64), גם הוא מעלי, שתדלק בתחנה. מחבל אחד נוטרל על ידי אזרח שהגיע למקום, השני נמלט וחוסל זמן קצר לאחר מכן. "אני מכיר באופן אישי את הנרצחים מעלי ואת משפחותיהם", אומר אלמליח. "אני זיהיתי את אלישע. את עופר למזלי לא ראיתי, אבל קיבלתי עדכון שגם הוא בין ההרוגים".

איך מרגישים התושבים בימים אלה?
"מרגישים שנכנסו להם לתוך הבית, אין הסבר אחר. בן אדם מרגיש את הקרקע נשמטת מתחת לרגליים שלו, וזה קורה לנו ממש בחצר שלנו, בחצר הבית. זה מאוד קשה לאנשים, אבל אנשים גם מאוד חזקים, מבינים שבסוף אנחנו חלק מחוליות בשרשרת הדורות. אנחנו אלפי שנים מתמודדים עם נקמנות ועם תאוות רצח של האויבים האלה שנמצאים מסביבנו, ואנחנו חלק ממשימה, חלק מהדרך. אנשים כאן מסתכלים על זה בצורה כזאת, הם רואים את ההמשך, את העתיד, מבינים שזו נקודת שבר, אבל ממשברים אנחנו גדלים. זו האווירה שבה אנשים חיים פה".

נחמן שמואל מורדוף ז''ל  (צילום: באדיבות המשפחה)
נחמן שמואל מורדוף ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)

קרוב לחמש שנים מכהן אלמליח כיו"ר היישוב עלי. "חיינו פה בבועה, לא הרגשנו את הפיגועים שהיו בתקופה האחרונה קרוב אלינו, הרגשנו פה מאוד בטוחים", הוא אומר. "ופתאום לקבל את זה ממש בלב ההתיישבות - לא באיזה מחסום באמצע שום מקום - לקבל את זה ככה במכה כזאת קשה, בבטן הרכה, זה מפוצץ את הבועה שחיינו בה. 15־20 שנה לא היו כאן פיגועים בסדרי גודל כאלה".

זה הפתיע אותך?
"כן, לדבר כזה, ברמה כזאת, אתה לא מצפה. זרקו עלינו אבנים פה, היו פה כל מיני עניינים, אבל מטבח כזה נוראי אני מופתע לחלוטין".

להחליף דיסקט
לדבריו, ביומיים האחרונים משפחות ההרוגים ותושבי היישוב מחזקים זה את זה. "אנחנו רק משתאים מהאנשים האצילים שיש סביבנו", הוא אומר. "היית צריכה לראות את רעות, אמו של אלישע. הגעתי אליה אחרי שהאירוע קרה. במקום שארגיש שאני המשענת שלה, היא הייתה המשענת שלנו, ממש כך.

אתמול בבוקר פגשתי אותה אחרי התפילה אצלם בבית ואמרתי לה: 'תודה רעות'. היא הייתה בהלם, אמרה 'על מה תודה?', עניתי לה: 'את לא שמת לב, אבל את החזקת את כולנו, את כל מי שבא מסביבכם, נתת לנו כוח לפעול, נתת לנו כוח לחזק את המצב, הרמת לנו את הראש'. ככה הציבור פה מתנהג. אנחנו מבינים שאנחנו בדרך ארוכה ואנחנו לא מפחדים. אנחנו בסוף נגיע לטוב, לעולם אחר, מתוקן יותר, חזק יותר. אנחנו מאמינים".

הראל מסעוד ז''ל  (צילום: דוברות מועצה אזורית נחל שורק)
הראל מסעוד ז''ל (צילום: דוברות מועצה אזורית נחל שורק)

העובדה שפיגוע כזה קרה דווקא במשמרת של ממשלה שנציגיכם יושבים בה - לא מאכזבת אותך?
"בנקודת הזמן הזאת אין מילה יותר טובה מאכזבה, לצערי הרב. הם קיבלו את המנדט, ולצערי הרב האירוע הזה מאפשר להם לממש אותו, ואני מקווה שזה מה שהם יעשו. שיממשו את המנדט ויעשו את זה בשכל ובכוח גדול, עם רוח גדולה של הבנה שאנחנו צריכים לשנות את המשוואה. שהממשלה תחליף דיסקט ותפסיק להתעסק בהתקפות נקודתיות. שייכנסו לסגר כולל, שיגייסו כוחות מילואים, שיפעילו את כל כוחות הצבא שיש לנו, הנדסה, שריון, חיל האוויר, חיל רגלים, את כולם.

הייתי מג"ד במילואים, הייתי ב'חומת מגן', הייתי במבצעים: כשאנחנו רוצים למגר את הטרור, אנחנו יודעים לעשות את זה. צריך לצאת למבצע צבאי. זה צריך להיות בתוך הכפרים שלהם, בתוך הערים שלהם, בתוך המקומות שהם מסתובבים בהם כדי שיחשבו פעמיים אם לצאת החוצה. צריך להיכנס, לאסוף את הנשקים שלהם, את המחבלים שלהם, לקחת אותם אל מאחורי סורג ובריח. הם לא צריכים להגיע אלינו. הקרב הוא לא בתוך האזור שלנו, אלא בכפרים שלהם וצריך לגשת לשם".

עופר פיירמן  (צילום: באדיבות המשפחה)
עופר פיירמן (צילום: באדיבות המשפחה)

ומה עם המחירים שמבצע כזה יגבה?
"צריך להבין שיש גם מחירים, ולצערנו הרב שלא נצטרך ושלא נזדקק ושאף בית לא יקבל את הבשורות שקיבלנו פה שלשום, אבל אם נצטרך - נשלם את מחיר ההגנה על המדינה שלנו. המחיר לא צריך להיות אזרחים חפים מפשע שנהרגים פה ב'חומוס אליהו' בלב ההתיישבות. לצערנו הרב, כדי לגבות מחיר מהמחבלים, אנחנו נצטרך לשלם מחיר".

אריאל אלמליח  (צילום: שגיב כהן)
אריאל אלמליח (צילום: שגיב כהן)

מה אתה אומר מבחינתך לשרי הממשלה היום?
"שלשום היו פה השרים בן גביר וסמוטריץ'. ליד כל הפמליה שלהם, בלי צנזורות, אמרנו להם חד־משמעית את דעתנו. גם הם אומרים בעצמם שהגיע הזמן להפסיק לדבר, ואני באמת מקווה שהגיע הזמן להפסיק לדבר. מאוד מקווה. כל הממשלה הזאת, אם היא לא תצא עכשיו ותעשה מהלך - ולא עוד יומיים־שלושה, כשאתה קם כבר עם בטן פחות כואבת - אז אני לא מבין למה הממשלה הזו עומדת.

בסוף קיבלתם את המנדט, תיישמו אותו, ותיישמו אותו עם כל הכאב שיש בזה ועם כל תחושת האחריות הגדולה שיש לכם על הכתפיים. גם אני מתייצב כמו כולם כשצריך במלחמה הזאת. אין כבר למה לחכות, זה הרגע לפעול, מה צריך עוד לקרות מעבר לארבעה נרצחים ופצועים ופגועי נפש שיש עכשיו סביב כל האירוע הזה? מה צריך עוד לקרות כדי שנבין שדי להרג של חפים מפשע?".