חברת אוטוטוקס (Autotalks) מכפר נטר, מובילה עולמית בפתרונות לתקשורת V2X (Vehicle to Everything), הודיעה על חתימת הסכם עם יצרנית האופניים Canyon Bicycles. ההסכם נועד לצמצם את התאונות בהן מעורבים רוכבי אופניים לשם הצלת חיים בכבישים. 

סניפי משרד הרישוי מושבתים ברחבי הארץ: זו הסיבה החריגה לכך

העסקה מסמנת יישום המוני ראשון מסוגו בעולם של שבבי V2X באופניים  בייצור סדרתי, ו-Canyon תשלב את המוצר של אוטוטוקס תחילה בחלק מהדגמים בסדרת האופניים החשמליים (e-bike) שלה ואחר כך תרחיב את התמיכה לדגמים נוספים. תוך כדי הרכיבה, האופניים ישדרו אותות לכלי רכב ולרמזורים חכמים המצוידים אף הם בשבבי V2X. התקשורת בין האופניים לכלי הרכב תתריע בפני הנהגים על סכנות פוטנציאליות לרוכבי האופניים ותאפשר להימנע מהן.

תאונות רבות מתרחשות כשרוכבי אופניים חוצים צומת, במיוחד כשקו הראייה מוגבל. רוכבי אופניים חוצים צמתים במהירות שמגיעה לעתים ל-25 קמ"ש ומעלה. במצבים כאלה, בשל חוסר ריכוז של נהגים, רוכבי האופניים עלולים לעצור בפתאומיות, לסטות או לגרום לתאונה. מצבים מסוכנים נוספים שנגרמים על ידי קו ראייה מוגבל מתרחשים כשרוכב אופניים מופיע לפתע באזור מוסתר לעיני נהג הרכב, כשנהג מנסה לחצות מסלול נגדי של מכוניות או של אופניים, כשרוכב אופניים מוסתר על ידי כלי רכב גדול כמו אוטובוס או משאית, או פשוט כשהנהג לא מסתכל. בעתיד, בהתאם להגדרות בכלי רכב ספציפיים, שבבי V2X יתווספו למערך החיישנים של הרכב, יסייעו לבלום באופן אוטומטי את הרכב וכן למנוע פתיחת דלת המכונית בחניה במידה ויש חשש שרוכב אופניים יכול להיפגע מכך.

רוכבת אופניים בכביש (צילום: יח''צ)
רוכבת אופניים בכביש (צילום: יח''צ)

כיום נעות בכבישי אירופה קרוב למיליון מכוניות המצוידות בשבבי V2X וקיימים בה כ-20,000 יחידות תשתית חכמה המצוידים ב-V2X כמו רמזורים ושלטים. מספר זה צפוי לגדול באופן משמעותי בשנים הקרובות.

יובל לחמן, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי, אוטוטוקס על טכנולוגיית V2X: "בטיחות אופניים ממחישה את האפקטיביות של טכנולוגיית V2X במניעת תאונות והיא מרכיב מרכזי בתוכנית הפריסה הגלובלית של הפתרונות הללו. מעמדה של אוטוטוקס כמובילה בפיתוח טכנולוגיית V2X למניעת תאונות אופניים שולח מסר חזק לכלל השוק על מחויבות החברה להגן על האנשים החשופים ביותר לסכנות בכביש".

אל דבריו הצטרף ליונל גישרד-קאלין, מנהל פתרונות מקושרים, Canyon: "כחברה אנו נותנים השראה לאנשים לרכוב יותר. בעינינו, בטיחות בדרך היא חסם בפני הגדלת מספר האנשים הרוכבים. על כן אנו נרגשים לחבור לאוטוטוקס, להגדיל את מספר זוגות האופניים המצוידים בפתרונות V2X ולהפוך את התנהגות הנהגים לאחראית יותר".

אוטוטוקס מסייעת לצמצם תאונות דרכים ולשפר את זרימת התנועה באמצעות מערכי שבבים. V2X הוא החיישן היחיד ברכב המסוגל לספק מידע על רכבים או משתמשי דרך אחרים מוסתרים, גם במזג אוויר קשה או בתנאי תאורה גרועים. הטכנולוגיה משפרת באופן משמעותי את הבטיחות הכוללת בכביש ע"י קישור בין כלי רכב רגילים, מכוניות אוטונומיות, אופנועים והולכי רגל.

אוטוטוקס התחילה בייצור המוני של מערכי השבבים שפיתחה ונבחרה לספקית הבלעדית של יצרני הרכב הגדולים בעולם, בגרמניה, יפן וסין. כיום יש לה כבר 14 פרויקטים של ייצור סדרתי עם יצרניות הרכב, כשכבר השנה הטכנולוגיה תעלה על הכבישים בסין. אוטוטוקס מעסיקה כ-120 עובדים בישראל, אוקראינה, רומניה, יפן, סין, קוריאה, גרמניה וצרפת.

עובדי חברת אוטוטוקס (צילום: יח''צ)
עובדי חברת אוטוטוקס (צילום: יח''צ)